Ustaz Rahmatullah 091024

Kuliah Maghrib

• Ada orang yang hatinya baik. Sebaliknya ada orang yang hatinya buruk.

• Hati yang baik banyak manfaatnya. Orang itu akan merasa ketenangan dalam dirinya.

• Hati juga perlu dijaga. Perlu dibersihkan. Maka sesaorang itu hendaklah memikirkan berapa banyak masa yang dihabiskan untuk melakukan perbuatan untuk membersihkan hati.

• Hati yang buruk adalah kerana diisi dengan kecintaan kepada kenikmatan dunia.

• Sebaliknya hati yang baik diisi dengan peringatan mengenai hari akhirat. Ingat kepada Allah SWT. Selalu memikirkan soal iman dan amal.

• Surah Al Hadid ayat 16: Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka), dan janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik.

• Hati yang tenang. Yakin akan kehendak Allah SWT. Apa sahaja yang berlaku keatas dirinya adalah diatas kehendak NYA.

• Daripada Abu al 'Abbas, Abdullah Ibn Abbas R.A, beliau berkata aku pernah duduk di belakang Rasulullah S.A.W pada satu hari, lalu Baginda bersabda, "Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimat… ketahuilah andai seluruh umat, berkumpul untuk memberikan manfaat kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali sesuatu yang sudah Allah tetapkan untuk dirimu. Andai mereka bersatu padu, berkumpul untuk memudharat kepada dirimu dengan sesuatu mudharat, nescaya mereka tidak akan pernah mampu memberikan mudharat kepadamu kecuali dengan sesuatu yang sudah Allah tentukan untuk dirimu. Pena-pena itu sudah diangkat, dan lembaran-lembaran sudah kering (Dakwatnya).""

(Hadis Riwayat Al-Imam Al-Tirmizi)

• Surah Al Fath ayat 4: (Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

• Hati yang bertaqwa. Merasa akan pengawasan Allah SWT. Tahu dan patuh keatas segala hukum NYA.

• Surah AlHasyr. Ayat 018: Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang dia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat) dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan

• Surah Al Ahzab ayat 53: Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah-rumah Nabi kecuali bila kamu diizinkan untuk makan dengan tidak menunggu-nunggu waktu masak (makanannya), tetapi jika kamu diundang maka masuklah dan bila kamu selesai makan, keluarlah kamu tanpa asyik memanjang percakapan. Sesungguhnya yang demikian itu akan mengganggu Nabi lalu Nabi malu kepadamu (untuk menyuruh kamu keluar), dan Allah tidak malu (menerangkan) yang benar. Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengahwini isteri-isterinya selama-lamanya sesudah dia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.

• Hati yang baik menjaga adab dengan orang yang beriman. Terutama dengan Nabi Muhammad SAW.

• Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat daripada jalan-Nya, dan Dia jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk." (Surah al-Nahl, ayat 125)

• Wassalam  

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809