Ustaz Dr Nizam 080225
Kuliah Subuh
• Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.
(Surah al-Nisa': 59)
• Siapakah Ulil Amri...
- Ulama berbeza pendapat
- Saidina Abu Bakar dan Saidina Omar
- Khalifah yg empat
- Para sahabat Rasulullah SAW
- Para Ulama'
- Para pemimpin yang berkuasa
• Pada zaman ini yang diambil maksud Ulil Amri ada lah pemimpin yang berkuasa. Selagi ia tidak bercanggah dengan hukum syarak.
• Pihak berkuasa itu maksud sesiapa yang memegang jawatan awam. Didalam berbagai bidang.
• Berbeza tafsir Ulil Amri antara Sunni dan Syiah.
- Sunni hukumnya wajib taat. Bukan rukun agama.
- Shiah hukumnya wajib taat. Serta dia adalah rukun didalam melantik Ulil Amri.
• Bagi pihak sunni Taat kepada Ulil Amri tidaklah mutlak. Boleh berbeza pandangan dengan pemerintah. Sebaliknya pihak Syiah taat pada pemerintah serta tidak boleh berbeza pendapat dengan pemerintah.
• Para ulama' berpendapat tidak boleh mengangkat senjata bagi memerangi pemerintah, hukumnya haram. Kecuali pemerintah melakukan kekufuran yang jelas.
• Para ulama' juga melarang untuk berdoa yang buruk keatas pemimpin. Berdoa agar pihak berkuasa menjalankan tugas dengan baik.
• Manakala perintah taat daripada hadis pula:
عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ إِلاَّ أَنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيَةٍ فَإِنْ أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ
Maksudnya: "Wajib atas seorang Muslim untuk mendengar dan taat (kepada penguasa) pada perkara yang ia sukai dan tidak sukai, kecuali jika diperintahkan berbuat maksiat, jika diperintahkan berbuat maksiat, maka tidak boleh mendengar dan tidak boleh buat taat."
Riwayat al-Bukhari (7144) dan Muslim (1839)
• "Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami." (Lihat Ibtihalat wa Da'awat oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 68)
• Wassalam
• Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.
(Surah al-Nisa': 59)
• Siapakah Ulil Amri...
- Ulama berbeza pendapat
- Saidina Abu Bakar dan Saidina Omar
- Khalifah yg empat
- Para sahabat Rasulullah SAW
- Para Ulama'
- Para pemimpin yang berkuasa
• Pada zaman ini yang diambil maksud Ulil Amri ada lah pemimpin yang berkuasa. Selagi ia tidak bercanggah dengan hukum syarak.
• Pihak berkuasa itu maksud sesiapa yang memegang jawatan awam. Didalam berbagai bidang.
• Berbeza tafsir Ulil Amri antara Sunni dan Syiah.
- Sunni hukumnya wajib taat. Bukan rukun agama.
- Shiah hukumnya wajib taat. Serta dia adalah rukun didalam melantik Ulil Amri.
• Bagi pihak sunni Taat kepada Ulil Amri tidaklah mutlak. Boleh berbeza pandangan dengan pemerintah. Sebaliknya pihak Syiah taat pada pemerintah serta tidak boleh berbeza pendapat dengan pemerintah.
• Para ulama' berpendapat tidak boleh mengangkat senjata bagi memerangi pemerintah, hukumnya haram. Kecuali pemerintah melakukan kekufuran yang jelas.
• Para ulama' juga melarang untuk berdoa yang buruk keatas pemimpin. Berdoa agar pihak berkuasa menjalankan tugas dengan baik.
• Manakala perintah taat daripada hadis pula:
عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ فِيمَا أَحَبَّ وَكَرِهَ إِلاَّ أَنْ يُؤْمَرَ بِمَعْصِيَةٍ فَإِنْ أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ
Maksudnya: "Wajib atas seorang Muslim untuk mendengar dan taat (kepada penguasa) pada perkara yang ia sukai dan tidak sukai, kecuali jika diperintahkan berbuat maksiat, jika diperintahkan berbuat maksiat, maka tidak boleh mendengar dan tidak boleh buat taat."
Riwayat al-Bukhari (7144) dan Muslim (1839)
• "Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami." (Lihat Ibtihalat wa Da'awat oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 68)
• Wassalam
Comments