Ustaz Yussof 020111

Kuliah Subuh

> Tumpuan umat Islam hendaklah menekankan persoalan iman dan taqwa. Janganlah kita keterlaluan didalam keseronokkan duniawi. Saperti majlis- majlis sambutan malam tahun baru; Sambutan kemenangan pasukan bola sepak kebangsaan dan sebagainya.

> Tetapi hakikatnya ramai umat Islam hari ini terlibat didalam perbuatan maksiat. Perlakuan zina berleluasa hingga telah ramai anak- anak luar nikah dilahirkan. Nilai murni yang dikehendaki oleh agama sudah mula luntur.

> Istilah ISLAM POLITIK telah mula digunakan oleh sebahgian daripada ahli media. Digunakan didalam konteks yang negatif. Cuba diketengahkan ide yang Islam itu tidak sempurna. Maka perlulah ditambah bagi memantapkannya. Ini merupakan agenda golongan sekular.

> ISLAM yang dibawa oleh Rasulullah SAW itu sudah cukup sempurna. Malah dinyatakan sendiri oleh Allah SWT didalam Al Quran. Maka orang- orang yang memusuhi Islam cuba membuat kekeliruan terhadap ajaran suci Islam dengan dibawa kelainan kononnya memberi fokus. Terbitlah istilah saperti: Islam politik, Islam fundamentalis, Islam liberal, Islam moden dan lain-lain lagi.

> Islam itu sudah lengkap tanpa diberi istilah- istilah tambahan. Apa yang dipraktikan oleh umat Islam perlu dilakukan saperti sunnah Rasulullah SAW. Para sahabat menghadapi tekanan dan ujian yang gentir untuk berkompromi didalam perlaksanaan hukum syariah. Tetapi iman mereka yang kuat telah dapat memberi kekuatan untuk melaksanakan Islam. Saidina Abu Bakar sanggup berperang dengan orang-orang yang enggan membayar zakat setelah wafatnya Rasulullah SAW.

> Hari ini umat Islam perlu yakin kepada kesempurnaan ajaran agama Islam. Apabila dilaksanakan dengan bersungguh- sungguh akan mendapat keberkatan dan kebajikan.

> Perlaksanaan hukum Islam akan membawa kejayaan kepada ummah hari ini sapertimana kejayaan yang dikecapi oleh generasi Islam dahulu. Walaupun berhadapan dengan penganut agama yang lain. Didalam sunnah Rasulullah SAW terdapat contoh- contoh perlaksanaan hukum Allah SWT.

Wassalam

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914