Usta Firdhaus 121019

Kuliah Subuh

✓ Piagam Madinah merupakan satu rangka perjanjian diantara beberapa kaum dibandar tersebut. Baginda SAW berjaya membawa kaum kaum yang selamanya berperang satu sama lain berdamai didalam piagam tersebut.

✓ Piagam tersebut juga memberi ruang kebajikan kepada semua yang bermastautin di bandar Madinah. Orang Islam dan yang bukan Islam dapat hidup didalamnya dengan aman.

✓ Orang-orang Kuraish Mekah apabila mereka berdagang jauh hinggalah ke Syam. Rombongan perdagangan mereka terpaksa melalui dekat dengan Madinah. Orang Islam diMadinah sering memerhatikan pergerakan orang Kuraish tersebut.

✓ Baginda SAW memberitahu para sahabat ini merupakan peluang bagi mereka merampas kembali harta mereka yang curi orang-orang Kuraish semasa orang Islam berhijrah dari Mekah ke Madinah.

✓ Orang Mukmin mula melancar beberapa serangan keatas kabilah perdagangan Kuraish. Segala harta rampasan itu digunakan untuk membina kerajaan Islam di Madinah. Didalam Al Quran menyatakan  bagaimana harta perang tersebut diagih-agihkan.

✓ Pihak orang Kuraish mula bertindak balas keatas aktiviti para mukmin. Mereka mempersiapkan diri untuk menyerang Madinah. Diakhiri dengan peperangan Badr.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809