Ustaz Jefri 150619

Kuliah Maghrib

✓ Menegak daulah Islam adalah kewajiban setiap mukmin. Dimana keadilan mutlak dapat diwujudkan.

✓ Gerakan Islam menegakkan peranan amal makruf nahi mungkar. Setiap mukmin hendaklah faham prinsip perjuangan Islam.

✓ Prinsip Islam menolak segala bentuk sistem kehidupan yang tidak berpaksi kepada Al Quran dan Hadith. Menolak sistem sekular, liberal, dan sebagainya.

✓ Orang mukmin menerima segala apa yang dihukumkan Allah SWT didalam Al Quran. Tidak berperanan seperti orang munafiq yang memilih hukum yang sesuai dengan nafsu mereka sahaja.

✓ Allah SWT memberi petunjuk kepada orang-orang yang beriman dan bertakwa kepada sepunuhnya wahyu NYA dan Hadith Rasulullah SAW.

✓ Elak daripada melakukan maksiat dan menyebar fitnah. Menjaga akhlaq yang tinggi standardnya.

✓ Berdakwah kepada orang ramai tentang kebaikan dan kebesaran Allah SWT. Menceritakan kebaikan akhlak Baginda Rasulullah SAW dan para sahabatnya.

✓ seorang mukmin hendaklah selalu mendampingi Al Quran. Jangan tinggal. Kerana Quran mempunyai kekuatan nya tersendiri. Menjadikan sesiapa yang selalu membaca dan melaksanakan ajarannya seorang yang hebat.

✓ Mempelajari daripada pengalaman yang lampau. Kalau umat Islam tidak mahu menjaga negara Islam maka ingatlah apa yang terjadi di Kordova Sepanyol. Islam jatuh selepas memerintah selama 800 tahun.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809