Ustaz Yusuf 040824

Kuliah Subuh

FB LIVE
https://www.facebook.com/share/p/CwNc17BwyAFG917g/?mibextid=qi2Omg


• Dunia ini mempersonakan. Manusia secara natural suka kepada dunia. Sehingga ada yang terleka hinggakan hanyut didalam kecintaan kepada dunia. Terlupa akan hari akhirat.

• Dialam akhirat nanti manusia akan bertemu dengan neraka dan syurga. Dimana kita akan masuk bergantung bagaimana kita mengendalikan kehidupan didunia ini.

• Neraka itu perik. Tidak dapat digambarkan betapa terseksa sesiapa yang dihumbankan ke dalamnya.

• Saat kematian seseorang itu tanda bermulanya alam akhirat baginya. Sudah tidak ada lagi peluang untuk beribadat. Tidak boleh memohon untuk balik kedunia.

• Pada suatu hari kami berada di sisi Rasulullah SAW, tiba-tiba terdengar suara benda yang jatuh. Lalu Baginda bertanya: "Tahukah kamu semua tahu suara apakah itu?" Kami menjawab: "Allah dan rasulNya lebih mengetahui."

Baginda bersabda yang maksudnya: "Itu adalah suara batu yang dilemparkan ke dalam neraka jahanam sejak 70 tahun yang lalu dan sekarang baru sampai ke dasarnya."

• Jahanam memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu pula terdapat 70,000 lereng api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api.

Disetiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap bilik itu pula terdapat 70,000 ekor ular dan kalajengking, dan setiap kalajengking itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala jengking tersebut mempunyai 70,000 qullah bisa.

• Penghuni tetap yang akan dimasukkan ke dalam neraka adalah orang-orang yang kafir kepada Allah SWT.

• Surah At Taubah ayat 68 maksudnya: Allah menjanjikan (mengancam) orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan neraka Jahanam. Mereka kekal di dalamnya. Cukuplah (neraka) itu bagi mereka. Allah melaknat mereka; dan mereka mendapat azab yang kekal,

• Orang yang solat pun boleh dimasukkan ke dalam neraka, apatah lagi mereka yang tidak solat. Dalilnya ada pada Surah Al-Muddatstsir, ayat 42 hingga 43.

"Apa yang menyebabkan kamu dimasukkan ke dalam neraka Saqar? Mereka menjawab, dahulu kami tidak termasuk orang-orang yang melaksanakan solat.

"Neraka Saqar ini merupakan aras keenam daripada tujuh tingkat neraka. Seksaannya dahsyat dan kepanasannya melampau, terus-menerus membakar kulit manusia

• Wassalam
 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809