Ustaz Hassan Basri 040924

Kuliah Maghrib

• Hadis mengenai banyaknya jalan untuk kebaikan. Imam Nawawi.

• Apa sahaja kebaikan yang dilakukan oleh seorang hamba, Allah SWT mengetahuinya.

• Allah SWT tetap membalas apa sahaja kebaikan yang dilakukan, walaupun kecil.

• Abu Dzar RA  meriwayatkan. Ia mengatakan,

سَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّ الْعَمَل أَفْضَلُ قَالَ: إِيمَانُ بِاللَّهِ وَجِهادٌ في سَبيلِهِ قُلْتُ: فَأَيُّ الرِّقَابِ أَفْضَلُ قَالَ: أَغْلَاهَا ثَمَنَّا وَأَنْفَسُها عِنْدَ أَهْلِهَا قُلْتُ: فَإِنْ لَمْ أَفْعَلْ قَالَ: تُعِينُ صَائِعًا أَوْ تَصْنَعُ لِأَخْرَقَ قَالَ: فَإِنْ لَمْ أَفْعَلْ قَالَ: تَدَعُ النَّاسَ مِنَ الشَّرِّ فَإِنَّها صَدَقَةٌ تَصَدَّقُ بِهَا عَلَى نَفْسِكَ أَخرجه البخاري في: ٤٩ كتاب العتق

Artinya: "Aku bertanya kepada Nabi SAW: 'Apakah amal yang utama?' Jawabnya: 'Iman kepada Allah dan jihad fi sabilillah.' Lalu aku tanya lagi: 'Memerdekakan budak mana yang lebih utama?' Nabi SAW menjawab: 'Yang lebih mahal harganya dan yang sangat disayang oleh pemiliknya.' Abu Dzar bertanya: 'Jika aku tidak bisa melakukan itu?' Nabi SAW bersabda, 'Membantu orang yang melakukan demikian, atau melaksanakan untuk orang yang tidak bisa (mewakili orang yang tidak bisa melakukannya).' Abu Dzar bertanya lagi:' Jika tidak bisa juga?' Nabi SAW menjawab: 'Menghindarkan orang-orang dari kejahatan, maka itu sebagai sedekah untuk dirimu.'" (HR Bukhari)

• Doa Nabi Yusuf didalam Al Quran didalam Surah Yusuf ayat 101... Satu amalan yang baik dilakukan oleh orang yang beriman.

• ۞ رَبِّ قَدْ ءَاتَيْتَنِى مِنَ ٱلْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِيلِ ٱلْأَحَادِيثِ ۚ فَاطِرَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ أَنتَ وَلِىِّۦ فِى ٱلدُّنْيَا وَٱلْـَٔاخِرَةِ ۖ تَوَفَّنِى مُسْلِمًۭا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّـٰلِحِينَ ١٠١

"Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh".

• Orang yang beriman apabila berjuang hendaklah berniat kerana fisabilillah semata- mata. Bukan kerana yang lain seperti kerana hendakkan nama yg baik, harta, semangat suku dan riyak.

• Wassalam

 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809