Ustaz Aslam 150725
Kuliah Maghrib
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1bjrp7XaDs/
• Imam Al-Khammās (الْخَمَّاس) atau lebih tepat Alqamah bin Qais al-Nakha'i (الْقَمَةُ بْنُ قَيْسٍ النَّخَعِيّ) ialah salah seorang tabi'in besar dan murid utama kepada Abdullah ibn Mas'ud RA. Beliau sangat dihormati dalam bidang fiqh, hadis, dan warak.
✅ Kisah Alqamah bin Qais dan persoalan masuk ke masjid
Dalam satu riwayat yang disebut oleh Imam Ibn al-Jawzi dan juga dinukil oleh sebahagian ulama salaf, terdapat kisah bahawa:
> Seorang bertanya kepada Alqamah bin Qais:
"Kenapa engkau tidak masuk ke masjid dan duduk untuk mengajar manusia?"
Lalu beliau menjawab:
> "Aku takut duduk dalam majlis yang aku tidak mengamalkan ilmunya, lalu aku tergolong dalam golongan yang Allah cela dalam firman-Nya:
> "Adakah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri?"
(Surah al-Baqarah: 44)
🌿 Pengajaran penting daripada kisah ini:
1. Takut mengajar tanpa amal:
Alqamah takut dirinya menyuruh orang berbuat baik, sedangkan dia sendiri belum mengamalkannya — tanda keikhlasan dan amanah ilmiah yang tinggi.
2. Ilmu mesti disertai amal:
Ilmu bukan hanya untuk disampaikan, tetapi juga untuk diamalkan dan dihayati terlebih dahulu.
3. Sikap wara' dan zuhud:
Beliau lebih memilih untuk menahan diri daripada menonjolkan ilmu kerana bimbang terkena riya' atau tidak ikhlas.
4. Tarbiyah salaf yang mendalam:
Ini menunjukkan bagaimana para tabi'in memandang ilmu bukan sebagai satu kebanggaan, tetapi satu amanah berat di sisi Allah SWT.
• Saidina Ayub al-Sakhtiyani (أيوب السختياني) — seorang ulama tabi'in yang sangat zuhud, wara', dan terkenal dengan keikhlasannya — yang menegur seorang ulama lain kerana memakai jubah yang terlalu labuh atau menarik perhatian.
🕌 Ringkasan Kisah Teguran Saidina Ayub al-Sakhtiyani:
Diriwayatkan bahawa suatu ketika, Ayub al-Sakhtiyani melihat seorang alim atau penuntut ilmu yang berjalan memakai jubah (abaya) yang sangat panjang dan mewah, seolah-olah ingin menunjukkan kebesaran atau kehebatan dirinya.
Lalu Ayub menegurnya dengan kata-kata yang sangat halus tetapi tegas, antara maksudnya:
> "Ilmu itu lebih layak untuk disertai dengan tawaduk (rendah diri), bukan dengan gaya sombong atau menunjuk-nunjuk."
Dalam riwayat lain, beliau juga berkata:
> "Tidak ada kebaikan pada seseorang yang memakai pakaian mulia (mewah), sedangkan hatinya kosong daripada tawaduk."
💡 Pengajaran daripada kisah ini:
1. Ilmu mesti disertai akhlak:
Seseorang alim sepatutnya menzahirkan kesederhanaan dan akhlak mulia, bukan menunjuk kehebatan dengan pakaian atau gaya.
2. Menjaga imej zahir sebagai penuntut ilmu:
Pakaian juga mencerminkan kesederhanaan, bukan kemewahan yang boleh menimbulkan riya'.
3. Peringatan terhadap ujian 'ujub dan riya':
Kadangkala, pencinta ilmu atau da'i boleh tergelincir dengan perasaan bangga diri melalui penampilan luar, yang sebenarnya boleh merosakkan keberkatan ilmu.
4. Cara menegur yang bijaksana:
Ayub al-Sakhtiyani menegur bukan dengan mengecam, tetapi dengan hikmah dan tujuan mendidik, menasihati secara halus.
📚 Rujukan:
Kisah seperti ini banyak disebut dalam karya seperti:
"Siyar A'lam al-Nubala'" oleh Imam al-Dhahabi
"Hilyat al-Awliya'" oleh Abu Nu'aim
"Tahdhib al-Kamal" oleh al-Mizzi
Ayub al-Sakhtiyani memang dikenali antara ulama yang berjalan ke masjid tanpa diketahui, menangis dalam solat tetapi menyembunyikan tangisannya, dan sangat berhati-hati agar tidak disanjung.
• Imam Abu 'Āliyah (أبو العالية الرياحي) ialah seorang ulama besar dalam kalangan tabi'in, yang terkenal dengan ketakwaan, keilmuan dan wara'nya. Nama sebenar beliau ialah:
> Rufay' bin Mihran (رفيع بن مهران)
Dikenali dengan kuniyah: Abū 'Āliyah al-Riyāḥī
Abu 'Āliyah sangat menekankan keikhlasan, menjauhkan diri dari dunia dan tidak suka disanjung.
Beliau berkata:
> "Kami mempelajari ilmu ini demi Allah, tetapi kemudiannya datang satu kaum yang mempelajarinya untuk dunia."
• Malik ibn Dinar رحمه الله merupakan salah seorang tokoh besar dari kalangan tabi'in yang terkenal dengan zuhud, wara', dan tangisan dalam solat. Beliau merupakan seorang yang sangat menyentuh hati apabila berbicara tentang akhirat, taubat, dan meninggalkan dunia. Pandangannya mengenai zuhud adalah antara yang paling banyak dikutip oleh para ulama selepasnya.
🌿 Apakah itu zuhud menurut Malik ibn Dinar?
Malik ibn Dinar melihat zuhud (الزهد) bukan semata-mata meninggalkan dunia secara zahir, tetapi:
> "Zuhud bukan dengan meninggalkan harta, tetapi dengan keyakinan bahawa apa yang di sisi Allah lebih utama daripada apa yang ada di tangan manusia."
💬 Kata-kata hikmah Malik ibn Dinar tentang zuhud & dunia:
1. ✅ "Sesungguhnya dunia adalah racun, sesiapa yang tidak mengenalinya akan termakan racunnya."
2. ✅ "Cintakan dunia akan menggelapkan hati, sedangkan zuhud akan menerangkannya."
3. ✅ "Orang yang zuhud tidak gembira dengan apa yang diperolehinya dari dunia, dan tidak bersedih dengan apa yang luput daripadanya."
4. ✅ "Tidak akan jujur seseorang itu kepada Allah sehingga dia memandang dunia seperti kambing mati."
📘 Pandangan terhadap dunia dan akhirat:
Malik ibn Dinar banyak mengingatkan manusia agar:
Tidak tertipu dengan kemewahan dunia.
Menjadikan hati berpaut kepada akhirat, walaupun tangan memegang dunia.
Menghisab diri sebelum dihisab, kerana cinta dunia adalah ibu segala maksiat.
😢 Taubat dan perubahan diri:
Malik ibn Dinar sendiri pernah menjalani kehidupan yang jauh dari agama sebelum bertaubat dengan sebenar-benarnya. Kisah taubatnya bermula apabila anak perempuannya meninggal dunia, lalu beliau tersedar dan kembali kepada Allah dengan tangisan yang tidak putus-putus.
Beliau berkata:
> "Air mata para hamba yang bertaubat lebih aku sukai daripada istana yang megah di dunia ini."
📚 Sumber riwayat:
Hilyat al-Awliya' oleh Abu Nu'aim
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
Ihya' 'Ulum al-Din oleh Imam al-Ghazali
Kitab al-Zuhd oleh Imam Ahmad dan Ibn al-Mubarak
• Sufyan al-Thawri (سفيان الثوري) رحمه الله — seorang imam besar dalam kalangan tabi' al-tabi'in, tokoh hadis, ahli fiqh dan zuhud — banyak berbicara tentang zuhud dan dunia. Beliau digelar oleh para ulama sebagai "Amirul Mukminin fi al-Hadith" dan juga dikenali kerana ketegasan dan ketulusan dalam menjaga agama serta menjauhi dunia.
🌿 Apakah pandangan Sufyan al-Thawri tentang zuhud?
Zuhud menurut Sufyan al-Thawri bukanlah semata-mata meninggalkan harta atau dunia secara fizikal, tetapi meninggalkan pergantungan hati terhadap dunia.
Beliau berkata:
> "Zuhud terhadap dunia adalah dengan memutuskan harapan terhadap manusia dan hanya bergantung kepada Allah."
💬 Kata-kata hikmah Sufyan al-Thawri tentang zuhud & dunia:
1. ✅ "Zuhud bukanlah dengan meninggalkan harta, tetapi zuhud adalah apabila apa yang ada di tangan Allah lebih kau percayai daripada apa yang ada di tanganmu."
2. ✅ "Aku tidak melihat sesuatu yang lebih sedikit dari keikhlasan. Berapa ramai yang menginginkan zuhud, tetapi hatinya terpaut kepada dunia."
3. ✅ "Dunia itu gelap, dan akhirat itu cahaya. Maka, apabila kamu mencampur keduanya, jadilah ia kelam."
4. ✅ "Jika kamu ingin melihat orang yang zuhud sebenar, lihatlah siapa yang tidak gembira apabila mendapat dunia, dan tidak sedih apabila kehilangannya."
5. ✅ "Beramal sedikit dengan zuhud dan tawaduk lebih baik daripada banyak amal yang bercampur dengan riya' dan cinta dunia."
⚖️ Pandangan beliau terhadap kekuasaan dan duniawi:
Sufyan al-Thawri menolak jawatan Qadhi (hakim) walaupun ditawarkan oleh khalifah.
Beliau lari dari penguasa kerana takut terlibat dalam fitnah dunia dan kekuasaan yang boleh mencemarkan agamanya.
Beliau pernah berkata:
> "Jika kamu melihat seorang alim sering mengunjungi penguasa, maka ketahuilah dia adalah pencuri agama."
🕯️ Zuhudnya Sufyan al-Thawri dalam amalan:
Solat malam menjadi kebiasaannya.
Beliau sangat takut riya', bahkan menyembunyikan amalnya hingga tidak diketahui oleh ahli keluarganya sendiri.
📚 Rujukan utama:
Siyar A'lam al-Nubala' – Imam al-Dhahabi
Hilyat al-Awliya' – Abu Nu'aim
al-Zuhd – Ibn al-Mubarak
Ihya' 'Ulum al-Din – Imam al-Ghazali
• Kisah Sa'id bin Abi Waqqas رضي الله عنه — salah seorang daripada 10 sahabat yang dijamin syurga — dan pertemuannya dengan anaknya, yang terkejut melihat ayahnya hidup seperti Arab Badwi biasa, tinggal di tempat yang sederhana seperti kandang kambing, walaupun beliau seorang panglima Islam yang pernah membuka Parsi dan memimpin dalam banyak peperangan besar.
🕌 Konteks kisah:
Kisah ini diriwayatkan dalam beberapa buku sejarah dan biografi sahabat seperti:
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
Hilyat al-Awliya' oleh Abu Nu'aim
al-Isti'ab dan Usud al-Ghabah oleh Ibn 'Abd al-Barr dan Ibn al-Athir
🌾 Isi utama kisah:
Diriwayatkan bahawa anak Sa'id bin Abi Waqqas, yang tinggal di Madinah dan biasa dengan gaya hidup yang lebih senang dan teratur, telah pergi mengunjungi ayahnya yang ketika itu tinggal di padang pasir, dalam keadaan sangat sederhana.
Apabila dia melihat ayahnya tinggal di tempat yang kecil seperti kandang kambing, berpakaian biasa, jauh dari kemewahan, maka dia pun berkata:
> "Wahai ayah, engkau adalah pembuka Parsi, engkau adalah panglima besar, kenapa engkau memilih hidup seperti ini? Engkau tinggal seperti Arab Badwi!"
Lalu Sa'id bin Abi Waqqas menjawab:
> "Wahai anakku, sesungguhnya Rasulullah ﷺ telah bersabda bahawa Allah mencintai hamba yang bertakwa, yang kaya jiwa, dan yang tersembunyi (tidak menonjol diri)."
(Rujukan hadis sahih: HR. Muslim, no. 2965)
🌿 Apa maksudnya?
1. ✅ Beliau memilih zuhud dan kesederhanaan, walaupun berhak hidup selesa.
2. ✅ Dia tidak mahu kemuliaan dunia menipu hati dan menjauhkan dirinya dari akhirat.
3. ✅ Dia lebih suka menjadi insan yang tidak dikenali di dunia, tetapi tinggi darjat di sisi Allah.
4. ✅ Ini juga cerminan daripada ajaran Rasulullah ﷺ yang memuji kehidupan sederhana dan tidak bermegah.
💡 Pengajaran daripada kisah ini:
1. Zuhud adalah pilihan para sahabat, walaupun mereka mampu memiliki dunia.
2. Kebesaran jiwa tidak diukur dengan rumah besar atau pangkat, tetapi dengan taqwa dan keredhaan Allah.
3. Hidup seperti Badwi bagi mereka bukan kehinaan, tetapi cara untuk menjaga hati daripada fitnah dunia.
4. Seorang bapa mengajar anaknya erti nilai sebenar kehidupan — bukan kemasyhuran, tetapi ketundukan kepada Allah.
• Kisah Khalifah Harun al-Rashid رحمه الله ketika saat-saat akhir hayatnya merupakan satu kisah yang penuh pengajaran, terutama tentang keinsafan, kematian, dan kefanaaan dunia, walaupun beliau adalah salah seorang khalifah paling agung dalam sejarah Abbasiyah.
🕌 Latar belakang ringkas Harun al-Rashid:
Pemerintah Dinasti Abbasiyah (786–809M).
Zaman pemerintahannya adalah zaman keemasan Islam dalam bidang ilmu, pentadbiran dan kekuasaan.
Tetapi beliau juga terkenal sebagai seorang yang zuhud dan amat takut kepada Allah, terutama di akhir hayatnya.
📖 Kisah akhir hayat Harun al-Rashid:
Diriwayatkan bahawa pada tahun-tahun terakhir hidupnya, Harun al-Rashid keluar bermusafir ke Khurasan (kawasan sekarang termasuk Iran dan Afghanistan), dalam rangka menyelesaikan urusan negeri dan melawan pemberontakan.
Semasa dalam perjalanan, beliau jatuh sakit dan semakin uzur.
Pada satu hari, beliau berkata kepada pembantunya:
> "Bawalah aku ke kuburku, aku mahu melihat tempat aku akan disemadikan."
Lalu pembantunya membawa beliau ke tempat kuburnya (di kawasan bernama Ṭūs, sekarang Mashhad di Iran). Apabila melihat liang lahad, Harun al-Rashid menangis dan berkata:
> "Wahai orang yang kekuasaan telah menipu kamu…
Wahai orang yang panjang angan-angan telah melalaikan kamu…
Inilah tempat tinggalmu yang sebenar!"
Kemudian beliau mengangkat kepala ke langit dan berkata:
> اللهم لا تَجعل مُلكي حُجّةً عليّ يوم القيامة
"Ya Allah, janganlah jadikan kekuasaanku sebagai hujah ke atasku pada hari kiamat."
Dan beliau juga dikatakan telah berkata kepada pengiringnya:
> "Hari ini adalah hari terakhirku di dunia dan pertama di akhirat."
Tidak lama selepas itu, beliau wafat. Jenazahnya disemadikan di Ṭūs, dan pada batu nisannya tertulis:
> "Ya man lā yazūlu mulkuh, irham man qad zāla mulkuh"
"Wahai Tuhan yang kekuasaan-Nya tidak pernah lenyap, kasihanilah orang yang kekuasaannya telah lenyap."
💡 Pengajaran dari kisah ini:
1. ✅ Tiada siapa terlepas dari kematian, walaupun dia raja agung.
2. ✅ Harun al-Rashid menunjukkan keinsafan dan keikhlasan saat hampir meninggal.
3. ✅ Kekuasaan dan kemewahan dunia adalah sementara, yang kekal hanya amalan.
4. ✅ Beliau takut jika kekuasaannya menjadi bala dan beban di akhirat, bukan nikmat.
📚 Rujukan utama:
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
al-Bidayah wa al-Nihayah oleh Ibn Kathir
Tarikh al-Khulafa' oleh Imam al-Suyuti
Al-Muntazam oleh Ibn al-Jawzi
• Hadis sahih yang diriwayatkan daripada Nabi Muhammad ﷺ, dan ia sangat masyhur di kalangan para ulama tasawuf dan zuhud.
📖 Teks Hadis (dalam bahasa Arab):
> إِنَّ اللهَ يُحِبُّ العَبْدَ التَّقِيَّ، الغَنِيَّ، الخَفِيَّ
"Sesungguhnya Allah mencintai hamba yang bertakwa, yang mencukupi (qana'ah), dan yang menyembunyikan dirinya (tidak suka menonjol)."
📚 Riwayat Muslim (2965) – sahih.
🌿 Penjelasan ringkas maksud hadis:
1. التَّقِيّ (yang bertakwa)
– Hamba yang sentiasa takut dan tunduk kepada Allah, menjauhi larangan-Nya, dan melakukan suruhan-Nya dalam terang dan tersembunyi.
2. الغَنِيّ (yang mencukupi / qana'ah)
– Maksudnya bukan semata-mata kaya harta, tetapi kaya jiwa, merasa cukup dengan apa yang ada tanpa bergantung kepada manusia.
3. الخَفِيّ (yang menyembunyikan diri / tidak menonjol)
– Iaitu tidak mencari populariti, tidak suka dikenali, menjauhi pujian, dan beramal dalam keadaan sembunyi kerana Allah.
💡 Pengajaran dari hadis ini:
✅ Allah tidak melihat kepada kemasyhuran atau penampilan luaran, tetapi kepada ketakwaan dan keikhlasan hamba-Nya.
✅ Kita disaran untuk beramal secara sembunyi lebih utama jika mampu, agar selamat dari riya'.
✅ Orang yang benar-benar mulia di sisi Allah mungkin tidak dikenali manusia, tetapi mereka dikenali di langit oleh para malaikat.
✅ Hadis ini juga mendorong kita untuk hidup sederhana, tenang, dan tidak mengejar perhatian, kerana kemuliaan sebenar adalah di sisi Allah, bukan di mata manusia.
• Wassalam
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1bjrp7XaDs/
• Imam Al-Khammās (الْخَمَّاس) atau lebih tepat Alqamah bin Qais al-Nakha'i (الْقَمَةُ بْنُ قَيْسٍ النَّخَعِيّ) ialah salah seorang tabi'in besar dan murid utama kepada Abdullah ibn Mas'ud RA. Beliau sangat dihormati dalam bidang fiqh, hadis, dan warak.
✅ Kisah Alqamah bin Qais dan persoalan masuk ke masjid
Dalam satu riwayat yang disebut oleh Imam Ibn al-Jawzi dan juga dinukil oleh sebahagian ulama salaf, terdapat kisah bahawa:
> Seorang bertanya kepada Alqamah bin Qais:
"Kenapa engkau tidak masuk ke masjid dan duduk untuk mengajar manusia?"
Lalu beliau menjawab:
> "Aku takut duduk dalam majlis yang aku tidak mengamalkan ilmunya, lalu aku tergolong dalam golongan yang Allah cela dalam firman-Nya:
> "Adakah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan, sedangkan kamu melupakan diri kamu sendiri?"
(Surah al-Baqarah: 44)
🌿 Pengajaran penting daripada kisah ini:
1. Takut mengajar tanpa amal:
Alqamah takut dirinya menyuruh orang berbuat baik, sedangkan dia sendiri belum mengamalkannya — tanda keikhlasan dan amanah ilmiah yang tinggi.
2. Ilmu mesti disertai amal:
Ilmu bukan hanya untuk disampaikan, tetapi juga untuk diamalkan dan dihayati terlebih dahulu.
3. Sikap wara' dan zuhud:
Beliau lebih memilih untuk menahan diri daripada menonjolkan ilmu kerana bimbang terkena riya' atau tidak ikhlas.
4. Tarbiyah salaf yang mendalam:
Ini menunjukkan bagaimana para tabi'in memandang ilmu bukan sebagai satu kebanggaan, tetapi satu amanah berat di sisi Allah SWT.
• Saidina Ayub al-Sakhtiyani (أيوب السختياني) — seorang ulama tabi'in yang sangat zuhud, wara', dan terkenal dengan keikhlasannya — yang menegur seorang ulama lain kerana memakai jubah yang terlalu labuh atau menarik perhatian.
🕌 Ringkasan Kisah Teguran Saidina Ayub al-Sakhtiyani:
Diriwayatkan bahawa suatu ketika, Ayub al-Sakhtiyani melihat seorang alim atau penuntut ilmu yang berjalan memakai jubah (abaya) yang sangat panjang dan mewah, seolah-olah ingin menunjukkan kebesaran atau kehebatan dirinya.
Lalu Ayub menegurnya dengan kata-kata yang sangat halus tetapi tegas, antara maksudnya:
> "Ilmu itu lebih layak untuk disertai dengan tawaduk (rendah diri), bukan dengan gaya sombong atau menunjuk-nunjuk."
Dalam riwayat lain, beliau juga berkata:
> "Tidak ada kebaikan pada seseorang yang memakai pakaian mulia (mewah), sedangkan hatinya kosong daripada tawaduk."
💡 Pengajaran daripada kisah ini:
1. Ilmu mesti disertai akhlak:
Seseorang alim sepatutnya menzahirkan kesederhanaan dan akhlak mulia, bukan menunjuk kehebatan dengan pakaian atau gaya.
2. Menjaga imej zahir sebagai penuntut ilmu:
Pakaian juga mencerminkan kesederhanaan, bukan kemewahan yang boleh menimbulkan riya'.
3. Peringatan terhadap ujian 'ujub dan riya':
Kadangkala, pencinta ilmu atau da'i boleh tergelincir dengan perasaan bangga diri melalui penampilan luar, yang sebenarnya boleh merosakkan keberkatan ilmu.
4. Cara menegur yang bijaksana:
Ayub al-Sakhtiyani menegur bukan dengan mengecam, tetapi dengan hikmah dan tujuan mendidik, menasihati secara halus.
📚 Rujukan:
Kisah seperti ini banyak disebut dalam karya seperti:
"Siyar A'lam al-Nubala'" oleh Imam al-Dhahabi
"Hilyat al-Awliya'" oleh Abu Nu'aim
"Tahdhib al-Kamal" oleh al-Mizzi
Ayub al-Sakhtiyani memang dikenali antara ulama yang berjalan ke masjid tanpa diketahui, menangis dalam solat tetapi menyembunyikan tangisannya, dan sangat berhati-hati agar tidak disanjung.
• Imam Abu 'Āliyah (أبو العالية الرياحي) ialah seorang ulama besar dalam kalangan tabi'in, yang terkenal dengan ketakwaan, keilmuan dan wara'nya. Nama sebenar beliau ialah:
> Rufay' bin Mihran (رفيع بن مهران)
Dikenali dengan kuniyah: Abū 'Āliyah al-Riyāḥī
Abu 'Āliyah sangat menekankan keikhlasan, menjauhkan diri dari dunia dan tidak suka disanjung.
Beliau berkata:
> "Kami mempelajari ilmu ini demi Allah, tetapi kemudiannya datang satu kaum yang mempelajarinya untuk dunia."
• Malik ibn Dinar رحمه الله merupakan salah seorang tokoh besar dari kalangan tabi'in yang terkenal dengan zuhud, wara', dan tangisan dalam solat. Beliau merupakan seorang yang sangat menyentuh hati apabila berbicara tentang akhirat, taubat, dan meninggalkan dunia. Pandangannya mengenai zuhud adalah antara yang paling banyak dikutip oleh para ulama selepasnya.
🌿 Apakah itu zuhud menurut Malik ibn Dinar?
Malik ibn Dinar melihat zuhud (الزهد) bukan semata-mata meninggalkan dunia secara zahir, tetapi:
> "Zuhud bukan dengan meninggalkan harta, tetapi dengan keyakinan bahawa apa yang di sisi Allah lebih utama daripada apa yang ada di tangan manusia."
💬 Kata-kata hikmah Malik ibn Dinar tentang zuhud & dunia:
1. ✅ "Sesungguhnya dunia adalah racun, sesiapa yang tidak mengenalinya akan termakan racunnya."
2. ✅ "Cintakan dunia akan menggelapkan hati, sedangkan zuhud akan menerangkannya."
3. ✅ "Orang yang zuhud tidak gembira dengan apa yang diperolehinya dari dunia, dan tidak bersedih dengan apa yang luput daripadanya."
4. ✅ "Tidak akan jujur seseorang itu kepada Allah sehingga dia memandang dunia seperti kambing mati."
📘 Pandangan terhadap dunia dan akhirat:
Malik ibn Dinar banyak mengingatkan manusia agar:
Tidak tertipu dengan kemewahan dunia.
Menjadikan hati berpaut kepada akhirat, walaupun tangan memegang dunia.
Menghisab diri sebelum dihisab, kerana cinta dunia adalah ibu segala maksiat.
😢 Taubat dan perubahan diri:
Malik ibn Dinar sendiri pernah menjalani kehidupan yang jauh dari agama sebelum bertaubat dengan sebenar-benarnya. Kisah taubatnya bermula apabila anak perempuannya meninggal dunia, lalu beliau tersedar dan kembali kepada Allah dengan tangisan yang tidak putus-putus.
Beliau berkata:
> "Air mata para hamba yang bertaubat lebih aku sukai daripada istana yang megah di dunia ini."
📚 Sumber riwayat:
Hilyat al-Awliya' oleh Abu Nu'aim
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
Ihya' 'Ulum al-Din oleh Imam al-Ghazali
Kitab al-Zuhd oleh Imam Ahmad dan Ibn al-Mubarak
• Sufyan al-Thawri (سفيان الثوري) رحمه الله — seorang imam besar dalam kalangan tabi' al-tabi'in, tokoh hadis, ahli fiqh dan zuhud — banyak berbicara tentang zuhud dan dunia. Beliau digelar oleh para ulama sebagai "Amirul Mukminin fi al-Hadith" dan juga dikenali kerana ketegasan dan ketulusan dalam menjaga agama serta menjauhi dunia.
🌿 Apakah pandangan Sufyan al-Thawri tentang zuhud?
Zuhud menurut Sufyan al-Thawri bukanlah semata-mata meninggalkan harta atau dunia secara fizikal, tetapi meninggalkan pergantungan hati terhadap dunia.
Beliau berkata:
> "Zuhud terhadap dunia adalah dengan memutuskan harapan terhadap manusia dan hanya bergantung kepada Allah."
💬 Kata-kata hikmah Sufyan al-Thawri tentang zuhud & dunia:
1. ✅ "Zuhud bukanlah dengan meninggalkan harta, tetapi zuhud adalah apabila apa yang ada di tangan Allah lebih kau percayai daripada apa yang ada di tanganmu."
2. ✅ "Aku tidak melihat sesuatu yang lebih sedikit dari keikhlasan. Berapa ramai yang menginginkan zuhud, tetapi hatinya terpaut kepada dunia."
3. ✅ "Dunia itu gelap, dan akhirat itu cahaya. Maka, apabila kamu mencampur keduanya, jadilah ia kelam."
4. ✅ "Jika kamu ingin melihat orang yang zuhud sebenar, lihatlah siapa yang tidak gembira apabila mendapat dunia, dan tidak sedih apabila kehilangannya."
5. ✅ "Beramal sedikit dengan zuhud dan tawaduk lebih baik daripada banyak amal yang bercampur dengan riya' dan cinta dunia."
⚖️ Pandangan beliau terhadap kekuasaan dan duniawi:
Sufyan al-Thawri menolak jawatan Qadhi (hakim) walaupun ditawarkan oleh khalifah.
Beliau lari dari penguasa kerana takut terlibat dalam fitnah dunia dan kekuasaan yang boleh mencemarkan agamanya.
Beliau pernah berkata:
> "Jika kamu melihat seorang alim sering mengunjungi penguasa, maka ketahuilah dia adalah pencuri agama."
🕯️ Zuhudnya Sufyan al-Thawri dalam amalan:
Solat malam menjadi kebiasaannya.
Beliau sangat takut riya', bahkan menyembunyikan amalnya hingga tidak diketahui oleh ahli keluarganya sendiri.
📚 Rujukan utama:
Siyar A'lam al-Nubala' – Imam al-Dhahabi
Hilyat al-Awliya' – Abu Nu'aim
al-Zuhd – Ibn al-Mubarak
Ihya' 'Ulum al-Din – Imam al-Ghazali
• Kisah Sa'id bin Abi Waqqas رضي الله عنه — salah seorang daripada 10 sahabat yang dijamin syurga — dan pertemuannya dengan anaknya, yang terkejut melihat ayahnya hidup seperti Arab Badwi biasa, tinggal di tempat yang sederhana seperti kandang kambing, walaupun beliau seorang panglima Islam yang pernah membuka Parsi dan memimpin dalam banyak peperangan besar.
🕌 Konteks kisah:
Kisah ini diriwayatkan dalam beberapa buku sejarah dan biografi sahabat seperti:
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
Hilyat al-Awliya' oleh Abu Nu'aim
al-Isti'ab dan Usud al-Ghabah oleh Ibn 'Abd al-Barr dan Ibn al-Athir
🌾 Isi utama kisah:
Diriwayatkan bahawa anak Sa'id bin Abi Waqqas, yang tinggal di Madinah dan biasa dengan gaya hidup yang lebih senang dan teratur, telah pergi mengunjungi ayahnya yang ketika itu tinggal di padang pasir, dalam keadaan sangat sederhana.
Apabila dia melihat ayahnya tinggal di tempat yang kecil seperti kandang kambing, berpakaian biasa, jauh dari kemewahan, maka dia pun berkata:
> "Wahai ayah, engkau adalah pembuka Parsi, engkau adalah panglima besar, kenapa engkau memilih hidup seperti ini? Engkau tinggal seperti Arab Badwi!"
Lalu Sa'id bin Abi Waqqas menjawab:
> "Wahai anakku, sesungguhnya Rasulullah ﷺ telah bersabda bahawa Allah mencintai hamba yang bertakwa, yang kaya jiwa, dan yang tersembunyi (tidak menonjol diri)."
(Rujukan hadis sahih: HR. Muslim, no. 2965)
🌿 Apa maksudnya?
1. ✅ Beliau memilih zuhud dan kesederhanaan, walaupun berhak hidup selesa.
2. ✅ Dia tidak mahu kemuliaan dunia menipu hati dan menjauhkan dirinya dari akhirat.
3. ✅ Dia lebih suka menjadi insan yang tidak dikenali di dunia, tetapi tinggi darjat di sisi Allah.
4. ✅ Ini juga cerminan daripada ajaran Rasulullah ﷺ yang memuji kehidupan sederhana dan tidak bermegah.
💡 Pengajaran daripada kisah ini:
1. Zuhud adalah pilihan para sahabat, walaupun mereka mampu memiliki dunia.
2. Kebesaran jiwa tidak diukur dengan rumah besar atau pangkat, tetapi dengan taqwa dan keredhaan Allah.
3. Hidup seperti Badwi bagi mereka bukan kehinaan, tetapi cara untuk menjaga hati daripada fitnah dunia.
4. Seorang bapa mengajar anaknya erti nilai sebenar kehidupan — bukan kemasyhuran, tetapi ketundukan kepada Allah.
• Kisah Khalifah Harun al-Rashid رحمه الله ketika saat-saat akhir hayatnya merupakan satu kisah yang penuh pengajaran, terutama tentang keinsafan, kematian, dan kefanaaan dunia, walaupun beliau adalah salah seorang khalifah paling agung dalam sejarah Abbasiyah.
🕌 Latar belakang ringkas Harun al-Rashid:
Pemerintah Dinasti Abbasiyah (786–809M).
Zaman pemerintahannya adalah zaman keemasan Islam dalam bidang ilmu, pentadbiran dan kekuasaan.
Tetapi beliau juga terkenal sebagai seorang yang zuhud dan amat takut kepada Allah, terutama di akhir hayatnya.
📖 Kisah akhir hayat Harun al-Rashid:
Diriwayatkan bahawa pada tahun-tahun terakhir hidupnya, Harun al-Rashid keluar bermusafir ke Khurasan (kawasan sekarang termasuk Iran dan Afghanistan), dalam rangka menyelesaikan urusan negeri dan melawan pemberontakan.
Semasa dalam perjalanan, beliau jatuh sakit dan semakin uzur.
Pada satu hari, beliau berkata kepada pembantunya:
> "Bawalah aku ke kuburku, aku mahu melihat tempat aku akan disemadikan."
Lalu pembantunya membawa beliau ke tempat kuburnya (di kawasan bernama Ṭūs, sekarang Mashhad di Iran). Apabila melihat liang lahad, Harun al-Rashid menangis dan berkata:
> "Wahai orang yang kekuasaan telah menipu kamu…
Wahai orang yang panjang angan-angan telah melalaikan kamu…
Inilah tempat tinggalmu yang sebenar!"
Kemudian beliau mengangkat kepala ke langit dan berkata:
> اللهم لا تَجعل مُلكي حُجّةً عليّ يوم القيامة
"Ya Allah, janganlah jadikan kekuasaanku sebagai hujah ke atasku pada hari kiamat."
Dan beliau juga dikatakan telah berkata kepada pengiringnya:
> "Hari ini adalah hari terakhirku di dunia dan pertama di akhirat."
Tidak lama selepas itu, beliau wafat. Jenazahnya disemadikan di Ṭūs, dan pada batu nisannya tertulis:
> "Ya man lā yazūlu mulkuh, irham man qad zāla mulkuh"
"Wahai Tuhan yang kekuasaan-Nya tidak pernah lenyap, kasihanilah orang yang kekuasaannya telah lenyap."
💡 Pengajaran dari kisah ini:
1. ✅ Tiada siapa terlepas dari kematian, walaupun dia raja agung.
2. ✅ Harun al-Rashid menunjukkan keinsafan dan keikhlasan saat hampir meninggal.
3. ✅ Kekuasaan dan kemewahan dunia adalah sementara, yang kekal hanya amalan.
4. ✅ Beliau takut jika kekuasaannya menjadi bala dan beban di akhirat, bukan nikmat.
📚 Rujukan utama:
Siyar A'lam al-Nubala' oleh Imam al-Dhahabi
al-Bidayah wa al-Nihayah oleh Ibn Kathir
Tarikh al-Khulafa' oleh Imam al-Suyuti
Al-Muntazam oleh Ibn al-Jawzi
• Hadis sahih yang diriwayatkan daripada Nabi Muhammad ﷺ, dan ia sangat masyhur di kalangan para ulama tasawuf dan zuhud.
📖 Teks Hadis (dalam bahasa Arab):
> إِنَّ اللهَ يُحِبُّ العَبْدَ التَّقِيَّ، الغَنِيَّ، الخَفِيَّ
"Sesungguhnya Allah mencintai hamba yang bertakwa, yang mencukupi (qana'ah), dan yang menyembunyikan dirinya (tidak suka menonjol)."
📚 Riwayat Muslim (2965) – sahih.
🌿 Penjelasan ringkas maksud hadis:
1. التَّقِيّ (yang bertakwa)
– Hamba yang sentiasa takut dan tunduk kepada Allah, menjauhi larangan-Nya, dan melakukan suruhan-Nya dalam terang dan tersembunyi.
2. الغَنِيّ (yang mencukupi / qana'ah)
– Maksudnya bukan semata-mata kaya harta, tetapi kaya jiwa, merasa cukup dengan apa yang ada tanpa bergantung kepada manusia.
3. الخَفِيّ (yang menyembunyikan diri / tidak menonjol)
– Iaitu tidak mencari populariti, tidak suka dikenali, menjauhi pujian, dan beramal dalam keadaan sembunyi kerana Allah.
💡 Pengajaran dari hadis ini:
✅ Allah tidak melihat kepada kemasyhuran atau penampilan luaran, tetapi kepada ketakwaan dan keikhlasan hamba-Nya.
✅ Kita disaran untuk beramal secara sembunyi lebih utama jika mampu, agar selamat dari riya'.
✅ Orang yang benar-benar mulia di sisi Allah mungkin tidak dikenali manusia, tetapi mereka dikenali di langit oleh para malaikat.
✅ Hadis ini juga mendorong kita untuk hidup sederhana, tenang, dan tidak mengejar perhatian, kerana kemuliaan sebenar adalah di sisi Allah, bukan di mata manusia.
• Wassalam
Comments