Ustaz Shamsuddin 130725
Kuliah Subuh
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1GtsHmiJNB/
• Ibnu 'Athaillah al-Sakandari, seorang ulama sufi terkenal dari abad ke-13 Masehi dan penulis "Al-Hikam" (Kitab al-Hikam al-'Atha'iyyah), memberikan banyak nasihat yang mendalam kepada murid-muridnya mengenai doa. Pandangan beliau sangat halus dan berlandaskan pada tauhid, adab dengan Allah, dan pengakuan akan kelemahan hamba di hadapan Tuhan.
Berikut adalah antara pandangan Ibnu 'Athaillah mengenai doa kepada muridnya:
1. Berdoa adalah tanda kehambaan, bukan semata-mata untuk mendapat jawapan
> "Janganlah kerana lambatnya pemberian dari Allah setelah engkau berdoa membuatmu putus asa, kerana Dia telah menjamin pengabulan doa sesuai dengan apa yang Dia kehendaki, bukan sesuai dengan apa yang engkau kehendaki, dan pada waktu yang Dia kehendaki, bukan pada waktu yang engkau kehendaki."
– Hikam, hikmah ke-6
✅ Penjelasan: Ibnu 'Athaillah mengajar bahawa hakikat doa bukanlah semata-mata untuk mendapatkan apa yang kita minta, tetapi untuk menunjukkan kehambaan dan bergantung kepada Allah. Doa adalah bentuk ibadah. Keterlambatan jawapan tidak bermakna Allah tidak memperkenankan doa, tetapi mungkin ia ditangguh atau digantikan dengan yang lebih baik.
2. Doa bukan untuk mengubah takdir, tetapi untuk memperlihatkan adab kita kepada Allah
> "Permintaanmu kepada-Nya adalah kerana menunjukkan kefakiranmu kepada-Nya, bukan kerana menuntut sesuatu dari-Nya."
– Hikam
✅ Penjelasan: Beliau menasihati bahawa doa itu lebih menunjukkan kerendahan hati dan pengakuan akan kelemahan, bukan sekadar menyuruh Allah memenuhi keinginan kita.
3. Jika doa belum dimakbulkan, yakinlah Allah sedang mendidikmu
Ibnu 'Athaillah juga menyebut bahawa kadang-kadang Allah lambatkan jawapan doa supaya si hamba tidak bergantung kepada pemberian tetapi tetap istiqamah bergantung kepada-Nya. Ini adalah pendidikan ruhani yang halus dan mendalam.
4. Doa adalah sebab kepada rahmat Allah, bukan transaksi
Beliau mengingatkan muridnya bahawa doa bukanlah alat untuk "memaksa" Allah memberikan sesuatu, tetapi sebagai sebab untuk Allah melimpahkan rahmat-Nya dalam bentuk yang kadangkala tidak kita sedari.
Kesimpulan Nasihat Ibnu 'Athaillah Mengenai Doa:
Teruslah berdoa walaupun belum dikabulkan.
Jangan bergantung pada hasil doa, tetapi berserah kepada kehendak Allah.
Allah mendengar dan memperkenankan doa dengan cara terbaik menurut-Nya, bukan menurut kita.
Doa itu ibadah, bukan hanya permintaan.
Sikap Rendah Diri Ketika Berdoa dalam Islam
Sikap rendah diri atau tadharru' ketika berdoa adalah antara adab paling utama dalam berinteraksi dengan Allah SWT. Ia menunjukkan kesedaran seorang hamba tentang kedudukannya yang lemah di hadapan Tuhan Yang Maha Kuasa, Maha Mengetahui, dan Maha Pemberi.
✅ Dalil dan Pandangan Ulama Mengenai Rendah Diri dalam Doa
1. Al-Qur'an:
> "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan tadharru' (rendah diri) dan suara yang lembut."
— Surah Al-A'raf: 55
✅ Tadharru' bermaksud merendahkan diri dengan penuh harapan, takut dan khusyuk.
2. Ibnu Qayyim al-Jawziyyah:
> "Sebaik-baik doa adalah yang keluar dari hati yang penuh rasa hina, rasa butuh, dan ketundukan total kepada Allah. Semakin hati merasa kecil, hina, dan bergantung kepada Allah, semakin dekat doa itu untuk dikabulkan."
✅ Sikap Rendah Diri dalam Doa – Apa yang Termasuk Di Dalamnya
1. Merasa diri hina di hadapan Allah
Sedar bahawa kita makhluk lemah yang tiada kuasa melainkan dengan izin-Nya.
Tidak layak menuntut, hanya memohon.
2. Merintih dan mengharap dengan ikhlas
Doa bukan dibaca dengan lidah semata, tetapi keluar dari hati yang mengharap.
Gunakan kata-kata penuh pengabdian seperti: "Ya Allah, aku ini hamba-Mu yang penuh dosa..."
3. Tidak memaksa atau mendesak
Nabi SAW bersabda:
> "Seseorang di antara kalian akan dikabulkan doanya selagi dia tidak tergesa-gesa, yakni berkata: 'Aku telah berdoa, tetapi tidak dikabulkan'."
– Riwayat al-Bukhari & Muslim
4. Mengiringi doa dengan pujian dan istighfar
Mulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Nabi SAW.
Akui dosa dan mohon keampunan terlebih dahulu sebelum memohon hajat.
5. Menangis dalam doa (jika mampu)
Tanda hati yang lembut dan benar-benar tunduk.
Nabi Zakaria a.s. juga disebut dalam al-Qur'an:
> "...sedangkan dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut (raihan)."
— Surah Maryam: 3
✅ Contoh Doa dengan Rendah Diri
> "Ya Allah, aku tidak layak ke syurga-Mu, tetapi aku juga tidak sanggup menanggung azab neraka-Mu. Maka ampunilah aku, kasihanilah aku, dan masukkan aku ke dalam rahmat-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."
Kesimpulan:
Sikap rendah diri ketika berdoa menjadikan doa lebih khusyuk, lebih tulus, dan lebih dekat dengan maqbulnya doa itu. Ini adalah intipati kehambaan: sedar akan kelemahan diri dan bergantung sepenuhnya kepada Allah.
Maksud Hamba yang Ubudiyyah
"Ubudiyyah" (العبودية) berasal dari perkataan 'abd (عبد) yang bermaksud hamba, dan secara istilahnya merujuk kepada pengabdian diri yang total kepada Allah SWT — dari segi hati, perbuatan, niat, ucapan dan seluruh aspek kehidupan.
Maka "hamba yang ubudiyyah" bermaksud:
> Seorang hamba yang menyerahkan seluruh hidupnya untuk mengabdi, taat, dan tunduk sepenuhnya kepada Allah dengan penuh cinta, takut dan harapan.
✅ Ciri-Ciri Hamba yang Memiliki Sifat Ubudiyyah
1. Tunduk dan patuh sepenuhnya kepada perintah Allah
Tidak memilih-milih hukum.
Sentiasa mendahulukan kehendak Allah atas kehendak nafsu.
2. Melaksanakan ibadah dengan ikhlas kerana Allah
Sama ada ibadah khusus (solat, puasa, zakat) atau ibadah umum (kerja, belajar, membantu orang lain).
Tidak mencari pujian manusia (riya').
3. Sentiasa merendah diri kepada Allah
Tidak sombong walaupun berilmu atau beramal banyak.
Menyedari diri hanyalah makhluk yang bergantung penuh kepada Allah.
4. Menerima ketentuan (qada' dan qadar) dengan reda
Tidak memberontak atau mempertikai ujian hidup.
Menganggap semua dari Allah itu baik dan mendidik hati.
5. Cinta dan takut kepada Allah dalam masa yang sama
Mengharap rahmat-Nya, tapi juga takutkan murka-Nya.
6. Sentiasa kembali kepada Allah dalam setiap urusan
Beristighfar apabila tersalah.
Bermusyawarah dan bertawakkal dalam membuat keputusan.
✅ Contoh Tokoh Ubudiyyah: Rasulullah SAW
Nabi Muhammad SAW adalah model tertinggi ubudiyyah. Walaupun baginda adalah Rasul, baginda tetap:
Menangis dalam solat malam,
Berdoa dengan penuh khusyuk,
Merendahkan diri kepada Allah walaupun dijamin syurga.
> Dalam Surah Al-Isra' ayat 1, Allah menyebut baginda dengan gelaran: "Subhānal-ladzī asrā bi'abdihi..."
"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad)..."
📌 Kata "hamba-Nya" ('abdihi) menunjukkan bahawa kemuliaan tertinggi ialah menjadi hamba Allah yang sejati, bukan pangkat atau kuasa.
✅ Kata-Kata Ulama Mengenai Ubudiyyah
Ibnu Taimiyyah:
> "Ubudiyyah adalah martabat tertinggi dalam agama Islam. Bahkan, nama tertinggi bagi Rasulullah SAW di sisi Allah adalah 'hamba-Nya'."
Imam Al-Ghazali:
> "Orang yang benar-benar menghambakan diri ialah orang yang tidak punya kehendak selain kehendak Tuhannya."
✨ Kesimpulan
Seorang hamba yang ubudiyyah:
Menyerah sepenuhnya kepada Allah dengan ikhlas,
Menjalani hidup dengan sedar bahawa segala sesuatu adalah milik Allah,
Menjadikan Allah sebagai pusat pergantungan, bukan makhluk atau dunia.
➡️ Ubudiyyah adalah kemuliaan tertinggi seorang manusia di sisi Allah.
Jangan Berputus Asa dengan Rahmat Allah SWT
Dalam Islam, berputus asa dari rahmat Allah adalah satu dosa besar, kerana ia mencerminkan hilangnya keyakinan terhadap kasih sayang dan keampunan Allah yang Maha Luas. Sebaliknya, pengharapan dan keyakinan kepada rahmat-Nya adalah sifat utama seorang mukmin sejati.
✅ Dalil Al-Qur'an:
> "Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
— (Surah Az-Zumar: 53)
🔹 Ayat ini adalah antara ayat yang paling memberi harapan dalam Al-Qur'an.
🔹 Ia ditujukan khas kepada orang yang telah berdosa dan merasa diri hina, namun Allah tetap membuka pintu kembali.
✅ Sabda Rasulullah SAW:
> "Demi Allah, sesungguhnya Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada seorang lelaki yang kehilangan unta tunggangannya di padang pasir, kemudian berjaya menemuinya kembali."
— Riwayat Muslim
🔹 Ini menunjukkan bahawa taubat diterima dengan kegembiraan oleh Allah, bahkan lebih besar daripada kegembiraan manusia terhadap sesuatu yang sangat bernilai.
✅ Mengapa Kita Tidak Boleh Berputus Asa:
1. Rahmat Allah lebih luas daripada dosa kita
"Dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu" (Al-A'raf: 156)
2. Allah mencintai orang yang bertaubat
"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertaubat…" (Al-Baqarah: 222)
3. Putus asa adalah sifat orang kafir
"Dan tiada yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf: 87)
4. Pintu taubat sentiasa terbuka
Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya Allah menerima taubat hamba-Nya selagi roh belum sampai ke kerongkong."
– Riwayat Tirmizi
✅ Langkah-langkah Kembali kepada Rahmat Allah:
1. Segera bertaubat dengan hati yang ikhlas
2. Tinggalkan dosa dan niat untuk tidak mengulanginya
3. Perbanyakkan istighfar dan amal soleh
4. Yakin bahawa Allah Maha Pengampun
🌿 Kata-Kata Hikmah:
> "Dosa kamu tidak akan dapat mengatasi keluasan rahmat Tuhanmu, jika kamu benar-benar ingin kembali kepada-Nya."
– Ibnu Athaillah
✨ Kesimpulan:
➡️ Jangan pernah berputus asa dengan rahmat Allah, walau sebesar mana pun dosa kita.
➡️ Allah bukan hanya menerima taubat, malah mencintai hamba yang kembali kepada-Nya.
➡️ Putus asa hanya menjerumuskan ke dalam kesesatan. Harapan membawa kepada perubahan dan hidayah.
🌿 Selepas Berdoa, Terimalah Segala Ketetapan Allah SWT
Dalam Islam, doa adalah satu bentuk ibadah yang paling mulia. Namun, setelah berdoa, seseorang hamba perlu berserah (tawakkal) dan reda dengan segala ketetapan Allah SWT, sama ada ia seperti yang diminta atau sebaliknya. Inilah puncak adab dalam berdoa — berdoa dengan penuh harapan, kemudian menyerah dengan penuh reda.
✅ Dalil al-Qur'an & Sunnah
1. Surah Al-Baqarah, ayat 216:
> "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
✅ Ayat ini mengajar kita bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya, walaupun tidak seiring dengan kehendak kita.
2. Sabda Nabi SAW:
> "Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah. Apabila kamu memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah... Ketahuilah, andai seluruh umat berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, mereka tidak akan dapat memberi manfaat kecuali dengan apa yang telah Allah tetapkan bagimu..."
— Riwayat Tirmizi
✅ Kita diajar supaya berdoa, tetapi tidak bergantung kepada makhluk, sebaliknya percaya kepada takdir Allah.
✅ Adab Selepas Berdoa
1. Yakin bahawa Allah telah mendengar
Walaupun belum nampak hasil, ketahuilah doa itu telah naik ke langit.
2. Tawakkal kepada Allah
Serahkan urusan kepada-Nya. Allah Maha Mengetahui masa yang tepat untuk mengabulkan doa.
3. Reda dengan ketentuan-Nya
Sama ada diberi seperti yang diminta, diganti yang lebih baik, atau ditangguh untuk waktu yang lebih sesuai.
4. Terus bersangka baik kepada Allah
Jangan mengeluh jika belum nampak hasil. Boleh jadi doa itu sedang menghapuskan dosa, atau sedang menyelamatkan kita daripada musibah yang kita tidak tahu.
✅ Kata-kata Hikmah Ulama
Ibnu Athaillah al-Sakandari:
> "Jangan kerana Allah belum mengabulkan doamu sesuai kehendakmu, kamu sangka Dia tidak menerimanya. Allah tahu waktu yang terbaik untuk memberikan, dan bentuk terbaik untuk menggantikan."
📌 Kesimpulan:
Berdoa adalah kewajipan; menerima takdir adalah ketaatan.
Allah Maha Mengetahui, kita tidak. Maka jangan paksa kehendak sendiri.
Bila kita menerima takdir dengan hati terbuka, itulah tanda keimanan yang sebenar.
• Wassalam
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1GtsHmiJNB/
• Ibnu 'Athaillah al-Sakandari, seorang ulama sufi terkenal dari abad ke-13 Masehi dan penulis "Al-Hikam" (Kitab al-Hikam al-'Atha'iyyah), memberikan banyak nasihat yang mendalam kepada murid-muridnya mengenai doa. Pandangan beliau sangat halus dan berlandaskan pada tauhid, adab dengan Allah, dan pengakuan akan kelemahan hamba di hadapan Tuhan.
Berikut adalah antara pandangan Ibnu 'Athaillah mengenai doa kepada muridnya:
1. Berdoa adalah tanda kehambaan, bukan semata-mata untuk mendapat jawapan
> "Janganlah kerana lambatnya pemberian dari Allah setelah engkau berdoa membuatmu putus asa, kerana Dia telah menjamin pengabulan doa sesuai dengan apa yang Dia kehendaki, bukan sesuai dengan apa yang engkau kehendaki, dan pada waktu yang Dia kehendaki, bukan pada waktu yang engkau kehendaki."
– Hikam, hikmah ke-6
✅ Penjelasan: Ibnu 'Athaillah mengajar bahawa hakikat doa bukanlah semata-mata untuk mendapatkan apa yang kita minta, tetapi untuk menunjukkan kehambaan dan bergantung kepada Allah. Doa adalah bentuk ibadah. Keterlambatan jawapan tidak bermakna Allah tidak memperkenankan doa, tetapi mungkin ia ditangguh atau digantikan dengan yang lebih baik.
2. Doa bukan untuk mengubah takdir, tetapi untuk memperlihatkan adab kita kepada Allah
> "Permintaanmu kepada-Nya adalah kerana menunjukkan kefakiranmu kepada-Nya, bukan kerana menuntut sesuatu dari-Nya."
– Hikam
✅ Penjelasan: Beliau menasihati bahawa doa itu lebih menunjukkan kerendahan hati dan pengakuan akan kelemahan, bukan sekadar menyuruh Allah memenuhi keinginan kita.
3. Jika doa belum dimakbulkan, yakinlah Allah sedang mendidikmu
Ibnu 'Athaillah juga menyebut bahawa kadang-kadang Allah lambatkan jawapan doa supaya si hamba tidak bergantung kepada pemberian tetapi tetap istiqamah bergantung kepada-Nya. Ini adalah pendidikan ruhani yang halus dan mendalam.
4. Doa adalah sebab kepada rahmat Allah, bukan transaksi
Beliau mengingatkan muridnya bahawa doa bukanlah alat untuk "memaksa" Allah memberikan sesuatu, tetapi sebagai sebab untuk Allah melimpahkan rahmat-Nya dalam bentuk yang kadangkala tidak kita sedari.
Kesimpulan Nasihat Ibnu 'Athaillah Mengenai Doa:
Teruslah berdoa walaupun belum dikabulkan.
Jangan bergantung pada hasil doa, tetapi berserah kepada kehendak Allah.
Allah mendengar dan memperkenankan doa dengan cara terbaik menurut-Nya, bukan menurut kita.
Doa itu ibadah, bukan hanya permintaan.
Sikap Rendah Diri Ketika Berdoa dalam Islam
Sikap rendah diri atau tadharru' ketika berdoa adalah antara adab paling utama dalam berinteraksi dengan Allah SWT. Ia menunjukkan kesedaran seorang hamba tentang kedudukannya yang lemah di hadapan Tuhan Yang Maha Kuasa, Maha Mengetahui, dan Maha Pemberi.
✅ Dalil dan Pandangan Ulama Mengenai Rendah Diri dalam Doa
1. Al-Qur'an:
> "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan tadharru' (rendah diri) dan suara yang lembut."
— Surah Al-A'raf: 55
✅ Tadharru' bermaksud merendahkan diri dengan penuh harapan, takut dan khusyuk.
2. Ibnu Qayyim al-Jawziyyah:
> "Sebaik-baik doa adalah yang keluar dari hati yang penuh rasa hina, rasa butuh, dan ketundukan total kepada Allah. Semakin hati merasa kecil, hina, dan bergantung kepada Allah, semakin dekat doa itu untuk dikabulkan."
✅ Sikap Rendah Diri dalam Doa – Apa yang Termasuk Di Dalamnya
1. Merasa diri hina di hadapan Allah
Sedar bahawa kita makhluk lemah yang tiada kuasa melainkan dengan izin-Nya.
Tidak layak menuntut, hanya memohon.
2. Merintih dan mengharap dengan ikhlas
Doa bukan dibaca dengan lidah semata, tetapi keluar dari hati yang mengharap.
Gunakan kata-kata penuh pengabdian seperti: "Ya Allah, aku ini hamba-Mu yang penuh dosa..."
3. Tidak memaksa atau mendesak
Nabi SAW bersabda:
> "Seseorang di antara kalian akan dikabulkan doanya selagi dia tidak tergesa-gesa, yakni berkata: 'Aku telah berdoa, tetapi tidak dikabulkan'."
– Riwayat al-Bukhari & Muslim
4. Mengiringi doa dengan pujian dan istighfar
Mulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Nabi SAW.
Akui dosa dan mohon keampunan terlebih dahulu sebelum memohon hajat.
5. Menangis dalam doa (jika mampu)
Tanda hati yang lembut dan benar-benar tunduk.
Nabi Zakaria a.s. juga disebut dalam al-Qur'an:
> "...sedangkan dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut (raihan)."
— Surah Maryam: 3
✅ Contoh Doa dengan Rendah Diri
> "Ya Allah, aku tidak layak ke syurga-Mu, tetapi aku juga tidak sanggup menanggung azab neraka-Mu. Maka ampunilah aku, kasihanilah aku, dan masukkan aku ke dalam rahmat-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."
Kesimpulan:
Sikap rendah diri ketika berdoa menjadikan doa lebih khusyuk, lebih tulus, dan lebih dekat dengan maqbulnya doa itu. Ini adalah intipati kehambaan: sedar akan kelemahan diri dan bergantung sepenuhnya kepada Allah.
Maksud Hamba yang Ubudiyyah
"Ubudiyyah" (العبودية) berasal dari perkataan 'abd (عبد) yang bermaksud hamba, dan secara istilahnya merujuk kepada pengabdian diri yang total kepada Allah SWT — dari segi hati, perbuatan, niat, ucapan dan seluruh aspek kehidupan.
Maka "hamba yang ubudiyyah" bermaksud:
> Seorang hamba yang menyerahkan seluruh hidupnya untuk mengabdi, taat, dan tunduk sepenuhnya kepada Allah dengan penuh cinta, takut dan harapan.
✅ Ciri-Ciri Hamba yang Memiliki Sifat Ubudiyyah
1. Tunduk dan patuh sepenuhnya kepada perintah Allah
Tidak memilih-milih hukum.
Sentiasa mendahulukan kehendak Allah atas kehendak nafsu.
2. Melaksanakan ibadah dengan ikhlas kerana Allah
Sama ada ibadah khusus (solat, puasa, zakat) atau ibadah umum (kerja, belajar, membantu orang lain).
Tidak mencari pujian manusia (riya').
3. Sentiasa merendah diri kepada Allah
Tidak sombong walaupun berilmu atau beramal banyak.
Menyedari diri hanyalah makhluk yang bergantung penuh kepada Allah.
4. Menerima ketentuan (qada' dan qadar) dengan reda
Tidak memberontak atau mempertikai ujian hidup.
Menganggap semua dari Allah itu baik dan mendidik hati.
5. Cinta dan takut kepada Allah dalam masa yang sama
Mengharap rahmat-Nya, tapi juga takutkan murka-Nya.
6. Sentiasa kembali kepada Allah dalam setiap urusan
Beristighfar apabila tersalah.
Bermusyawarah dan bertawakkal dalam membuat keputusan.
✅ Contoh Tokoh Ubudiyyah: Rasulullah SAW
Nabi Muhammad SAW adalah model tertinggi ubudiyyah. Walaupun baginda adalah Rasul, baginda tetap:
Menangis dalam solat malam,
Berdoa dengan penuh khusyuk,
Merendahkan diri kepada Allah walaupun dijamin syurga.
> Dalam Surah Al-Isra' ayat 1, Allah menyebut baginda dengan gelaran: "Subhānal-ladzī asrā bi'abdihi..."
"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad)..."
📌 Kata "hamba-Nya" ('abdihi) menunjukkan bahawa kemuliaan tertinggi ialah menjadi hamba Allah yang sejati, bukan pangkat atau kuasa.
✅ Kata-Kata Ulama Mengenai Ubudiyyah
Ibnu Taimiyyah:
> "Ubudiyyah adalah martabat tertinggi dalam agama Islam. Bahkan, nama tertinggi bagi Rasulullah SAW di sisi Allah adalah 'hamba-Nya'."
Imam Al-Ghazali:
> "Orang yang benar-benar menghambakan diri ialah orang yang tidak punya kehendak selain kehendak Tuhannya."
✨ Kesimpulan
Seorang hamba yang ubudiyyah:
Menyerah sepenuhnya kepada Allah dengan ikhlas,
Menjalani hidup dengan sedar bahawa segala sesuatu adalah milik Allah,
Menjadikan Allah sebagai pusat pergantungan, bukan makhluk atau dunia.
➡️ Ubudiyyah adalah kemuliaan tertinggi seorang manusia di sisi Allah.
Jangan Berputus Asa dengan Rahmat Allah SWT
Dalam Islam, berputus asa dari rahmat Allah adalah satu dosa besar, kerana ia mencerminkan hilangnya keyakinan terhadap kasih sayang dan keampunan Allah yang Maha Luas. Sebaliknya, pengharapan dan keyakinan kepada rahmat-Nya adalah sifat utama seorang mukmin sejati.
✅ Dalil Al-Qur'an:
> "Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
— (Surah Az-Zumar: 53)
🔹 Ayat ini adalah antara ayat yang paling memberi harapan dalam Al-Qur'an.
🔹 Ia ditujukan khas kepada orang yang telah berdosa dan merasa diri hina, namun Allah tetap membuka pintu kembali.
✅ Sabda Rasulullah SAW:
> "Demi Allah, sesungguhnya Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada seorang lelaki yang kehilangan unta tunggangannya di padang pasir, kemudian berjaya menemuinya kembali."
— Riwayat Muslim
🔹 Ini menunjukkan bahawa taubat diterima dengan kegembiraan oleh Allah, bahkan lebih besar daripada kegembiraan manusia terhadap sesuatu yang sangat bernilai.
✅ Mengapa Kita Tidak Boleh Berputus Asa:
1. Rahmat Allah lebih luas daripada dosa kita
"Dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu" (Al-A'raf: 156)
2. Allah mencintai orang yang bertaubat
"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertaubat…" (Al-Baqarah: 222)
3. Putus asa adalah sifat orang kafir
"Dan tiada yang berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf: 87)
4. Pintu taubat sentiasa terbuka
Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya Allah menerima taubat hamba-Nya selagi roh belum sampai ke kerongkong."
– Riwayat Tirmizi
✅ Langkah-langkah Kembali kepada Rahmat Allah:
1. Segera bertaubat dengan hati yang ikhlas
2. Tinggalkan dosa dan niat untuk tidak mengulanginya
3. Perbanyakkan istighfar dan amal soleh
4. Yakin bahawa Allah Maha Pengampun
🌿 Kata-Kata Hikmah:
> "Dosa kamu tidak akan dapat mengatasi keluasan rahmat Tuhanmu, jika kamu benar-benar ingin kembali kepada-Nya."
– Ibnu Athaillah
✨ Kesimpulan:
➡️ Jangan pernah berputus asa dengan rahmat Allah, walau sebesar mana pun dosa kita.
➡️ Allah bukan hanya menerima taubat, malah mencintai hamba yang kembali kepada-Nya.
➡️ Putus asa hanya menjerumuskan ke dalam kesesatan. Harapan membawa kepada perubahan dan hidayah.
🌿 Selepas Berdoa, Terimalah Segala Ketetapan Allah SWT
Dalam Islam, doa adalah satu bentuk ibadah yang paling mulia. Namun, setelah berdoa, seseorang hamba perlu berserah (tawakkal) dan reda dengan segala ketetapan Allah SWT, sama ada ia seperti yang diminta atau sebaliknya. Inilah puncak adab dalam berdoa — berdoa dengan penuh harapan, kemudian menyerah dengan penuh reda.
✅ Dalil al-Qur'an & Sunnah
1. Surah Al-Baqarah, ayat 216:
> "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
✅ Ayat ini mengajar kita bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya, walaupun tidak seiring dengan kehendak kita.
2. Sabda Nabi SAW:
> "Apabila kamu meminta, mintalah kepada Allah. Apabila kamu memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah... Ketahuilah, andai seluruh umat berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu, mereka tidak akan dapat memberi manfaat kecuali dengan apa yang telah Allah tetapkan bagimu..."
— Riwayat Tirmizi
✅ Kita diajar supaya berdoa, tetapi tidak bergantung kepada makhluk, sebaliknya percaya kepada takdir Allah.
✅ Adab Selepas Berdoa
1. Yakin bahawa Allah telah mendengar
Walaupun belum nampak hasil, ketahuilah doa itu telah naik ke langit.
2. Tawakkal kepada Allah
Serahkan urusan kepada-Nya. Allah Maha Mengetahui masa yang tepat untuk mengabulkan doa.
3. Reda dengan ketentuan-Nya
Sama ada diberi seperti yang diminta, diganti yang lebih baik, atau ditangguh untuk waktu yang lebih sesuai.
4. Terus bersangka baik kepada Allah
Jangan mengeluh jika belum nampak hasil. Boleh jadi doa itu sedang menghapuskan dosa, atau sedang menyelamatkan kita daripada musibah yang kita tidak tahu.
✅ Kata-kata Hikmah Ulama
Ibnu Athaillah al-Sakandari:
> "Jangan kerana Allah belum mengabulkan doamu sesuai kehendakmu, kamu sangka Dia tidak menerimanya. Allah tahu waktu yang terbaik untuk memberikan, dan bentuk terbaik untuk menggantikan."
📌 Kesimpulan:
Berdoa adalah kewajipan; menerima takdir adalah ketaatan.
Allah Maha Mengetahui, kita tidak. Maka jangan paksa kehendak sendiri.
Bila kita menerima takdir dengan hati terbuka, itulah tanda keimanan yang sebenar.
• Wassalam
Comments