Ustaz Rahmatullah 140725

Kuliah Maghrib

• Kisah pertemuan antara Syeikh Abu Hasan al-Shazili dengan seorang ahli fiqh (ulama fekah) berkait dengan hakikat solat adalah antara kisah yang terkenal dalam khazanah tasawuf. Ia menggambarkan perbezaan antara ilmu syariat (zahir) dan ilmu hakikat (batin) serta bagaimana kedua-duanya sebenarnya saling melengkapi.

🌿 Kisahnya begini:

Pada suatu ketika, Syeikh Abu Hasan al-Shazili, seorang wali besar dan pengasas Tariqah Shaziliyyah, bertemu dengan seorang ahli fiqh yang sangat terkenal dengan keilmuan syariatnya. Ahli fiqh ini kemudian bertanya kepada beliau:

> "Bagaimana kamu bersolat wahai Abu Hasan?"



Syeikh Abu Hasan menjawab:

> "Aku bersolat apabila diseru, aku berdiri di hadapan Allah, aku bertakbir dengan penuh perasaan tunduk, aku membaca al-Fatihah dengan penuh perasaan bermunajat, dan aku rukuk serta sujud dengan merasai kehinaan dan pengabdian mutlak kepada-Nya."



Ahli fiqh itu merasa kagum dengan jawapan itu, lalu berkata:

> "Kalau begitu, kamu benar-benar faham makna solat."



Namun kemudian Syeikh Abu Hasan bertanya kembali:

> "Dan kamu pula, bagaimana kamu bersolat wahai faqih?"


Jawab ahli fiqh itu:

> "Aku menunaikan rukun dan syarat solat, mengikut tertibnya sebagaimana yang diajarkan oleh mazhab, menjaga sunat dan bacaan serta khusyuk sedaya upaya."


Syeikh Abu Hasan pun berkata dengan penuh hikmah:

> "Itulah solatmu, dan tadi itu adalah solatku. Maka solat yang sempurna ialah apabila solatmu disertai dengan solatku."


✨ Pengajaran daripada kisah ini:

1. Solat secara syariat dan hakikat saling melengkapi: Solat yang lengkap bukan hanya dari segi hukum dan rukun yang sah, tetapi juga menghidupkan hati dan jiwa dalam pengabdian kepada Allah.


2. Tasawuf bukan menolak syariat: Bahkan para wali seperti Syeikh Abu Hasan Shazili menekankan bahawa syariat adalah asas kepada semua amal, dan hakikat adalah ruhnya.


3. Khusyuk datang daripada kesedaran rohani: Syeikh Abu Hasan mengajarkan bahawa solat itu adalah perjalanan hati, bukan sekadar gerakan zahir.


4. Rendah diri dalam ilmu: Meskipun beliau seorang wali besar, Syeikh Abu Hasan tetap merendah diri, dan tidak meremehkan ilmu ahli fiqh.

• Berikut adalah pengajaran dalam ibadah solat menurut perspektif rohani dan tasawuf Sheikh Abu Hasan al-Shazili, seorang wali besar dan pengasas Tariqah Shaziliyyah. Beliau bukan hanya menekankan kesempurnaan dari sudut syariat, tetapi juga penyucian hati dan penghayatan batin dalam solat.


🌿 Pengajaran Ibadah Solat menurut Sheikh Abu Hasan Shazili

1. Solat adalah pertemuan antara hamba dan Tuhan

> Sheikh Abu Hasan melihat solat bukan sekadar ibadah harian, tetapi satu pertemuan agung antara seorang hamba dengan Allah SWT.

"Dalam solat, seorang hamba harus merasa dia sedang berdiri di hadapan Tuhan, bukan sekadar menghadap kiblat."



🔹 Pengajaran: Hadirkan hati sepenuhnya, bukan sekadar tubuh yang bergerak.


2. Solat perlu disertai dengan kesedaran (hudhur)

> Beliau menekankan bahawa khusyuk dalam solat bukan hanya melalui latihan jasmani tetapi melalui penyucian hati dan kesedaran batin terhadap siapa yang sedang disembah.



🔹 Pengajaran: Latih hati agar menyedari keagungan Allah ketika membaca setiap ayat dan melakukan setiap gerakan.


3. Solat adalah penyucian jiwa (tazkiyatun nafs)

> Sheikh Abu Hasan menyatakan bahawa solat yang hakiki membersihkan jiwa daripada kekotoran dunia, cinta kepada diri, dan keinginan selain Allah.


🔹 Pengajaran: Gunakan solat sebagai tempat menyucikan diri daripada penyakit hati seperti riya', ujub, dan takabbur.


4. Solat sebagai bentuk ubudiyyah yang sempurna

> Menurut beliau, solat adalah kemuncak pengabdian mutlak seorang hamba – tunduk dan sujud sepenuhnya dengan rasa hina di hadapan kebesaran Allah.



🔹 Pengajaran: Rasa fana (lenyap ego diri) dan rasa 'abd (kehinaan hamba) perlu dihidupkan ketika rukuk dan sujud.


5. Zahir solat mengikut syariat, batin solat mengikut hakikat

> Dalam salah satu pengajaran beliau:
"Syariat itu tubuh solat, dan hakikat itu ruhnya. Siapa yang menggabungkan kedua-duanya, maka sempurnalah solatnya."


🔹 Pengajaran: Jangan hanya sempurna gerakan (zahir) tapi kosong jiwa (batin). Sebaliknya jangan pula abaikan syariat atas nama batin.


6. Solat sebagai mikraj rohani

> Seperti Nabi SAW yang mikraj secara jasad dan roh, Sheikh Abu Hasan mengajarkan bahawa setiap mukmin yang khusyuk boleh mengalami mikraj rohani, naik secara batin kepada Allah dalam solat.


🔹 Pengajaran: Solat adalah perjalanan mendekatkan diri kepada Allah – bukan hanya kewajiban, tetapi satu kenikmatan rohani.


7. Setiap bacaan solat perlu dihayati

> Sheikh Abu Hasan tidak hanya membaca, tetapi bermunajat dalam bacaan. Contohnya, surah al-Fatihah bukan hanya ayat, tapi doa seorang hamba yang lapar akan rahmat Ilahi.


🔹 Pengajaran: Hayati maksud bacaan dan fahami isi setiap doa dalam solat.


📌 Kesimpulan

Bagi Sheikh Abu Hasan Shazili, solat bukan hanya amalan fizikal tetapi pengalaman rohani. Ia adalah ladang taqwa, cermin hati, dan jalan kembali kepada Allah.

> ✨ "Jadikan solatmu sebagai tempat berhenti dari dunia, tempat mengadukan segala resah kepada Tuhan, dan ruang untuk menyentuh rahmat Ilahi." — Sheikh Abu Hasan Shazili

• Solat tanpa kehadiran hati menurut Imam Ibn 'Atha'illah al-Sakandari dianggap ibadah yang tidak sempurna dari segi hakikat dan rohaninya, walaupun dari sudut syariat ia mungkin sah. Imam Ibn 'Atha'illah adalah tokoh besar dalam ilmu tasawuf, terkenal dengan karya "al-Hikam al-'Atha'iyyah" – himpunan hikmah rohani yang mendalam.


🌿 Pandangan Imam Ibn 'Atha'illah tentang Solat Tanpa Kehadiran Hati

1. Solat tanpa kehadiran hati adalah ibadah bentuk, bukan jiwa

> "Jangan kamu hairan jika Allah melambatkan jawapan doamu, sedangkan kamu sendiri melambatkan kehadiran hatimu dalam solat kepada-Nya."
— al-Hikam


🔹 Maksud: Jika hati tidak hadir dalam solat, maka bagaimana mungkin seseorang mengharapkan penerimaan atau kesan daripada solat itu?


2. Solat yang tidak menyedarkan hati tidak mencegah maksiat

> Dalam Qur'an, Allah berfirman:

"Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar..."
(Surah al-Ankabut: 45)



Ibn 'Atha'illah menafsirkan bahawa yang dimaksudkan adalah solat yang disertai dengan kehadiran hati – bukan sekadar gerakan zahir.

🔹 Pengajaran: Tanpa hati, solat itu tidak memberi kesan pada akhlak dan perangai seseorang.


3. Hati yang lalai adalah hijab dalam ibadah

> "Sebaik-baik amalan adalah yang menghubungkan kamu dengan Allah, bukan semata-mata yang banyak bilangannya."
— al-Hikam


🔹 Maksud: Solat yang banyak tetapi tanpa hati tidak membawa dekat kepada Allah. Yang paling penting adalah keikhlasan dan kehadiran hati dalam ibadah.


4. Solat adalah tempat "membuka hati", bukan sekadar rutin

> Imam Ibn 'Atha'illah menyebut bahawa solat ialah tempat munajat, bukan adat. Jika hati tidak hadir, maka ia hanya sekadar gerakan kosong.


🔹 Pengajaran: Solat bukan beban rutin, tapi peluang untuk membersihkan jiwa dan merasai kedekatan dengan Allah.


5. Bersungguhlah membawa hati walau belum sempurna

> "Jika kamu belum mampu hadir sepenuhnya dalam solat, maka sekurang-kurangnya hadirkan rasa kehinaanmu kerana tidak mampu khusyuk."
— al-Hikam


🔹 Maksud: Jangan berputus asa. Allah melihat kesungguhan dan keikhlasanmu. Rasa malu kerana lalai itu sendiri adalah bentuk mujahadah.


✨ Kesimpulan

Menurut Imam Ibn 'Atha'illah, solat tanpa kehadiran hati:

Sah dari sudut syariat, tapi kurang dari sudut hakikat

Tidak menyucikan jiwa jika dilakukan tanpa sedar dan lalai

Perlu diiringi dengan mujahadah hati dan keikhlasan walaupun masih belum sempurna

Yang paling utama ialah: "Solat itu adalah mi'raj hati kepada Allah, bukan sekadar perbuatan tubuh."

• Berikut adalah kesan orang yang lalai dalam solat menurut pandangan al-Qur'an, hadis, serta ulama seperti Imam al-Ghazali, Ibn Qayyim, dan ahli tasawuf seperti Ibn 'Atha'illah al-Sakandari. Lalai dalam solat bukan sekadar hilang pahala, tetapi memberi kesan rohani, akhlak, dan hubungan seseorang dengan Allah.


🌙 Kesan Orang Yang Lalai dalam Solat

1. ❌ Solat Tidak Diterima di Sisi Allah

> Allah SWT berfirman:
"Maka celakalah bagi orang-orang yang solat, (iaitu) yang lalai dalam solatnya."
(Surah al-Ma'un: 4–5)


🔹 Tafsiran:
Imam al-Ghazali menafsirkan "lalai dalam solat" sebagai tidak khusyuk, tidak faham apa yang dibaca, serta hatinya sibuk dengan dunia.

🔸 Kesan: Solat yang dilakukan hanya untuk "lepas tanggungjawab" tidak mendapat pahala yang sempurna, malah mungkin menjadi sebab kemurkaan Allah.


2. 🖤 Hati Menjadi Gelap dan Kasar

> Menurut ulama tasawuf, hati orang yang lalai dalam solat menjadi tidak tenang, keras, dan jauh dari cahaya ilahi.


🔹 Ibn Qayyim berkata:

> "Solat yang kosong dari hati tidak membersihkan dosa dan tidak menambahkan cahaya bagi jiwa."


🔸 Kesan: Jiwa menjadi mudah marah, kecewa, putus asa, dan tidak tunduk kepada kebenaran.


3. 🧱 Solat Tidak Mencegah Maksiat

> Allah berfirman:
"Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar."
(Surah al-Ankabut: 45)


🔹 Ibn Kathir menafsirkan bahawa solat yang mencegah maksiat ialah solat yang dilakukan dengan khusyuk dan keikhlasan.

🔸 Kesan: Jika solat tidak dilakukan dengan hati yang hadir, maka ia tidak akan mengubah perangai atau menjauhkan seseorang dari dosa.


4. 💤 Solat Jadi Rutin, Bukan Munajat

> Kata Imam Ibn 'Atha'illah:
"Solat yang dilakukan tanpa hati adalah ibadah jasad semata. Tidak menyambung hubungan dengan Allah."


🔹 Kesan: Solat yang dilakukan secara automatik menjadikan seseorang tidak merasa apa-apa. Tidak ada rasa cinta, takut, harap, atau pengharapan kepada Allah.


5. 🪙 Pahala Solat Kurang atau Hilang

> Rasulullah SAW bersabda:
"Seseorang itu kadangkala pulang dari solatnya dan dia tidak mendapat apa-apa kecuali sepersepuluh, sepersembilan, atau seperlapan..."
(HR Abu Dawud dan Ahmad)


🔸 Kesan: Solat sah secara hukum, tetapi ganjaran sangat sedikit kerana tidak menghadirkan hati.


6. 🪨 Solat Jadi Beban, Bukan Ketenangan

> Orang yang lalai solat merasa solat sebagai beban – bukan sebagai kerehatan hati seperti yang dirasai Rasulullah SAW:

"Jadikanlah solat itu penyejuk mataku." (HR An-Nasa'i)



🔸 Kesan: Tiada ketenangan, hati gelisah, hidup huru-hara walaupun luaran nampak "berjaya".


📌 Ringkasan Kesan Lalai dalam Solat

Kesan Penjelasan

🟥 Solat tidak diterima Solat hanya ritual, bukan pengabdian
🟥 Hati keras Tidak terkesan dengan nasihat atau al-Qur'an
🟥 Mudah buat dosa Solat tidak mencegah maksiat
🟥 Tidak tenang Hilang rahmat dan sakinah
🟥 Pahala berkurang Dapat sedikit atau tiada pahala
🟥 Rasa solat itu beban Tidak merasa cinta atau nikmat dalam solat


✅ Penutup: Bagaimana Mengelakkan Lalai?

1. Fahami makna bacaan dalam solat


2. Hadirkan hati dan niat ikhlas


3. Jaga wudhu dan ambil masa sebelum solat


4. Bayangkan solat itu pertemuan dengan Allah


5. Berdoa selepas solat agar diterima dan dikuatkan khusyuk


• Wassalam









 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Shamsuddin 090809