Ustaz Ali 121119

Kuliah Maghrib

✓ Orang yang beriman hendaklah memperbanyakkan salawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam.

✓ Kerana usaha Baginda membawa agama Islam kepada umat manusia dengan bersusah-payah, kita hari ini mendapat rahmat yang besar sekali. Islam dan iman yang diajarkan baginda akan menyelamatkan diri daripada kesusahan dihari akhirat.

✓ Nikmat Islam memberi kejayaan hidup kita didunia dan kejayaan diakhirat. Tidak dapat kita bayangkan bagaimana hidup ini tanpa Islam.

✓ Dihari akhirat kelak umat mukmin akan meminta pertolongan baginda supaya memohon syafaat daripada Allah SWT. Makan hendaklah kita memperbanyakkan salawat keatas Baginda.

✓ Apabila kita hendak berdoa hendaklah dimulakan dan diakhirkan dengan bersalawat keatas Baginda

✓ Para alim ulama' mengesyorkan agar orang yang beriman mengerjakan salawat keatas Baginda sekurang-kurangnya 150 kali dalam sehari.

✓ Apabila kita sering terlupa hendak berselawat maka dikhuatiri kita juga terlupa akan jalan kesyurga.

✓ Bersalawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad SAW merupakan penyucian keatas diri sesaorang. Agar mendapat kebaikan dan digugurkan kesalahan.

✓ Disarankan juga kita berselawat sebagaimana didalam Tahiyatul akhir. Dengan berselawat sekali kepada Nabi Ibrahim SA.

✓ Rasulullah SAW mempunyai berbagai keistimewaan dan mukjizat yang membuat para sahabat terlalu menyayangi baginda. Akhlak Baginda yang cukup tinggi membuat sesiapa sahaja mengenalinya akan terpegun.

✓ Baginda SAW adalah contoh yang terbaik bagi kita orang yang beriman. Malah seluruh dunia mengakuinya akan kehebatan Baginda.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914