Ustaz Anas 130925

Kuliah Maghrib

FB Live

https://www.facebook.com/share/v/1JXykMkkeB/

Doa untuk berlindung daripada fitnah Dajjal adalah doa yang diajarkan sendiri oleh Rasulullah ﷺ kepada para sahabat agar dibaca dalam solat sebelum salam (selepas tahiyat akhir).

Hadis riwayat Imam Muslim:

> عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ ﷺ يَدْعُو:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ.


Maksudnya:
"Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada azab neraka Jahannam, daripada azab kubur, daripada fitnah hidup dan mati, dan daripada kejahatan fitnah al-Masih ad-Dajjal."

📌 Doa ini disunatkan dibaca sebelum memberi salam dalam solat, sebagaimana yang diamalkan oleh Rasulullah ﷺ.

📌 Himpunkan beberapa hadis lengkap berhubung dengan Perang Marhammah (juga dikenali sebagai al-Malhamah al-Kubra) supaya jelas:


1. Hadis riwayat Abu Dawud & Ahmad

Rasulullah ﷺ bersabda:

> « سَتَكُونُ فِتْنَةٌ تَعْرِكُ الْعَرَبَ عَرْكَ الْأَدِيمِ، وَالْهَالِكُ فِيهَا مَنْ دَخَلَهَا، يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا، حَتَّى يَصِيرَ النَّاسُ فِئَتَيْنِ: فِئَةً إِيمَانُهَا لَا نِفَاقَ فِيهِ، وَفِئَةً نِفَاقُهَا لَا إِيمَانَ فِيهِ، فَإِذَا كَانَ ذَاكُمْ فَانْتَظِرُوا الدَّجَّالَ مِنْ يَوْمِهِ أَوْ غَدِهِ »
(HR. Abu Dawud, Kitab al-Malahim, no. 4259; Musnad Ahmad, no. 19803)



Maksudnya:
"Kelak akan berlaku satu fitnah yang menggoncangkan orang Arab seperti kulit disamak. Orang yang masuk ke dalamnya binasa. Seorang lelaki pada waktu pagi beriman, pada waktu petang menjadi kafir. Hingga manusia terbahagi kepada dua golongan: satu golongan yang imannya murni tanpa nifak, dan satu golongan yang nifaknya murni tanpa iman. Jika hal itu terjadi, maka tunggulah Dajjal keluar pada hari itu atau esoknya."


2. Hadis riwayat Muslim (tentang al-Malhamah al-Kubra)

Rasulullah ﷺ bersabda:

> « لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ بِالأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ، فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِنَ الْمَدِينَةِ، مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الأَرْضِ يَوْمَئِذٍ، فَإِذَا تَصَافُّوا قَالَتِ الرُّومُ: خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ، فَيَقُولُ الْمُسْلِمُونَ: لاَ وَاللَّهِ، لاَ نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا، فَيُقَاتِلُونَهُمْ، فَيُهْزَمُ ثُلُثٌ لاَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا، وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ، وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لاَ يُفْتَنُونَ أَبَدًا، فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ، فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الأَسْلاَبَ، قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ، إِذْ صَاحَ فِيهِمُ الشَّيْطَانُ: إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ، فَيَخْرُجُونَ، وَذَلِكَ بَاطِلٌ، فَإِذَا جَاءُوا الشَّامَ خَرَجَ »
(HR. Muslim, Kitab al-Fitan, no. 2897)



Maksudnya:
"Tidak akan berlaku kiamat hingga bangsa Rom turun di al-A'maq atau Dabiq. Maka keluar kepada mereka tentera dari Madinah yang merupakan sebaik-baik penduduk bumi ketika itu. Ketika mereka berbaris, pihak Rom berkata: Biarkan kami melawan mereka yang dahulu ditawan daripada kalangan kami. Maka kaum Muslimin berkata: Demi Allah, kami tidak akan membiarkan kalian melawan saudara-saudara kami. Lalu mereka berperang. Sepertiga tentera Muslim lari, Allah tidak menerima taubat mereka selamanya. Sepertiga gugur syahid, mereka adalah sebaik-baik syuhada di sisi Allah. Sepertiga lagi menang, dan mereka tidak akan diuji lagi. Mereka pun menakluk Constantinople. Ketika mereka sedang membahagi-bahagi harta rampasan perang, setelah mereka menggantung pedang pada pokok zaitun, tiba-tiba syaitan berteriak: Sesungguhnya al-Masih (Dajjal) telah keluar di kalangan keluarga kalian. Mereka pun keluar, padahal itu dusta. Namun ketika mereka sampai di Syam, Dajjal benar-benar muncul."


3. Riwayat lain yang menyebut "Perang Marhammah"

Dalam sebahagian atsar, peperangan besar akhir zaman ini disebut الحرب المرحمة (al-harb al-marhamah) kerana ia menjadi pemisah antara iman dan nifak. Ia bukan istilah rasmi dalam semua riwayat sahih, tetapi digunakan oleh sebahagian ulama syarah hadis untuk menggambarkan sifat peperangan itu.


📌 Kesimpulan:

Perang Marhammah atau al-Malhamah al-Kubra ialah peperangan besar umat Islam dengan Rom (Eropah) di akhir zaman.

Ia berlaku sebelum keluarnya Dajjal.

Hasil perang itu: ada yang gugur syahid (sebaik-baik syuhada), ada yang murtad, ada yang Allah menangkan sehingga menakluk Constantinople.

Selepas itu barulah muncul fitnah Dajjal.

👍 Ṭāifah Manṣūrah (الطائفة المنصورة) ialah satu kelompok umat Islam yang dijanjikan oleh Rasulullah ﷺ akan sentiasa teguh di atas kebenaran, mendapat pertolongan Allah, dan tidak akan dapat dikalahkan oleh musuh hingga hari kiamat.


🕌 Dalil Hadis tentang Ṭāifah Manṣūrah

1. Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Rasulullah ﷺ bersabda:



> « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى الْحَقِّ، لَا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَذَلَهُمْ وَلَا مَنْ خَالَفَهُمْ، حَتَّى يَأْتِيَ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ كَذَلِكَ »
(HR. al-Bukhari, no. 3641; Muslim, no. 1920)


Maksudnya:
"Akan sentiasa ada satu golongan daripada umatku yang sentiasa berada di atas kebenaran, tidak akan memudaratkan mereka orang yang meninggalkan mereka, dan juga tidak akan memudaratkan mereka orang yang menentang mereka, hingga datangnya ketentuan Allah (hari kiamat) sedangkan mereka tetap dalam keadaan begitu."


2. Riwayat Ahmad



> « لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ، ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ »
(HR. Ahmad, 5/278 – sahih)



Maksudnya:
"Akan sentiasa ada satu kelompok dari umatku yang berperang di atas kebenaran, menang sehingga hari kiamat."


📌 Siapakah yang dimaksudkan Ṭāifah Manṣūrah?

Para ulama menjelaskan:

Imam al-Nawawi (syarah Sahih Muslim):
Golongan ini boleh jadi terdiri daripada ulama yang mengajarkan ilmu, ahli hadis, para mujahidin, para zuhud dan ahli ibadah, atau gabungan daripada semua mereka pada setiap zaman.

Ibn Hajar al-'Asqalani (Fath al-Bari):
Ṭāifah Manṣūrah boleh berbeza tempat dan bentuknya sepanjang zaman — kadang di medan jihad, kadang dalam majlis ilmu, kadang dalam usaha dakwah.

Syaikh al-Islam Ibn Taymiyyah:
Beliau menekankan bahawa Ṭāifah Manṣūrah adalah ahlus sunnah wal jamaah yang berpegang teguh dengan al-Quran dan sunnah Rasulullah ﷺ, tidak kira di mana mereka berada.


✨ Sifat-sifat Ṭāifah Manṣūrah

1. Berpegang teguh dengan al-Quran dan Sunnah.


2. Menegakkan kebenaran walau ditentang.


3. Tidak goyah dengan tekanan musuh atau orang yang meninggalkan mereka.


4. Sentiasa ada di setiap zaman – tidak pupus hingga kiamat.


5. Allah sentiasa menolong mereka sehingga mereka diberi kemenangan.


🔎 Hubungan dengan Akhir Zaman

Ṭāifah Manṣūrah akan terus wujud hingga ke akhir zaman.

Sebahagian ulama mengaitkannya dengan golongan yang akan bersama Imam Mahdi dalam al-Malhamah al-Kubra, kerana mereka inilah yang istiqamah membela agama Allah.

Mereka juga termasuk dalam golongan yang akan bersama Nabi Isa عليه السلام untuk mengalahkan Dajjal.


📌 Kesimpulan:
Ṭāifah Manṣūrah ialah golongan mukmin yang berpegang teguh dengan kebenaran, istiqamah dalam iman, ilmu, dan jihad, walaupun manusia menentang mereka. Mereka tidak semestinya kumpulan khusus dengan nama tertentu, tetapi merujuk kepada sesiapa sahaja dalam umat Islam yang benar-benar mempertahankan agama Allah hingga kiamat.



Baik, mari kita hubungkan Perang Marhammah (al-Malhamah al-Kubra) dengan peranan Imam Mahdi berdasarkan hadis-hadis dan keterangan ulama.


🔹 1. Munculnya Imam Mahdi sebelum al-Malhamah al-Kubra

Rasulullah ﷺ bersabda:

> « الْمَهْدِيُّ مِنْ عِتْرَتِي، مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ »
(HR. Abu Dawud, no. 4286; Ibn Majah, no. 4086, sahih)


Maksud:
"Al-Mahdi itu dari keturunanku, dari anak cucu Fatimah."

Hadis lain menyebut bahawa Imam Mahdi akan muncul di Makkah, dibai'ah di hadapan Kaabah, kemudian memimpin umat Islam.


🔹 2. Imam Mahdi memimpin umat Islam dalam Perang Marhammah

Hadis riwayat Muslim tentang al-Malhamah al-Kubra (perang dengan Rom) tidak menyebut nama Imam Mahdi secara langsung, tetapi banyak riwayat lain mengaitkan pemimpin umat Islam ketika itu ialah Imam Mahdi.

Ibn Kathir dalam An-Nihayah fi al-Fitan wal Malahim menegaskan:

Imam Mahdi akan memimpin tentera Islam.

Beliau bersama umat Islam menakluk Constantinople (Istanbul) selepas al-Malhamah al-Kubra.

Selepas itu, muncul fitnah Dajjal.


🔹 3. Pertemuan dengan Nabi Isa 'alaihissalam

Hadis sahih riwayat Muslim:

> « يَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ فَيَقُولُ أَمِيرُهُمْ الْمَهْدِيُّ: تَعَالَ صَلِّ بِنَا، فَيَقُولُ: لاَ، إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ، تَكْرِمَةَ اللَّهِ هَذِهِ الأُمَّةَ »
(HR. Muslim, Kitab al-Iman, no. 225)


Maksud:
"Turunlah Isa bin Maryam, lalu pemimpin mereka (al-Mahdi) berkata: 'Marilah engkau mengimami solat kami.' Isa berkata: 'Tidak, sesungguhnya sebahagian kamu adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain, sebagai kemuliaan Allah untuk umat ini.'"

👉 Ini membuktikan bahawa ketika Nabi Isa turun, Imam Mahdi sedang memimpin umat Islam selepas peperangan besar (Marhammah).


🔹 4. Ringkasan peranan Imam Mahdi dalam Perang Marhammah

1. Dibai'ah di Makkah → menjadi pemimpin umat Islam.


2. Memimpin umat Islam dalam al-Malhamah al-Kubra melawan Rom.


3. Menakluk Constantinople bersama umat Islam.


4. Selepas itu, ketika Dajjal muncul, Nabi Isa turun dan bergabung dengan Imam Mahdi serta umat Islam untuk membunuh Dajjal.


📌 Kesimpulan:

Imam Mahdi ialah pemimpin utama umat Islam pada zaman Perang Marhammah.

Beliau memimpin tentera Islam melawan Rom, menakluk Constantinople, dan menjadi pemimpin ketika Nabi Isa turun.

Perang Marhammah adalah "tapisan" terakhir: membezakan mukmin sejati dan munafik, sebelum kemunculan fitnah Dajjal.


📌 Soalan munculnya dajjal ini sangat penting sebab ia berkait dengan tanda-tanda besar kiamat.

Rasulullah ﷺ menerangkan dalam hadis-hadis sahih bahawa Dajjal akan muncul selepas berlakunya beberapa peristiwa besar di akhir zaman, khususnya setelah al-Malhamah al-Kubra dan penaklukan Constantinople.


🕌 Dalil Hadis tentang kemunculan Dajjal

1. Selepas Malhamah & pembukaan Constantinople

Rasulullah ﷺ bersabda:

> « … فَيُقَاتِلُونَهُمْ فَيُهْزَمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا، وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ، وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا، فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ، فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ، إِذْ صَاحَ فِيهِمُ الشَّيْطَانُ: إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ، فَيَخْرُجُونَ وَذَلِكَ بَاطِلٌ، فَإِذَا جَاءُوا الشَّامَ خَرَجَ »
(HR. Muslim, no. 2897)



Maksudnya:
"… Maka mereka (tentera Muslimin) berperang, sepertiga gugur syahid, sepertiga lari, dan sepertiga menang. Mereka menakluk Constantinople. Ketika mereka sedang membahagi harta rampasan, syaitan berseru: 'Sesungguhnya al-Masih (Dajjal) telah keluar di kalangan keluarga kamu.' Mereka pun kembali (ke Syam), dan ketika itu Dajjal benar-benar muncul."

👉 Ini menunjukkan Dajjal muncul selepas kemenangan besar Islam (Malhamah al-Kubra & penaklukan Constantinople).


2. Dajjal keluar pada saat umat Islam diuji dengan kesempitan

Rasulullah ﷺ bersabda:

> « إِنَّهُ لَمْ تَكُنْ فِتْنَةٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ مُنْذُ ذَرَأَ اللَّهُ ذُرِّيَّةَ آدَمَ أَعْظَمَ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ، وَإِنَّ اللَّهَ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيًّا إِلَّا حَذَّرَ أُمَّتَهُ الدَّجَّالَ، وَأَنَا آخِرُ الْأَنْبِيَاءِ، وَأَنْتُمْ آخِرُ الْأُمَمِ، وَهُوَ خَارِجٌ فِيكُمْ لَا مَحَالَةَ … »
(HR. Muslim, no. 2946)


Maksudnya:
"Tidak ada fitnah di muka bumi sejak Allah menciptakan anak Adam yang lebih besar daripada fitnah Dajjal. Tidak ada seorang Nabi pun melainkan telah memperingatkan umatnya tentang Dajjal. Aku adalah Nabi terakhir, dan kamu umat terakhir. Dajjal pasti akan keluar di tengah-tengah kamu."

👉 Ini menunjukkan kemunculan Dajjal adalah pasti, cuma masanya selepas tanda-tanda besar lain.

3. Tanda hampir keluarnya Dajjal

Dalam hadis riwayat Muslim, Rasulullah ﷺ menyebut:

> « ثَلاَثٌ إِذَا خَرَجْنَ لَمْ يَنفَعْ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا: طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا، وَالدَّجَّالُ، وَدَابَّةُ الْأَرْضِ »
(HR. Muslim, no. 158)


Maksudnya:
"Tiga perkara apabila muncul, tidak lagi berguna iman seseorang jika sebelumnya tidak beriman atau tidak berbuat baik dengan imannya: terbit matahari dari barat, keluarnya Dajjal, dan munculnya binatang melata (Dabbah al-Ardh)."

👉 Hadis ini menekankan bahawa keluarnya Dajjal adalah tanda besar kiamat, dan iman seseorang ketika itu tidak lagi diterima kalau baru hendak beriman.


📌 Kesimpulan

Bila? Dajjal akan muncul selepas al-Malhamah al-Kubra (perang besar dengan Rom) dan pembukaan Constantinople.

Di mana? Menurut hadis-hadis, Dajjal akan muncul dari arah Khurasan (kawasan sekitar Iran, Afghanistan, Asia Tengah) dan akan bergerak ke seluruh dunia hingga sampai ke Syam.

Keadaan dunia ketika itu? Umat Islam baru sahaja menang besar, tetapi kemudian diuji dengan fitnah paling dahsyat — keluarnya Dajjal.


Wassalam


 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Shamsuddin 090809