Ustaz Shamsuddin 140925

Kuliah Subuh

• FB Live: https://www.facebook.com/share/v/17G27YoDWp/

👍 Dalam al-Ḥikam karya Ibn ʿAṭā'illāh al-Iskandarī, tema memohon rahmat dan kasih sayang Allah memang disentuh, cuma beliau tidak menulis dalam bentuk doa yang panjang, tetapi dalam bentuk ḥikam (kata hikmah) yang mengingatkan murid supaya:

1. Jangan bergantung pada amal semata-mata, kerana amal tidak menjamin kasih sayang Allah. Yang memberi rahmat ialah Allah, bukan usaha kita.

> "Amalmu tidaklah yang mendatangkan cahaya, tetapi rahmat Allah yang melimpahkan cahaya padamu."


2. Kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaan-Nya. Jadi seorang murid hendaklah selalu berhusnuzan bahawa Allah akan melimpahkan rahmat walaupun ia penuh kekurangan.


3. Doa dan tawassul dengan kelemahan diri lebih dekat untuk mendapat kasih sayang Allah daripada doa dengan merasa hebatnya amal.

> "Kadang-kadang Allah membuka pintu taat bagimu, tetapi tidak membukakan pintu penerimaan. Dan kadang Dia menakdirkan engkau jatuh dalam dosa, lalu itu menjadi sebab engkau kembali kepada-Nya, hingga akhirnya itu lebih baik bagimu."

Maka, bila kita berdoa memohon kasih sayang Allah, al-Ḥikam menekankan:

Berdoa dengan tawadhu' dan merasa faqir (tidak punya apa-apa) di hadapan Allah.

Yakin bahawa yang memberi rahmat hanya Allah, bukan kerana kita "layak".

Melihat segala kebaikan itu lahir daripada limpahan kasih sayang Allah, bukan usaha semata.


✨ Kesimpulannya, dalam perspektif al-Ḥikam, doa memohon kasih sayang Allah harus disertai dengan kesedaran bahawa kita tidak punya daya upaya kecuali dengan rahmat-Nya, dan kasih sayang Allah itulah yang menjadi asas segala kebaikan dalam hidup dan akhirat.


🌿  Dalam Al-Ḥikam, Ibn ʿAṭā'illāh banyak menegaskan bahawa:

1. Rahmat Allah tidak pernah putus walau kita berdosa.

Allah menutup aib kita, memberi rezeki, memberi kesempatan bertaubat, bahkan menggerakkan hati kita untuk kembali kepada-Nya.

Kalau rahmat-Nya terputus, nescaya kita sudah binasa sejak awal.


2. Dosa jangan membuat kita berputus asa.

Dosa memang tanda kelemahan kita, tetapi kelemahan itu boleh menjadi pintu untuk kembali kepada Allah.

Ibn ʿAṭā'illāh berkata:

> "Mungkin Allah membukakan bagimu pintu taat, tetapi tidak membukakan pintu penerimaan. Dan mungkin Dia menakdirkan engkau jatuh dalam dosa, lalu itu menjadi sebab engkau kembali kepada-Nya. Maka dosa itu lebih baik bagimu daripada taat yang membuatmu sombong."


3. Tugas kita ialah terus kembali (taubat) dengan rasa malu dan harap.

Jangan merasa "layak" kerana amal, dan jangan pula berputus asa kerana dosa.

Yang mengangkat kita hanyalah rahmat Allah.


📖 Dalil Qur'an:
Allah berfirman:

> قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا
"Katakanlah: Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni semua dosa." (Surah az-Zumar: 53)


✨ Jadi, walaupun kita banyak menerima rahmat Allah tetapi tetap berdosa, itu tanda kelemahan manusia. Yang penting ialah jangan kekal dalam dosa — segeralah kembali kepada-Nya, malu pada-Nya, dan berharap agar Dia menutup dosa dengan rahmat-Nya.


• Sheikh Abū al-ʿAbbās al-Mursī (أبو العباس المرسي, 616–686H / 1219–1287M), seorang wali besar di Mesir, murid utama dan khalifah rohani kepada Sheikh Abul Ḥasan al-Shādhilī (pengasas Ṭarīqah Shādhiliyyah).

Berikut ringkas tentang beliau:

Latar Belakang

Nama penuh: Abū al-ʿAbbās Aḥmad ibn ʿUmar ibn ʿAlī al-Anṣārī al-Mursī.

Lahir di Murcia, Andalus (Sepanyol Muslim), kemudian berhijrah ke Tunisia bersama keluarganya setelah kejatuhan Andalus.

Berguru dengan Abul Ḥasan al-Shādhilī dan menjadi murid kesayangannya.

Setelah kewafatan gurunya, beliau menjadi penerus ajaran Shādhiliyyah di Iskandariah, Mesir.


Kedudukan Ilmu dan Kerohanian

Sangat terkenal dengan kedalaman ilmu, zuhud, dan karamah.

Menjadi rujukan ramai ulama, fuqaha', ahli tasawwuf dan masyarakat awam.

Guru kepada Ibn ʿAṭā'illāh al-Iskandarī, penulis al-Ḥikam.

Dikatakan beliau memiliki "warisan rahsia" daripada gurunya al-Shādhilī, baik dalam ilmu zahir mahupun batin.


Ajaran Utama

Menekankan ma'rifah kepada Allah lebih penting daripada hanya sibuk dengan amalan zahir.

Menyampaikan bahawa rahmat Allah lebih luas daripada dosa-dosa hamba, selagi hamba tidak berpaling daripada taubat.

Mendidik murid agar sentiasa bergantung kepada Allah, bukan pada amal sendiri.


Wafat

Wafat pada tahun 686H (1287M) di Iskandariah, Mesir.

Makam beliau di Iskandariah menjadi antara tempat ziarah yang masyhur hingga hari ini (Masjid Abul ʿAbbās al-Mursī).


✨ Hubungannya dengan al-Hikam:
Sheikh Abū al-ʿAbbās al-Mursī ialah guru rohani Ibn ʿAṭā'illāh al-Iskandarī. Maka banyak hikmah dalam al-Hikam adalah buah didikan dan suluhan rohani beliau.

👍 Berikut beberapa kata hikmah yang dinukil daripada Sheikh Abū al-ʿAbbās al-Mursī (guru kepada Ibn ʿAṭā'illāh al-Iskandarī):


1. Tentang Ma'rifah kepada Allah

> "Seandainya hijab antara aku dan Allah disingkap, niscaya ma'rifahku tidak akan bertambah."
Maksudnya: beliau sudah begitu yakin dengan Allah, sehingga terbukanya tabir ghaib pun tidak menambah keyakinannya. Ini menandakan kemantapan iman yang sempurna.


2. Tentang Amal dan Rahmat Allah

> "Janganlah engkau bersandar pada amalmu, tetapi bersandarlah kepada rahmat Allah. Amal itu tidak bisa menuntunmu tanpa rahmat-Nya."
Maksudnya: amal adalah sebab, tetapi yang menentukan ialah kasih sayang Allah.


3. Tentang Dosa dan Harapan

> "Dosa yang membuatmu rendah hati dan kembali kepada Allah lebih baik daripada taat yang menimbulkan ujub (bangga diri)."
Ini sejalan dengan al-Hikam yang menekankan bahawa dosa boleh menjadi jalan pulang jika ia melahirkan taubat yang ikhlas.


4. Tentang Kedekatan Allah

> "Allah lebih dekat kepadamu daripada nafasmu sendiri, maka jangan mencari-Nya jauh dari dirimu."
Mengingatkan bahawa Allah Maha Dekat, kita hanya perlu hadir dengan hati untuk merasai kasih sayang dan pengawasan-Nya.


5. Tentang Wali Allah

> "Wali itu bukanlah yang bisa terbang di udara atau berjalan di atas air, tetapi yang teguh memegang adab di hadapan Allah."
Mengajarkan bahawa kewalian bukan diukur dengan karamah luar biasa, tetapi dengan kesungguhan dalam ketaatan dan adab kepada Allah.


🌿 Kata-kata ini sangat berpengaruh dalam dunia tasawwuf dan menjadi dasar pemikiran Ibn ʿAṭā'illāh dalam menyusun al-Hikam.


Wassalam






 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Shamsuddin 090809