Ustaz Yahya 020925
Kuliah Maghrib
• Ungkapan "Islam permulaannya baik, akhirnya baik, pertengahannya ada kekeruhan" memang ada maksud yang berdekatan dalam beberapa hadith Nabi Muhammad ﷺ.
Antara riwayat yang hampir dengan maksud itu:
1. Hadith mengenai "ghuraba'" (orang asing):
Rasulullah ﷺ bersabda:
> بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا، فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
(HR. Muslim, Ahmad dan lain-lain)
Maksudnya: "Islam bermula dalam keadaan asing, dan ia akan kembali asing seperti permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing."
Ulama menghuraikan bahawa permulaan Islam penuh dengan kesucian, kesungguhan iman, dan keikhlasan. Tetapi di pertengahan zaman, akan muncul fitnah, kekeliruan, dan kelemahan umat. Namun di akhir zaman, akan muncul kembali golongan yang benar-benar berpegang dengan ajaran Islam, walaupun mereka sedikit dan dianggap asing.
2. Hadith perpecahan umat:
Rasulullah ﷺ menyatakan bahawa umat Islam akan berpecah kepada 73 golongan, hanya satu yang benar (HR. Abu Dawud, al-Tirmizi). Ini juga menandakan bahawa di pertengahan perjalanan umat, akan ada kekeruhan, perpecahan, dan penyimpangan daripada jalan yang lurus.
3. Hadith tentang generasi terbaik:
Rasulullah ﷺ bersabda:
> خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ
(HR. al-Bukhari & Muslim)
Maksudnya: "Sebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian yang selepas mereka, kemudian yang selepas mereka."
Selepas itu, akan muncul generasi yang tidak lagi memelihara kesucian Islam sebagaimana asalnya.
📌 Kesimpulan:
Apa yang anda sebut itu adalah intisari daripada beberapa hadith sahih. Islam di awal kelahiran (zaman Nabi dan sahabat) adalah murni, penuh keberkatan. Di pertengahan perjalanan sejarahnya, muncul kekeruhan berupa fitnah, perpecahan, dan kelemahan umat. Namun, pada akhirnya Allah akan kembalikan kekuatan Islam, dan ia tetap berakhir dengan kebaikan (contohnya, turunnya Nabi Isa A.S. dan kemenangan Islam di akhir zaman).
• Amalan ibadat Rasulullah ﷺ adalah contoh paling sempurna kerana baginda diutus untuk menjadi teladan umat. Allah SWT berfirman:
> لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu…" (al-Ahzab: 21)
Berikut ringkasan ibadat utama Rasulullah ﷺ:
🕌 1. Solat
Solat wajib: Baginda sangat menjaga solat lima waktu tepat pada waktunya.
Solat malam (tahajjud/qiyamullail): Amalan tetap baginda, kadang-kadang panjang sehingga bengkak kakinya. Bila ditanya, baginda menjawab:
"Tidakkah aku seorang hamba yang bersyukur?" (HR. Bukhari, Muslim).
Solat sunat rawatib: Baginda tekankan solat sunat sebelum dan selepas fardhu, terutama 2 rakaat sebelum Subuh.
Solat dhuha: Baginda kadang-kadang melakukannya.
Solat witir: Baginda tidak pernah meninggalkannya, biasanya 3, 5, 7, atau 9 rakaat.
📖 2. Bacaan al-Quran
Baginda membaca al-Quran dengan penuh tadabbur, perlahan dan tartil.
Kadang-kadang berhenti lama pada satu ayat untuk merenung maknanya.
Dalam qiyamullail, baginda boleh membaca surah panjang seperti al-Baqarah, Ali 'Imran dan al-Nisa' dalam satu malam.
🤲 3. Doa dan Zikir
Baginda banyak berzikir kepada Allah dalam setiap keadaan: duduk, berjalan, bahkan ketika memakai pakaian atau masuk tandas.
Doa baginda ringkas tetapi penuh makna. Contoh: "Ya Allah, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu."
Zikir pagi dan petang menjadi kebiasaan.
🌙 4. Puasa
Puasa wajib Ramadhan: Baginda berpuasa penuh dan sangat menjaga adab puasa.
Puasa sunat: Baginda suka berpuasa Isnin & Khamis, juga tiga hari setiap bulan (Ayyamul Bidh).
Puasa Arafah, puasa Asyura dan Tasu'a juga diamalkan.
💰 5. Sedekah dan Infak
Rasulullah ﷺ paling pemurah, terutama di bulan Ramadhan.
Baginda memberi bukan hanya harta, tetapi juga senyuman, nasihat, dan bantuan.
🕋 6. Haji dan Umrah
Baginda hanya menunaikan satu kali haji (Haji Wada'), tetapi memberi contoh lengkap cara ibadah haji.
Umrah baginda sebanyak 4 kali sepanjang hidupnya.
🕌 7. Iktikaf
Baginda sering beriktikaf di masjid, terutama 10 malam terakhir Ramadhan untuk mencari Lailatul Qadr.
📌 Kesimpulan:
Ibadat Rasulullah ﷺ penuh keseimbangan – baginda tidak berlebihan sehingga melemahkan diri, tetapi juga tidak meninggalkan yang utama. Baginda menekankan kesungguhan, istiqamah, dan ikhlas.
• Dalam tasawwuf, mujahadah (المجاهدة) adalah istilah yang sangat penting. Ia berasal daripada kata kerja جاهد yang bermaksud bersungguh-sungguh, berjuang, melawan.
📌 Maksud Mujahadah dalam Tasawwuf
Dalam konteks tasawwuf, mujahadah ialah:
➡️ Kesungguhan seorang hamba untuk melawan hawa nafsu, syahwat, dan dorongan duniawi demi mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Imam al-Qusyairi (pengarang Risalah al-Qusyairiyyah) menjelaskan:
> "Mujahadah ialah menahan diri daripada tuntutan hawa nafsu."
Imam al-Ghazali pula menekankan bahawa mujahadah adalah asas dalam perjalanan suluk (jalan menuju Allah), kerana tanpa mujahadah seseorang tidak akan mampu mencapai maqam-maqam kerohanian.
🌙 Asas Mujahadah
1. Melawan nafsu – tidak membiarkan diri hanyut dalam keinginan yang melalaikan.
2. Istiqamah dalam ibadah – menjaga solat, zikir, puasa sunat walaupun berat pada awalnya.
3. Sabar menanggung kesusahan jalan Allah – sabar terhadap ujian, cercaan, atau cabaran dalam menjaga iman.
4. Meninggalkan maksiat secara berterusan – menolak godaan yang melemahkan hati.
🕌 Dalil al-Quran dan Hadith
Firman Allah:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا
"Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh berjihad pada jalan Kami, pasti Kami akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami." (al-'Ankabut: 69)
Rasulullah ﷺ bersabda:
> "Mujahid yang sebenar ialah orang yang berjihad melawan hawa nafsunya kerana Allah."
(HR. Ahmad & al-Tirmizi)
🌿 Kedudukan Mujahadah dalam Tasawwuf
Ia adalah permulaan jalan suluk: tanpa mujahadah, hati tidak akan suci.
Ia membawa kepada tazkiyah al-nafs (penyucian jiwa).
Dengan mujahadah, seseorang mencapai maqam ridha, ikhlas, tawakkal, dan mahabah.
📌 Kesimpulan:
Mujahadah dalam tasawwuf adalah perjuangan dalaman melawan hawa nafsu, bisikan syaitan, dan tarikan dunia supaya hati tunduk sepenuhnya kepada Allah. Ia bukan sekadar jihad fizikal, tetapi jihad rohani yang menjadi asas penyucian diri (tazkiyah al-nafs) menuju Allah SWT.
• 🌿 Dalam tradisi tasawwuf, banyak wali Allah menekankan konsep syukur kerana ia dianggap salah satu maqam (tingkatan kerohanian) yang tinggi. Syukur bukan sekadar ucapan "alhamdulillah", tetapi keadaan hati yang sentiasa melihat nikmat datang daripada Allah SWT lalu digunakan untuk ketaatan.
Berikut beberapa tokoh/wali sufi besar yang membawa konsep syukur dalam ilmu tasawwuf:
1. Imam al-Junaid al-Baghdadi (w. 298H)
Digelar Sayyid al-Taifah (pemimpin kaum sufi).
Beliau berkata:
> "Syukur ialah tidak menggunakan nikmat untuk bermaksiat kepada Allah."
Syukur menurut beliau ialah menyandarkan semua nikmat kepada Allah, menggunakannya untuk taat, dan tidak lupa kepada Pemberi nikmat.
2. Sahl ibn 'Abdillah al-Tustari (w. 283H)
Salah seorang wali Allah yang terkenal dengan zuhud dan maqam rohani.
Beliau berkata:
> "Asas segala perkara adalah tiga: takut, harap, dan cinta. Jika tiada rasa syukur, maka tiada penambahan nikmat."
Bagi Sahl, syukur adalah kunci tambahan nikmat rohani dan duniawi, seiring dengan firman Allah (Ibrahim: 7).
3. Imam Abu Hamid al-Ghazali (w. 505H)
Dalam Ihya' Ulumuddin, beliau membahaskan panjang tentang syukur.
Menurut al-Ghazali, syukur itu ada tiga anggota:
1. Ilmu (pengetahuan hati): yakin bahawa semua nikmat datang dari Allah.
2. Hal (keadaan jiwa): rasa gembira dan rela dengan pemberian Allah.
3. 'Amal (perbuatan): menggunakan nikmat pada jalan yang diredai Allah.
4. Abdul Qadir al-Jilani (w. 561H)
Seorang wali agung, pengasas Tariqah Qadiriyyah.
Dalam khutbahnya (al-Fath al-Rabbani), beliau menyebut:
> "Syukur adalah melihat Pemberi nikmat, bukan sekadar nikmat. Barang siapa melihat nikmat lalu lupa kepada Allah, maka ia kufur. Barang siapa melihat Allah melalui nikmat, itulah syukur."
📌 Kesimpulan
Dalam tasawwuf, wali Allah menekankan syukur sebagai maqam utama yang menyucikan hati. Ia bukan hanya ucapan, tetapi kesedaran rohani:
Al-Junaid → syukur = tidak guna nikmat untuk maksiat.
Sahl al-Tustari → syukur = kunci penambahan nikmat.
al-Ghazali → syukur = ilmu, hal, amal.
Abdul Qadir al-Jilani → syukur = melihat Pemberi nikmat, bukan nikmat semata.
• 🌿 Kisah seorang Arab Badwi yang datang bertemu Rasulullah ﷺ lalu bertanya tentang Islam, dan Nabi menjawab dengan penjelasan ringkas: sesiapa yang melakukan kebaikan akan mendapat ganjaran, dan sesiapa yang melakukan keburukan akan menerima balasannya.
📖 Riwayat Hadis
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.:
> جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ﷺ فَقَالَ: دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ. قَالَ: تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ، وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ، وَتَصُومُ رَمَضَانَ. قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا أَزِيدُ عَلَى هَذَا. فَلَمَّا وَلَّى قَالَ النَّبِيُّ ﷺ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا.
(HR. al-Bukhari & Muslim)
🌙 Hadis lain yang seakan sama
Seorang Arab Badwi juga bertanya:
> "Ya Rasulullah, ajarkan aku sesuatu yang mendekatkan aku kepada syurga dan menjauhkan aku dari neraka."
Maka Rasulullah ﷺ bersabda:
"Sembahlah Allah dan jangan sekutukan Dia dengan sesuatu pun, dirikan solat, tunaikan zakat, dan sambunglah silaturahim."
(HR. al-Bukhari)
🕌 Maksud "sesiapa yang berbuat kebaikan..."
Dalam riwayat lain, Nabi ﷺ menjawab kepada Arab Badwi yang bertanya mengenai amalan:
> "Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hamba-Nya walau sedikit. Jika dia melakukan kebaikan, akan ditulis untuknya sepuluh ganjaran sehingga tujuh ratus kali ganda. Dan jika dia melakukan keburukan, maka akan ditulis hanya satu dosa, atau Allah akan menghapuskannya."
(HR. al-Bukhari & Muslim)
✅ Kesimpulannya:
Arab Badwi itu ingin tahu Islam secara ringkas. Rasulullah ﷺ menjelaskan asasnya: tauhid, solat, puasa, zakat, dan meninggalkan syirik. Baginda menegaskan bahawa kebaikan akan digandakan pahalanya, keburukan hanya dihitung satu, malah Allah boleh mengampunkan.
Wassalam
• Ungkapan "Islam permulaannya baik, akhirnya baik, pertengahannya ada kekeruhan" memang ada maksud yang berdekatan dalam beberapa hadith Nabi Muhammad ﷺ.
Antara riwayat yang hampir dengan maksud itu:
1. Hadith mengenai "ghuraba'" (orang asing):
Rasulullah ﷺ bersabda:
> بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا، وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا، فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
(HR. Muslim, Ahmad dan lain-lain)
Maksudnya: "Islam bermula dalam keadaan asing, dan ia akan kembali asing seperti permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing."
Ulama menghuraikan bahawa permulaan Islam penuh dengan kesucian, kesungguhan iman, dan keikhlasan. Tetapi di pertengahan zaman, akan muncul fitnah, kekeliruan, dan kelemahan umat. Namun di akhir zaman, akan muncul kembali golongan yang benar-benar berpegang dengan ajaran Islam, walaupun mereka sedikit dan dianggap asing.
2. Hadith perpecahan umat:
Rasulullah ﷺ menyatakan bahawa umat Islam akan berpecah kepada 73 golongan, hanya satu yang benar (HR. Abu Dawud, al-Tirmizi). Ini juga menandakan bahawa di pertengahan perjalanan umat, akan ada kekeruhan, perpecahan, dan penyimpangan daripada jalan yang lurus.
3. Hadith tentang generasi terbaik:
Rasulullah ﷺ bersabda:
> خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ، ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ
(HR. al-Bukhari & Muslim)
Maksudnya: "Sebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian yang selepas mereka, kemudian yang selepas mereka."
Selepas itu, akan muncul generasi yang tidak lagi memelihara kesucian Islam sebagaimana asalnya.
📌 Kesimpulan:
Apa yang anda sebut itu adalah intisari daripada beberapa hadith sahih. Islam di awal kelahiran (zaman Nabi dan sahabat) adalah murni, penuh keberkatan. Di pertengahan perjalanan sejarahnya, muncul kekeruhan berupa fitnah, perpecahan, dan kelemahan umat. Namun, pada akhirnya Allah akan kembalikan kekuatan Islam, dan ia tetap berakhir dengan kebaikan (contohnya, turunnya Nabi Isa A.S. dan kemenangan Islam di akhir zaman).
• Amalan ibadat Rasulullah ﷺ adalah contoh paling sempurna kerana baginda diutus untuk menjadi teladan umat. Allah SWT berfirman:
> لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu…" (al-Ahzab: 21)
Berikut ringkasan ibadat utama Rasulullah ﷺ:
🕌 1. Solat
Solat wajib: Baginda sangat menjaga solat lima waktu tepat pada waktunya.
Solat malam (tahajjud/qiyamullail): Amalan tetap baginda, kadang-kadang panjang sehingga bengkak kakinya. Bila ditanya, baginda menjawab:
"Tidakkah aku seorang hamba yang bersyukur?" (HR. Bukhari, Muslim).
Solat sunat rawatib: Baginda tekankan solat sunat sebelum dan selepas fardhu, terutama 2 rakaat sebelum Subuh.
Solat dhuha: Baginda kadang-kadang melakukannya.
Solat witir: Baginda tidak pernah meninggalkannya, biasanya 3, 5, 7, atau 9 rakaat.
📖 2. Bacaan al-Quran
Baginda membaca al-Quran dengan penuh tadabbur, perlahan dan tartil.
Kadang-kadang berhenti lama pada satu ayat untuk merenung maknanya.
Dalam qiyamullail, baginda boleh membaca surah panjang seperti al-Baqarah, Ali 'Imran dan al-Nisa' dalam satu malam.
🤲 3. Doa dan Zikir
Baginda banyak berzikir kepada Allah dalam setiap keadaan: duduk, berjalan, bahkan ketika memakai pakaian atau masuk tandas.
Doa baginda ringkas tetapi penuh makna. Contoh: "Ya Allah, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu."
Zikir pagi dan petang menjadi kebiasaan.
🌙 4. Puasa
Puasa wajib Ramadhan: Baginda berpuasa penuh dan sangat menjaga adab puasa.
Puasa sunat: Baginda suka berpuasa Isnin & Khamis, juga tiga hari setiap bulan (Ayyamul Bidh).
Puasa Arafah, puasa Asyura dan Tasu'a juga diamalkan.
💰 5. Sedekah dan Infak
Rasulullah ﷺ paling pemurah, terutama di bulan Ramadhan.
Baginda memberi bukan hanya harta, tetapi juga senyuman, nasihat, dan bantuan.
🕋 6. Haji dan Umrah
Baginda hanya menunaikan satu kali haji (Haji Wada'), tetapi memberi contoh lengkap cara ibadah haji.
Umrah baginda sebanyak 4 kali sepanjang hidupnya.
🕌 7. Iktikaf
Baginda sering beriktikaf di masjid, terutama 10 malam terakhir Ramadhan untuk mencari Lailatul Qadr.
📌 Kesimpulan:
Ibadat Rasulullah ﷺ penuh keseimbangan – baginda tidak berlebihan sehingga melemahkan diri, tetapi juga tidak meninggalkan yang utama. Baginda menekankan kesungguhan, istiqamah, dan ikhlas.
• Dalam tasawwuf, mujahadah (المجاهدة) adalah istilah yang sangat penting. Ia berasal daripada kata kerja جاهد yang bermaksud bersungguh-sungguh, berjuang, melawan.
📌 Maksud Mujahadah dalam Tasawwuf
Dalam konteks tasawwuf, mujahadah ialah:
➡️ Kesungguhan seorang hamba untuk melawan hawa nafsu, syahwat, dan dorongan duniawi demi mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Imam al-Qusyairi (pengarang Risalah al-Qusyairiyyah) menjelaskan:
> "Mujahadah ialah menahan diri daripada tuntutan hawa nafsu."
Imam al-Ghazali pula menekankan bahawa mujahadah adalah asas dalam perjalanan suluk (jalan menuju Allah), kerana tanpa mujahadah seseorang tidak akan mampu mencapai maqam-maqam kerohanian.
🌙 Asas Mujahadah
1. Melawan nafsu – tidak membiarkan diri hanyut dalam keinginan yang melalaikan.
2. Istiqamah dalam ibadah – menjaga solat, zikir, puasa sunat walaupun berat pada awalnya.
3. Sabar menanggung kesusahan jalan Allah – sabar terhadap ujian, cercaan, atau cabaran dalam menjaga iman.
4. Meninggalkan maksiat secara berterusan – menolak godaan yang melemahkan hati.
🕌 Dalil al-Quran dan Hadith
Firman Allah:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا
"Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh berjihad pada jalan Kami, pasti Kami akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami." (al-'Ankabut: 69)
Rasulullah ﷺ bersabda:
> "Mujahid yang sebenar ialah orang yang berjihad melawan hawa nafsunya kerana Allah."
(HR. Ahmad & al-Tirmizi)
🌿 Kedudukan Mujahadah dalam Tasawwuf
Ia adalah permulaan jalan suluk: tanpa mujahadah, hati tidak akan suci.
Ia membawa kepada tazkiyah al-nafs (penyucian jiwa).
Dengan mujahadah, seseorang mencapai maqam ridha, ikhlas, tawakkal, dan mahabah.
📌 Kesimpulan:
Mujahadah dalam tasawwuf adalah perjuangan dalaman melawan hawa nafsu, bisikan syaitan, dan tarikan dunia supaya hati tunduk sepenuhnya kepada Allah. Ia bukan sekadar jihad fizikal, tetapi jihad rohani yang menjadi asas penyucian diri (tazkiyah al-nafs) menuju Allah SWT.
• 🌿 Dalam tradisi tasawwuf, banyak wali Allah menekankan konsep syukur kerana ia dianggap salah satu maqam (tingkatan kerohanian) yang tinggi. Syukur bukan sekadar ucapan "alhamdulillah", tetapi keadaan hati yang sentiasa melihat nikmat datang daripada Allah SWT lalu digunakan untuk ketaatan.
Berikut beberapa tokoh/wali sufi besar yang membawa konsep syukur dalam ilmu tasawwuf:
1. Imam al-Junaid al-Baghdadi (w. 298H)
Digelar Sayyid al-Taifah (pemimpin kaum sufi).
Beliau berkata:
> "Syukur ialah tidak menggunakan nikmat untuk bermaksiat kepada Allah."
Syukur menurut beliau ialah menyandarkan semua nikmat kepada Allah, menggunakannya untuk taat, dan tidak lupa kepada Pemberi nikmat.
2. Sahl ibn 'Abdillah al-Tustari (w. 283H)
Salah seorang wali Allah yang terkenal dengan zuhud dan maqam rohani.
Beliau berkata:
> "Asas segala perkara adalah tiga: takut, harap, dan cinta. Jika tiada rasa syukur, maka tiada penambahan nikmat."
Bagi Sahl, syukur adalah kunci tambahan nikmat rohani dan duniawi, seiring dengan firman Allah (Ibrahim: 7).
3. Imam Abu Hamid al-Ghazali (w. 505H)
Dalam Ihya' Ulumuddin, beliau membahaskan panjang tentang syukur.
Menurut al-Ghazali, syukur itu ada tiga anggota:
1. Ilmu (pengetahuan hati): yakin bahawa semua nikmat datang dari Allah.
2. Hal (keadaan jiwa): rasa gembira dan rela dengan pemberian Allah.
3. 'Amal (perbuatan): menggunakan nikmat pada jalan yang diredai Allah.
4. Abdul Qadir al-Jilani (w. 561H)
Seorang wali agung, pengasas Tariqah Qadiriyyah.
Dalam khutbahnya (al-Fath al-Rabbani), beliau menyebut:
> "Syukur adalah melihat Pemberi nikmat, bukan sekadar nikmat. Barang siapa melihat nikmat lalu lupa kepada Allah, maka ia kufur. Barang siapa melihat Allah melalui nikmat, itulah syukur."
📌 Kesimpulan
Dalam tasawwuf, wali Allah menekankan syukur sebagai maqam utama yang menyucikan hati. Ia bukan hanya ucapan, tetapi kesedaran rohani:
Al-Junaid → syukur = tidak guna nikmat untuk maksiat.
Sahl al-Tustari → syukur = kunci penambahan nikmat.
al-Ghazali → syukur = ilmu, hal, amal.
Abdul Qadir al-Jilani → syukur = melihat Pemberi nikmat, bukan nikmat semata.
• 🌿 Kisah seorang Arab Badwi yang datang bertemu Rasulullah ﷺ lalu bertanya tentang Islam, dan Nabi menjawab dengan penjelasan ringkas: sesiapa yang melakukan kebaikan akan mendapat ganjaran, dan sesiapa yang melakukan keburukan akan menerima balasannya.
📖 Riwayat Hadis
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.:
> جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ﷺ فَقَالَ: دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ. قَالَ: تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا، وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ، وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ، وَتَصُومُ رَمَضَانَ. قَالَ: وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا أَزِيدُ عَلَى هَذَا. فَلَمَّا وَلَّى قَالَ النَّبِيُّ ﷺ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا.
(HR. al-Bukhari & Muslim)
🌙 Hadis lain yang seakan sama
Seorang Arab Badwi juga bertanya:
> "Ya Rasulullah, ajarkan aku sesuatu yang mendekatkan aku kepada syurga dan menjauhkan aku dari neraka."
Maka Rasulullah ﷺ bersabda:
"Sembahlah Allah dan jangan sekutukan Dia dengan sesuatu pun, dirikan solat, tunaikan zakat, dan sambunglah silaturahim."
(HR. al-Bukhari)
🕌 Maksud "sesiapa yang berbuat kebaikan..."
Dalam riwayat lain, Nabi ﷺ menjawab kepada Arab Badwi yang bertanya mengenai amalan:
> "Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hamba-Nya walau sedikit. Jika dia melakukan kebaikan, akan ditulis untuknya sepuluh ganjaran sehingga tujuh ratus kali ganda. Dan jika dia melakukan keburukan, maka akan ditulis hanya satu dosa, atau Allah akan menghapuskannya."
(HR. al-Bukhari & Muslim)
✅ Kesimpulannya:
Arab Badwi itu ingin tahu Islam secara ringkas. Rasulullah ﷺ menjelaskan asasnya: tauhid, solat, puasa, zakat, dan meninggalkan syirik. Baginda menegaskan bahawa kebaikan akan digandakan pahalanya, keburukan hanya dihitung satu, malah Allah boleh mengampunkan.
Wassalam
Comments