Ustaz Abdul Halim 230723

Kuliah Maghrib

• Sabda baginda SAW: "Wahai para wanita mukminah, kalian harus rajin bertasbih, bertahlil dan mensucikan nama ALLAH. Janganlah kalian lalai sehingga melupakan rahmat. Hitunglah dengan jari-jari kalian kerana semua jari itu akan ditanya dan diminta untuk bicara (ditanya pada hari akhirat kelak)." (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan al-Tirmizi)

• Pada hari kiamat jari dan kaki kita akan menjadi saksi keatas perbuatan kita semasa didunia ini.

• Ada juga riwayat yang menyatakan bahawa juga menggunakan tasbih dsn jari kanannya untuk menghitung tsabihnya.

• Rasulullah s.a.w bersabda:

عن ابي سعيد الخدري يقول: أن رسول الله –صلى الله عليه وسلم- قال: من قال: رضيت بالله ربا، وبالإسلام دينا، وبمحمد –صلى الله عليه وسلم- رسولا وجبت له الجنة

Maksudnya: Sesiapa mengucapkan, "Aku redha Allah sebagai Rabb, Islam sebagai agama dan Muhammad s.a.w sebagai Rasul" pasti dia mendapat syurga. (Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nas''i, Ibnu Majah dan lain-lain).

•  Allah berfirman:

فاصبر إن العاقبة للمتقين

Artinya:  "Maka bersabarlah sesungguhnya kesudahan yang baik adalah untuk orang-orang yang bertakwa"
(QS: Hud:48)

• Dari Abu Hurairah berkata, "Pernah datang sahabat yang miskin kepada Nabi SAW seraya berkata, "Orang-orang kaya, dengan harta benda mereka itu, mereka mendapatkan kedudukan yang tinggi, juga kenikmatan yang abadi. Karena mereka melaksanakan solat seperti juga kami melaksanakan solat. Mereka puasa sebagaimana kami juga puasa. Namun mereka memiliki kelebihan disebabkan harta mereka, sehingga mereka dapat menunaikan ibadah haji dengan harta tersebut, dapat melaksanakan umrah bahkan dapat berjihad dan bersedekah." Maka Rasulullah pun bersabda: "Mahukah aku sampaikan kepada kalian sesuatu yang apabila kalian ambil (sebagai amal ibadah) kalian akan dapat mengatasi (darajat) orang-orang yang sudah mengalahkan kalian tersebut, dan tidak akan ada yang dapat mengalahkan kalian dengan amal ini sehingga kalian menjadi yang terbaik di antara kalian dan di tengah-tengah mereka kecuali bila ada orang yang mengerjakan seperti yang kalian amalkan ini. Iaitu kalian membaca tasbih (Subhaanallah), membaca tahmid (Alhamdulillah) dan membaca takbir (Allahu Akbar) setiap selesai solat sebanyak tiga puluh tiga kali." (HR Bukhari No: 798)

• Dari Abu Darda' secara Marfu': "Ketahuilah akan kukabarkan kepada kalian amal terbaik bagi kalian, paling bersih di sisi Allah yang maha menguasai kalian, paling tinggi derajat amal kalian, lebih baik dari pada sedekah emas dan perak, juga lebih baik dari pada pertempuran dengan musuh kalian, kalian memerangi mereka dan mereka memerangi kalian". Sahabat menjawab: "Ya, wahai Rasulullah". Nabi bersabda: "Yaitu zikir kepada Allah" (HR Al-Hakim, ia menilai sahih dan disetujui oleh adz-Dzahabi).

• Berzikir dapat memberikan jalan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang yang beriman.

• Wassalam
 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914