Ustaz Yusof 040819

Kuliah Subuh

✓ Kebanyakan manusia tidak berpuas hati dengan apa yang dipunyainya. Selalu melihat kelebihan yang ada pada orang lain. Walhal dirinya pun sudah cukup. Tetapi tidak bersyukur.

✓ Begitu jugalah dizaman ini yang terdapat kemudahan teknologi apabila ada orang yang tidak berpuas hati, mereka sanggup membuat fitnah. Dosa dihujung jari. Ramai yang menghantar berita yang tidak benar. 'Fake News'

✓ Perkara 'Fake News' ini menjadi beban kepada masyarakat. Fitnah akan memecahkan persatuan masyarakat. Emosi masyarakat dipermainkan mengenai persoalan bangsa, agama, dan keturunan. Akan merosak masyarakat, perlulah semua kembali kepada sunnah dan Al Quran.

✓ Dalam suasana sebegini perlulah ditingkatkan usaha berdakwah. Mendidik masyarakat mengikut prinsip agama berdasarkan hadith dan Al Quran.

✓ sesaorang mukmin perlulah menjaga dirinya dari menjadi rantaian penyebar fitnah. Juga menjaga keikhlasan dirinya menjalankan ibadah semata mata kerana Allah SWT.

✓ Jauhkan diri daripada sifat ujub. Yang ingat dirinya sahaja yang hebat dan betul. Sifat ini akan merosakkan iman sesaorang.

✓ Setiap mukmin dizaman ini hendaklah beriltizam agar menjadi mukmin yang baik. Agar diri dan keluarga selamat diakhirat nanti.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914