Ustaz Yusof 021218

Kuliah Subuh

✓ Dari Abu Said ra, Rasulullah saw. bersabda:

Sesungguhnya dunia adalah manis dan hijau, dan sesungguhnya Allah menjadikan kalian sebagai khalifah di bumi. Maka Allah akan melihat apa yang kalian perbuat. Maka takutlah kepada dunia, dan takutlah kepada wanita.

(HR Muslim)

✓ Syaitan akan sentiasa berusaha untuk manusia cintakan dunia melebihi cintakan akhirat. Melanggar perintah dan larangan Allah SWT.

✓ Amanah hendaklah dijaga. Akan dipersoalkan jika melanggarnya. Didunia lagi akan dipersoalkan, apatah lagi diakhirat kelak.

✓ Dunia ini penuh dengan ujian. Malah ia adalah tempat sementara. Maka jika hendak selamat hidup didunia ini hendaklah hidup didalam lingkungan hukum syariat.

✓ Apa sahaja kebaikan yang dijalankan hendaklah ikhlas. Jangan diungkit kembali akan apa kebaikan yang dijalankan. Lakukan setiap amalan kerana Allah SWT.

✓ Ilmu itu sesuatu yang perlu dicari dan dipertingkat. Kerana orang yang berilmu tidak sama dengan orang yang jahil. Dengan ilmu manusia itu lebih rasional.

✓ Apabila berjanji hendaklah dilaksanakan. Terutama yang berjanji itu ada kuasa. Menepati janji itu adalah prinsip penting didalam Islam. Perlanggaran akan perjanjian akan merosakkan agama sesaorang itu.

✓ Orang yang beriman perlulah berusaha untuk menjalankan dakwah. Agar hidup didunia ini perlu berlandaskan Islam.

✓ Wassalam.





Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914