Ustaz Shamsuddin 160825
Kuliah Subuh
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1BBEZYmMhY/
๐๐๐
๐ Adab berdoa kepada Allah SWT perlulah bertawakal kepada NYA.
Adab berdoa bukan sekadar mengangkat tangan dan menyebut permintaan, tetapi ia juga berkait rapat dengan tawakal kepada Allah SWT.
Penjelasan ringkas:
Tawakal bermaksud menyerahkan sepenuhnya hasil dan natijah kepada Allah SWT selepas berusaha.
Dalam konteks doa, tawakal bererti kita memohon dengan penuh keyakinan bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui, serta mempercayai bahawa keputusan Allah adalah yang terbaik untuk kita.
Ini juga selaras dengan firman Allah:
> "Dan kepada Allah hendaklah kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman."
(Surah Al-Mฤidah, 5:23)
Adab doa yang berkaitan dengan tawakal:
1. Memulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat ke atas Rasulullah ๏ทบ.
2. Berdoa dengan penuh yakin bahawa Allah mampu mengabulkan.
3. Tidak tergesa-gesa mengharapkan hasil.
4. Berusaha dahulu sebelum menyerahkan hasil kepada Allah.
5. Reda dengan ketentuan Allah, walaupun tidak seperti yang kita minta.
Rasulullah ๏ทบ bersabda:
> "Apabila kamu berdoa, berdoalah dengan penuh keyakinan bahawa doa kamu akan dikabulkan."
(Riwayat al-Tirmizi)
๐ Pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari tentang doa dan tawakal sangat mendalam, kerana beliau menekankan hubungan hati dengan Allah SWT dalam al-Hikam dan karya-karya tasawufnya.
Berikut inti pandangan beliau:
1. Tawakal itu bukan meninggalkan usaha, tetapi menyerahkan hasil kepada Allah.
Beliau menyebut bahawa orang yang benar tawakal ialah yang berusaha sesuai kemampuan, tetapi hatinya tidak bergantung kepada usaha itu, hanya kepada Allah.
2. Doa adalah tanda penghambaan, bukan sekadar permintaan.
Dalam al-Hikam, beliau menegaskan:
> "Jangan biarkan kelewatan pemberian dari Allah menyebabkan engkau berputus asa, kerana Allah telah menjamin mengabulkan doa pada waktu yang Dia kehendaki, bukan pada waktu yang engkau inginkan."
Maksudnya, doa bukan hanya untuk "mendapat sesuatu" tetapi sebagai ibadah yang menunjukkan kita fakir dan bergantung kepada-Nya.
3. Tawakal bermakna reda dengan pilihan Allah.
Ibn 'Ata'illah menjelaskan, hati yang bertawakal akan menerima apa sahaja ketentuan Allah kerana percaya itu yang terbaik walaupun berbeza daripada yang diminta.
4. Berdoa dan bertawakal saling menguatkan.
Doa menunjukkan kita memohon, tawakal menunjukkan kita menyerah. Kedua-duanya memurnikan hubungan hamba dengan Tuhan.
๐ Surah at-แนฌalฤq ayat 3 ialah salah satu ayat yang sangat selari dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah tentang tawakal dan doa:
> "Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah akan melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(Surah at-แนฌalฤq, 65:3)
Kaitannya dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah:
1. Jaminan kecukupan daripada Allah
Ibn 'Ata'illah menekankan bahawa hati yang bertawakal tidak akan risau terhadap rezeki atau hasil, kerana Allah menjamin kecukupan seperti dalam ayat ini.
2. Usaha + serah hasil
Ayat ini tidak memerintahkan kita meninggalkan ikhtiar, tetapi menegaskan bahawa selepas berusaha, kita bergantung sepenuhnya kepada Allah. Pandangan ini selari dengan al-Hikam beliau:
> "Rehatkan dirimu dari mengatur urusanmu, kerana apa yang telah diatur oleh Allah untukmu jauh lebih baik daripada apa yang kamu aturkan untuk dirimu."
3. Reda dengan ketentuan Allah
Ayat ini menyebut bahawa Allah telah menetapkan ketentuan bagi setiap sesuatu. Ibn 'Ata'illah mengajar supaya kita menerima ketentuan ini dengan lapang dada, walaupun berbeza daripada yang kita minta dalam doa.
4. Waktu pengabulan adalah milik Allah
Seperti yang beliau nyatakan, doa kita akan dimakbulkan pada waktu yang Allah kehendaki. Ayat ini menguatkan keyakinan bahawa semua itu berlaku mengikut taqdir dan perancangan Allah yang sempurna.
๐ Surah Hลซd ayat 6 berbunyi:
> "Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya, dan Dia mengetahui tempat berdiamnya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)."
(Surah Hลซd, 11:6)
Kaitannya dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah & konsep tawakal:
1. Jaminan rezeki datang daripada Allah semata-mata
Ayat ini menegaskan bahawa semua makhluk sudah dijamin rezekinya oleh Allah. Ibn 'Ata'illah dalam al-Hikam menekankan bahawa hati yang bertawakal tidak gelisah terhadap perkara yang telah dijamin Allah, sebaliknya fokus kepada ibadah dan ketaatan.
2. Ilmu Allah meliputi segalanya
Allah mengetahui "tempat berdiam" (kehidupan sekarang) dan "tempat penyimpanan" (tempat akhir sebelum mati atau selepas mati) setiap makhluk. Ibn 'Ata'illah mengajar supaya kita reda kerana semua keadaan hidup kita berada dalam pengetahuan dan pengaturan Allah.
3. Tidak meninggalkan usaha, tetapi tidak menggantungkan hati padanya
Walaupun rezeki telah dijamin, Ibn 'Ata'illah tidak pernah menyeru untuk duduk diam tanpa ikhtiar. Namun, hati kita jangan bergantung kepada ikhtiar itu — inilah hakikat tawakal.
4. Ketentuan sudah tertulis
Ayat ini menyebut semua telah tertulis di Lauh Mahfuz. Selari dengan pandangan beliau bahawa kegelisahan kita terhadap sesuatu yang telah Allah tentukan hanyalah membebankan jiwa, sedangkan hati yang bertawakal akan merasa tenang.
๐ Berdasarkan ayat-ayat al-Quran & pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari
1. Surah at-แนฌalฤq:3
> "Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya)..."
Inti:
Jaminan kecukupan bagi hamba yang menyerah diri kepada Allah.
Tawakal = usaha + reda dengan keputusan Allah.
Ibn 'Ata'illah: Jangan kecewa jika pemberian Allah lewat, kerana Allah memberi pada waktu terbaik menurut-Nya.
2. Surah Hลซd:6
> "Dan tidak ada suatu makhluk melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya..."
Inti:
Rezeki semua makhluk dijamin oleh Allah.
Ilmu Allah meliputi setiap keadaan hidup kita.
Ibn 'Ata'illah: Hati tidak perlu risau tentang perkara yang telah dijamin Allah, tetapi fokus kepada ketaatan.
3. Surah al-แธคajj:38
> "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman..."
Inti:
Perlindungan Allah untuk orang beriman adalah janji yang pasti.
Syarat: iman yang tulen, bebas dari khianat & kufur.
Ibn 'Ata'illah: Pertolongan Allah datang dalam bentuk zahir & batin, kadang dalam bentuk ujian.
4. Surah Muhammad:7
> "Jika kamu menolong (agama) Allah, Dia akan menolong kamu dan meneguhkan pendirian kamu."
Inti:
Tawakal tidak pasif; mesti disertai usaha menegakkan agama.
Ibn 'Ata'illah: Kemenangan datang dari Allah, bukan semata-mata kekuatan kita.
Amal + tawakal = istiqamah.
5. Surah Ar-Rลซm:6
> "Itulah janji Allah; Allah tidak akan memungkiri janji-Nya..."
Inti:
Keyakinan bahawa janji Allah pasti benar.
Menguatkan hati yang bertawakal walaupun hasil belum kelihatan.
6. Surah Ar-Rลซm:37
> "Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkan bagi siapa yang Dia kehendaki..."
Inti:
Rezeki adalah hak mutlak Allah.
Ibn 'Ata'illah: Reda dengan pembahagian Allah adalah tanda hati yang bebas dari keluh kesah.
7. Surah Ar-Rลซm:39
> "Apa yang kamu berikan (sedekah) dengan mengharap keredaan Allah, mereka itulah yang mendapat pahala berlipat ganda."
Inti:
Amal ikhlas + tawakal mendatangkan keberkatan.
Ibn 'Ata'illah: Keberkatan bukan sekadar banyaknya hasil, tetapi hati yang tenang dan dirahmati.
⚓ Kesimpulan
Tawakal bukan alasan untuk duduk diam, tetapi usaha + doa + reda.
Doa adalah tanda kita hamba yang bergantung penuh kepada Allah.
Pertolongan & rezeki adalah janji Allah yang pasti, tetapi masa dan bentuknya mengikut hikmah-Nya.
Reda adalah kemuncak tawakal — menerima ketentuan Allah dengan hati yang tenang.
๐ Pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari berdasarkan al-Hikam dan syarahannya:
Kesimpulan Adab Berdoa Menurut Imam Ibn 'Ata'illah
1. Mulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat ke atas Rasulullah ๏ทบ
Mengakui kebesaran Allah sebelum menyebut hajat.
2. Berdoa dengan hati penuh yakin
Yakin bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha Berkuasa mengabulkan.
3. Jangan bergantung kepada doa sebagai sebab semata-mata
Doa hanyalah wasilah; hasilnya ditentukan oleh kehendak Allah.
4. Jangan tergesa-gesa mengharapkan jawapan
Seperti dalam al-Hikam: "Jangan biarkan kelewatan pemberian Allah menyebabkan engkau berputus asa."
5. Reda dengan apa sahaja ketentuan Allah
Doa bukan sekadar untuk "mendapat apa yang diminta" tetapi untuk menunjukkan kehambaan dan penyerahan diri.
6. Gabungkan doa dengan usaha dan tawakal
Usaha adalah tanggungjawab, tawakal adalah menyerahkan hasilnya kepada Allah.
7. Berdoa dengan adab rohani
Rendah hati, suara lembut, penuh khusyuk, dan merasai keperluan yang mendalam kepada Allah.
๐ Ringkasnya:
Menurut Imam Ibn 'Ata'illah, adab berdoa yang sempurna ialah berusaha, berdoa dengan yakin, dan berserah bulat-bulat kepada Allah dengan hati reda—kerana doa adalah ibadah dan tanda penghambaan, bukan semata-mata "alat untuk mendapatkan sesuatu."
๐ Wassalam
FB Live
https://www.facebook.com/share/v/1BBEZYmMhY/
๐๐๐
๐ Adab berdoa kepada Allah SWT perlulah bertawakal kepada NYA.
Adab berdoa bukan sekadar mengangkat tangan dan menyebut permintaan, tetapi ia juga berkait rapat dengan tawakal kepada Allah SWT.
Penjelasan ringkas:
Tawakal bermaksud menyerahkan sepenuhnya hasil dan natijah kepada Allah SWT selepas berusaha.
Dalam konteks doa, tawakal bererti kita memohon dengan penuh keyakinan bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui, serta mempercayai bahawa keputusan Allah adalah yang terbaik untuk kita.
Ini juga selaras dengan firman Allah:
> "Dan kepada Allah hendaklah kamu bertawakal, jika kamu benar-benar orang yang beriman."
(Surah Al-Mฤidah, 5:23)
Adab doa yang berkaitan dengan tawakal:
1. Memulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat ke atas Rasulullah ๏ทบ.
2. Berdoa dengan penuh yakin bahawa Allah mampu mengabulkan.
3. Tidak tergesa-gesa mengharapkan hasil.
4. Berusaha dahulu sebelum menyerahkan hasil kepada Allah.
5. Reda dengan ketentuan Allah, walaupun tidak seperti yang kita minta.
Rasulullah ๏ทบ bersabda:
> "Apabila kamu berdoa, berdoalah dengan penuh keyakinan bahawa doa kamu akan dikabulkan."
(Riwayat al-Tirmizi)
๐ Pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari tentang doa dan tawakal sangat mendalam, kerana beliau menekankan hubungan hati dengan Allah SWT dalam al-Hikam dan karya-karya tasawufnya.
Berikut inti pandangan beliau:
1. Tawakal itu bukan meninggalkan usaha, tetapi menyerahkan hasil kepada Allah.
Beliau menyebut bahawa orang yang benar tawakal ialah yang berusaha sesuai kemampuan, tetapi hatinya tidak bergantung kepada usaha itu, hanya kepada Allah.
2. Doa adalah tanda penghambaan, bukan sekadar permintaan.
Dalam al-Hikam, beliau menegaskan:
> "Jangan biarkan kelewatan pemberian dari Allah menyebabkan engkau berputus asa, kerana Allah telah menjamin mengabulkan doa pada waktu yang Dia kehendaki, bukan pada waktu yang engkau inginkan."
Maksudnya, doa bukan hanya untuk "mendapat sesuatu" tetapi sebagai ibadah yang menunjukkan kita fakir dan bergantung kepada-Nya.
3. Tawakal bermakna reda dengan pilihan Allah.
Ibn 'Ata'illah menjelaskan, hati yang bertawakal akan menerima apa sahaja ketentuan Allah kerana percaya itu yang terbaik walaupun berbeza daripada yang diminta.
4. Berdoa dan bertawakal saling menguatkan.
Doa menunjukkan kita memohon, tawakal menunjukkan kita menyerah. Kedua-duanya memurnikan hubungan hamba dengan Tuhan.
๐ Surah at-แนฌalฤq ayat 3 ialah salah satu ayat yang sangat selari dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah tentang tawakal dan doa:
> "Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah akan melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(Surah at-แนฌalฤq, 65:3)
Kaitannya dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah:
1. Jaminan kecukupan daripada Allah
Ibn 'Ata'illah menekankan bahawa hati yang bertawakal tidak akan risau terhadap rezeki atau hasil, kerana Allah menjamin kecukupan seperti dalam ayat ini.
2. Usaha + serah hasil
Ayat ini tidak memerintahkan kita meninggalkan ikhtiar, tetapi menegaskan bahawa selepas berusaha, kita bergantung sepenuhnya kepada Allah. Pandangan ini selari dengan al-Hikam beliau:
> "Rehatkan dirimu dari mengatur urusanmu, kerana apa yang telah diatur oleh Allah untukmu jauh lebih baik daripada apa yang kamu aturkan untuk dirimu."
3. Reda dengan ketentuan Allah
Ayat ini menyebut bahawa Allah telah menetapkan ketentuan bagi setiap sesuatu. Ibn 'Ata'illah mengajar supaya kita menerima ketentuan ini dengan lapang dada, walaupun berbeza daripada yang kita minta dalam doa.
4. Waktu pengabulan adalah milik Allah
Seperti yang beliau nyatakan, doa kita akan dimakbulkan pada waktu yang Allah kehendaki. Ayat ini menguatkan keyakinan bahawa semua itu berlaku mengikut taqdir dan perancangan Allah yang sempurna.
๐ Surah Hลซd ayat 6 berbunyi:
> "Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya, dan Dia mengetahui tempat berdiamnya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)."
(Surah Hลซd, 11:6)
Kaitannya dengan pandangan Imam Ibn 'Ata'illah & konsep tawakal:
1. Jaminan rezeki datang daripada Allah semata-mata
Ayat ini menegaskan bahawa semua makhluk sudah dijamin rezekinya oleh Allah. Ibn 'Ata'illah dalam al-Hikam menekankan bahawa hati yang bertawakal tidak gelisah terhadap perkara yang telah dijamin Allah, sebaliknya fokus kepada ibadah dan ketaatan.
2. Ilmu Allah meliputi segalanya
Allah mengetahui "tempat berdiam" (kehidupan sekarang) dan "tempat penyimpanan" (tempat akhir sebelum mati atau selepas mati) setiap makhluk. Ibn 'Ata'illah mengajar supaya kita reda kerana semua keadaan hidup kita berada dalam pengetahuan dan pengaturan Allah.
3. Tidak meninggalkan usaha, tetapi tidak menggantungkan hati padanya
Walaupun rezeki telah dijamin, Ibn 'Ata'illah tidak pernah menyeru untuk duduk diam tanpa ikhtiar. Namun, hati kita jangan bergantung kepada ikhtiar itu — inilah hakikat tawakal.
4. Ketentuan sudah tertulis
Ayat ini menyebut semua telah tertulis di Lauh Mahfuz. Selari dengan pandangan beliau bahawa kegelisahan kita terhadap sesuatu yang telah Allah tentukan hanyalah membebankan jiwa, sedangkan hati yang bertawakal akan merasa tenang.
๐ Berdasarkan ayat-ayat al-Quran & pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari
1. Surah at-แนฌalฤq:3
> "Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya)..."
Inti:
Jaminan kecukupan bagi hamba yang menyerah diri kepada Allah.
Tawakal = usaha + reda dengan keputusan Allah.
Ibn 'Ata'illah: Jangan kecewa jika pemberian Allah lewat, kerana Allah memberi pada waktu terbaik menurut-Nya.
2. Surah Hลซd:6
> "Dan tidak ada suatu makhluk melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya..."
Inti:
Rezeki semua makhluk dijamin oleh Allah.
Ilmu Allah meliputi setiap keadaan hidup kita.
Ibn 'Ata'illah: Hati tidak perlu risau tentang perkara yang telah dijamin Allah, tetapi fokus kepada ketaatan.
3. Surah al-แธคajj:38
> "Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman..."
Inti:
Perlindungan Allah untuk orang beriman adalah janji yang pasti.
Syarat: iman yang tulen, bebas dari khianat & kufur.
Ibn 'Ata'illah: Pertolongan Allah datang dalam bentuk zahir & batin, kadang dalam bentuk ujian.
4. Surah Muhammad:7
> "Jika kamu menolong (agama) Allah, Dia akan menolong kamu dan meneguhkan pendirian kamu."
Inti:
Tawakal tidak pasif; mesti disertai usaha menegakkan agama.
Ibn 'Ata'illah: Kemenangan datang dari Allah, bukan semata-mata kekuatan kita.
Amal + tawakal = istiqamah.
5. Surah Ar-Rลซm:6
> "Itulah janji Allah; Allah tidak akan memungkiri janji-Nya..."
Inti:
Keyakinan bahawa janji Allah pasti benar.
Menguatkan hati yang bertawakal walaupun hasil belum kelihatan.
6. Surah Ar-Rลซm:37
> "Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkan bagi siapa yang Dia kehendaki..."
Inti:
Rezeki adalah hak mutlak Allah.
Ibn 'Ata'illah: Reda dengan pembahagian Allah adalah tanda hati yang bebas dari keluh kesah.
7. Surah Ar-Rลซm:39
> "Apa yang kamu berikan (sedekah) dengan mengharap keredaan Allah, mereka itulah yang mendapat pahala berlipat ganda."
Inti:
Amal ikhlas + tawakal mendatangkan keberkatan.
Ibn 'Ata'illah: Keberkatan bukan sekadar banyaknya hasil, tetapi hati yang tenang dan dirahmati.
⚓ Kesimpulan
Tawakal bukan alasan untuk duduk diam, tetapi usaha + doa + reda.
Doa adalah tanda kita hamba yang bergantung penuh kepada Allah.
Pertolongan & rezeki adalah janji Allah yang pasti, tetapi masa dan bentuknya mengikut hikmah-Nya.
Reda adalah kemuncak tawakal — menerima ketentuan Allah dengan hati yang tenang.
๐ Pandangan Imam Ibn 'Ata'illah al-Iskandari berdasarkan al-Hikam dan syarahannya:
Kesimpulan Adab Berdoa Menurut Imam Ibn 'Ata'illah
1. Mulakan dengan pujian kepada Allah dan selawat ke atas Rasulullah ๏ทบ
Mengakui kebesaran Allah sebelum menyebut hajat.
2. Berdoa dengan hati penuh yakin
Yakin bahawa Allah Maha Mendengar dan Maha Berkuasa mengabulkan.
3. Jangan bergantung kepada doa sebagai sebab semata-mata
Doa hanyalah wasilah; hasilnya ditentukan oleh kehendak Allah.
4. Jangan tergesa-gesa mengharapkan jawapan
Seperti dalam al-Hikam: "Jangan biarkan kelewatan pemberian Allah menyebabkan engkau berputus asa."
5. Reda dengan apa sahaja ketentuan Allah
Doa bukan sekadar untuk "mendapat apa yang diminta" tetapi untuk menunjukkan kehambaan dan penyerahan diri.
6. Gabungkan doa dengan usaha dan tawakal
Usaha adalah tanggungjawab, tawakal adalah menyerahkan hasilnya kepada Allah.
7. Berdoa dengan adab rohani
Rendah hati, suara lembut, penuh khusyuk, dan merasai keperluan yang mendalam kepada Allah.
๐ Ringkasnya:
Menurut Imam Ibn 'Ata'illah, adab berdoa yang sempurna ialah berusaha, berdoa dengan yakin, dan berserah bulat-bulat kepada Allah dengan hati reda—kerana doa adalah ibadah dan tanda penghambaan, bukan semata-mata "alat untuk mendapatkan sesuatu."
๐ Wassalam
Comments