Ustaz Yusuf 030825

Kuliah Subuh

• Allah SWT sebelum menjadikan langit dan bumi, telah menetapkan takdir kepada setiap makhluk NYA.

• Konsep Takdir didalam ajaran Islam

Konsep takdir (القدر) dalam Islam merupakan satu daripada rukun iman yang enam, iaitu percaya kepada qada' dan qadar Allah, baik atau buruk. Takdir menggambarkan bahawa segala sesuatu yang berlaku dalam alam ini adalah dengan ilmu, kehendak dan ketetapan Allah SWT.

1. Definisi Takdir

Takdir bermaksud ketentuan atau ketetapan yang telah ditentukan oleh Allah SWT terhadap setiap makhluk-Nya sejak azali, termasuk kehidupan, rezeki, ajal, dan segala peristiwa yang berlaku.

Qada': Ketetapan Allah yang bersifat azali (telah ditentukan sejak dahulu kala).
Qadar: Perwujudan atau pelaksanaan ketetapan itu dalam realiti (berlaku mengikut masa dan tempat yang ditentukan).

2. Dalil Tentang Takdir

Al-Quran:

> "Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu menurut ukuran."
(Surah Al-Qamar: 49)

Hadis:

> "Kamu beriman kepada Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, hari akhirat dan kamu beriman kepada qadar baik dan buruk."
(Riwayat Muslim)

3. Jenis Takdir

a. Takdir Mubram (tetap)

Tidak boleh diubah, seperti ajal, jantina, dan tempat kelahiran.


b. Takdir Mu'allaq (bergantung syarat)

Boleh berubah dengan usaha, doa, dan amal soleh.

Contoh: Umur boleh dipanjangkan dengan silaturrahim, rezeki boleh bertambah dengan bersedekah.


> "Tiada yang dapat mengubah takdir melainkan doa." (Hadis riwayat Ahmad)

4. Hubungan Antara Takdir dan Usaha

Islam tidak mengajarkan fatalisme (berserah tanpa usaha). Walaupun takdir Allah meliputi segala sesuatu, manusia tetap diberi:

Akal

Pilihan (ikhtiar)

Tanggungjawab (amanah)


Contoh:

Kita tidak tahu apa yang telah ditakdirkan, maka kita wajib berusaha.

Kejayaan atau kegagalan berlaku dengan izin Allah, tetapi usaha tetap dituntut.

5. Keseimbangan: Redha dan Usaha

Redha: Menerima dengan tenang takdir yang berlaku, khususnya perkara yang di luar kawalan.

Usaha: Terus berusaha dan berdoa kerana itu adalah tuntutan syariat.

6. Hikmah Percaya Kepada Takdir

Mendidik jiwa untuk tenang dan tidak putus asa.

Menumbuhkan sifat tawakal dan redha.

Meningkatkan keyakinan kepada kebijaksanaan Allah.

Mencegah dari kesombongan bila berjaya, dan dari keputusasaan bila gagal.

• Hubungan ikhtiar dan takdir

Hubungan antara ikhtiar (usaha) dan takdir dalam Islam adalah saling melengkapi, bukan bertentangan. Islam menekankan bahawa manusia mempunyai tanggungjawab untuk berusaha, walaupun hasil akhir sesuatu itu tetap berada dalam ketetapan Allah SWT (takdir). Berikut penjelasan lengkap:

1. Ikhtiar adalah Tanggungjawab Manusia

Ikhtiar bermaksud usaha atau pilihan yang dibuat oleh manusia berdasarkan akal, ilmu dan kemampuan.

Allah SWT memberikan manusia kebebasan memilih dalam perkara-perkara tertentu — contohnya untuk beriman, beramal, belajar, bekerja, dan membuat keputusan.


> "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."
(Surah Ar-Ra'd: 11)

2. Takdir adalah Ketetapan Allah

Takdir mencakup semua yang telah Allah tetapkan sejak azali.

Namun, kita tidak tahu apa takdir kita — justeru itu, kita disuruh berusaha dan bertawakal.


> "Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang beriman akan melihat pekerjaanmu itu…"
(Surah At-Taubah: 105)

3. Bagaimana Ikhtiar dan Takdir Berhubung?

Ikhtiar (Usaha Manusia) Takdir (Ketetapan Allah)

Manusia bebas berusaha Allah telah mengetahui dan menetapkan hasilnya
Usaha adalah kewajiban syarak Hasilnya adalah rahsia Allah
Contoh: Bertani, belajar, bekerja Contoh: Hasil tuaian, keputusan peperiksaan
Akan dipertanggungjawabkan atas usaha Tidak dipertanggungjawabkan atas hasil semata-mata

4. Contoh Ringkas Hubungan Ikhtiar dan Takdir

Sakit adalah takdir.

Berubat dan menjaga kesihatan adalah ikhtiar.

Sembuh atau tidak adalah ketentuan Allah.

> "Berusahalah kamu, dan gantungkanlah harapanmu kepada Allah. Jangan kamu menjadi orang yang hanya menyerah nasib."

5. Tawakal adalah Penyeimbang

Setelah berikhtiar, seorang Muslim disuruh bertawakal — menyerahkan hasilnya kepada Allah dengan redha.

> "Apabila engkau berazam (telah berusaha), maka bertawakallah kepada Allah."
(Surah Ali-Imran: 159)

6. Kesimpulan

Ikhtiar = usaha kita sebagai hamba

Takdir = hasil yang telah ditentukan Allah

Tawakal = penyerahan diri selepas usaha


Maka, seorang Muslim harus: ✅ Berusaha sebaik mungkin
✅ Berdoa tanpa putus
✅ Redha dan sabar atas keputusan Allah

• Kisah seorang pencuri berdolak-dalih dengan Khalifah Saidina Umar al-Khattab.

Kisah Saidina Umar al-Khattab r.a. dengan seorang pencuri adalah salah satu contoh keadilan dan kebijaksanaan beliau sebagai khalifah. Terdapat beberapa riwayat kisah yang sering dikaitkan dengan Umar dan pencuri. Berikut adalah salah satu yang paling terkenal:

🌿 Kisah Saidina Umar dan Pencuri yang Mengaku Sudah Ditakdirkan Mencuri

📖 Latar Cerita:

Seorang lelaki ditangkap kerana mencuri dan dibawa menghadap Khalifah Umar al-Khattab. Setelah disiasat dan terbukti bersalah, Umar memerintahkan agar hukuman potong tangan dilaksanakan — sebagaimana yang diperintahkan dalam syariat Islam.

🗣️ Dialog Pencuri:

Pencuri itu cuba berdalih:

> "Wahai Amirul Mukminin, jangan potong tanganku. Aku mencuri kerana itu sudah ditakdirkan oleh Allah. Jadi aku tidak bersalah."

⚖️ Jawapan Umar:

Saidina Umar menjawab dengan tegas:

> "Kami potong tanganmu juga kerana itu pun sudah ditakdirkan oleh Allah!"
(yakni: kamu mencuri dengan pilihanmu, dan Allah takdirkan kamu dihukum sebagai balasan)

🧠 Pengajaran daripada Kisah Ini:

1. ✅ Takdir tidak boleh dijadikan alasan untuk buat dosa.

Manusia diberikan akal dan pilihan, maka dia bertanggungjawab atas perbuatannya.

2. ⚖️ Keadilan Islam menuntut tanggungjawab.

Saidina Umar tidak terpedaya dengan alasan yang salah guna takdir.

3. 💡 Kebijaksanaan dalam berhujah.

Umar menggunakan logik dan iman untuk menjawab hujah yang batil.

4. 🛑 Menolak fahaman Jabariyyah (semua perbuatan dipaksa Allah).

Islam tidak menerima pandangan bahawa manusia 100% tidak ada pilihan.

🔚 Kesimpulan:

Kisah ini menunjukkan bahawa takdir Allah tidak menafikan usaha dan tanggungjawab manusia. Saidina Umar r.a. dengan tegas menolak penyalahgunaan konsep takdir untuk menghalalkan perbuatan maksiat dan jenayah.


• Sifat seorang mukmin...

Hadis riwayat Suhaib bin Sinan (radhiallahu 'anhu) yang sangat terkenal mengenai kebaikan orang mukmin ialah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, dan menjadi prinsip penting dalam memahami sikap positif dan redha seorang mukmin terhadap segala ketentuan Allah (takdir).

📜 Teks Hadis (Riwayat Muslim)

عن صهيب رضي الله عنه قال: قال رسول الله ﷺ:

> "عَجَبًا لِأَمْرِ المُؤْمِنِ، إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ، وَلَيْسَ ذَاكَ لِأَحَدٍ إِلَّا لِلْمُؤْمِنِ: إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ، فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ، فَكَانَ خَيْرًا لَهُ."


🌷 Terjemahan Hadis:

> "Sungguh menakjubkan urusan orang mukmin, sesungguhnya semua urusannya adalah baik. Hal itu tidak dimiliki oleh sesiapa pun kecuali orang mukmin:
Jika dia mendapat nikmat, dia bersyukur, maka itu baik baginya;
dan jika dia ditimpa musibah, dia bersabar, maka itu juga baik baginya."
(Riwayat Muslim, no. 2999)

📌 Pengajaran dan Hikmah Hadis Ini:

1. ✅ Setiap keadaan orang mukmin adalah baik:

Tiada istilah "malang" bagi orang yang benar-benar beriman.

2. 🤲 Syukur ketika senang:

Nikmat bukan untuk dibangga, tetapi untuk diinsafi dan digunakan ke jalan kebaikan.

3. 🛑 Sabar ketika susah:

Musibah dan ujian dianggap peluang untuk mendapat pahala dan menghapus dosa.

4. 💡 Ciri eksklusif mukmin:

Hanya orang yang beriman dapat bersikap positif dalam semua situasi.

5. 💖 Jiwa yang tenang dan redha dengan takdir:

Hadis ini mengajar konsep positif spiritual — tidak mengeluh, tidak putus asa.

🔚 Kesimpulan:

Hadis ini adalah panduan hidup yang luar biasa untuk seorang mukmin. Ia menunjukkan bagaimana iman kepada takdir melahirkan kekuatan dalaman, kesabaran, dan kesyukuran — yang menjadikan hidup seorang mukmin penuh erti walau dalam apa keadaan sekalipun.


• Sifat sombong tidak dibenarkan didalam Islam

Benar, sifat sombong (takabbur) adalah sifat yang sangat tercela dan tidak diterima dalam ajaran Islam. Malah, ia adalah antara sifat yang menyebabkan seseorang dijauhkan dari rahmat Allah SWT, walaupun dia banyak beramal.

🌑 Apa Itu Sombong (Takabbur)?

Takabbur berasal daripada perkataan Arab "kibr" yang bermaksud membesarkan diri, merasa diri lebih baik daripada orang lain, menolak kebenaran dan merendahkan orang lain.

📖 Dalil Al-Quran Tentang Larangan Sombong

1. Surah Luqman: 18

> "Dan janganlah kamu memalingkan muka (enggan) daripada manusia (kerana sombong), dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri."

2. Surah Al-A'raf: 146

> "Aku akan palingkan dari ayat-ayat-Ku orang yang menyombongkan diri tanpa alasan di muka bumi…"

📜 Hadis Nabi SAW Tentang Sifat Sombong

Hadis Sahih Muslim:

> "Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar zarah (atom) sifat sombong."
(Riwayat Muslim, no. 91)

Seorang sahabat bertanya:

> "Sesungguhnya seseorang itu suka pakai baju cantik dan kasut cantik, adakah itu sombong?"

Nabi SAW menjawab:

> "Sesungguhnya Allah itu indah dan suka kepada keindahan. Sombong itu ialah menolak kebenaran dan merendahkan manusia."

⚠️ Bahaya Sifat Sombong

1. 🚫 Menyerupai sifat iblis:

Iblis enggan sujud kepada Nabi Adam kerana sombong:

> "Aku lebih baik daripadanya..." (Surah Al-A'raf: 12)

2. ❌ Menolak kebenaran dan nasihat:

Orang sombong susah menerima teguran.

3. 🛑 Memusnahkan amal soleh:

Walau banyak ibadah, jika ada sombong, amalan boleh tertolak.

4. 💔 Memutuskan hubungan sosial:

Sombong menyebabkan orang lain menjauh.

✅ Sifat Lawan Kepada Sombong: Tawaduk (Rendah Diri)

Rasulullah SAW, walaupun kekasih Allah dan pemimpin umat, adalah sangat tawaduk — baginda duduk, makan, dan hidup seperti orang biasa.


> "Barang siapa merendah diri kerana Allah, maka Allah akan mengangkatnya darjatnya."
(Riwayat Muslim)

🔚 Kesimpulan

Islam mengajar umatnya untuk:

Menghindari sifat takabbur dan bongkak.

Menjadi hamba yang tawaduk, beradab, dan berakhlak mulia.

Ingat bahawa segala kelebihan adalah pinjaman Allah.

• Surah Al-Fajr, ayat 27 hingga 30. Ayat ini sangat terkenal dan sering dibaca dalam majlis pengkebumian atau tazkirah tentang akhir hayat, kerana ia menggambarkan keadaan jiwa yang tenang (nafs al-mutma'innah) yang mendapat keredaan Allah SWT.

📖 Surah Al-Fajr: Ayat 27–30

> يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ۝ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ۝ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ۝ وَادْخُلِي جَنَّتِي

🌷 Terjemahan:

> "Wahai jiwa yang tenang,
Kembalilah kepada Tuhanmu, dalam keadaan redha dan diredhai,
Maka masuklah engkau dalam kalangan hamba-hamba-Ku,
Dan masuklah ke dalam syurga-Ku."
(Surah Al-Fajr: 27–30)

🧠 Pengajaran Ayat Ini:

1. ✅ Nafs al-Mutma'innah (jiwa yang tenang):

Jiwa yang tenang kerana iman, redha dengan qada' dan qadar, serta yakin dengan janji Allah.

2. 🤲 Balasan bagi jiwa yang tenang:

Mendapat seruan mulia dari Allah sendiri.

Diberi tempat bersama hamba-hamba pilihan Allah.

Dijanjikan syurga sebagai tempat kembali.

3. 💡 Ciri-ciri jiwa yang tenang:

Sabar dalam ujian

Syukur dalam nikmat

Redha dengan ketentuan Allah

Hati selalu bergantung kepada Allah, bukan dunia

📌 Kaitan dengan Kehidupan:

Ayat ini menjadi motivasi spiritual bagi orang beriman untuk sentiasa membersihkan hati, menjauhi dosa, dan mendekatkan diri kepada Allah SWT agar layak menjadi jiwa yang tenang ketika dijemput pulang ke akhirat.


• Wassalam


 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Shamsuddin 090809