Ustaz Yahya 040825

Kuliah Maghrib

• Dalam tasawuf, murabbi merujuk kepada seorang pembimbing rohani atau guru yang membimbing murid (salik) dalam perjalanan spiritual menuju Allah SWT. Murabbi bukan sekadar seorang guru biasa, tetapi memainkan peranan penting dalam tazkiyah al-nafs (penyucian jiwa), membentuk akhlak, dan membimbing murid memahami hakikat kehidupan serta makrifat kepada Allah.

🧭 Pengertian Murabbi dalam Tasawuf

Kata "murabbi" berasal dari akar kata "rabb" yang bermaksud mendidik, memelihara, dan membimbing secara berterusan. Dalam konteks tasawuf:

Murabbi ialah seorang guru mursyid yang bukan hanya mengajar ilmu, tetapi memimpin murid dalam pengalaman spiritual secara praktikal.

Beliau membimbing dengan ilmu, akhlak, dan pengalaman rohaninya sendiri, bukan semata-mata melalui teori.

Seorang murabbi melihat batin murid, membantu mengenal kekotoran jiwa (nafsu) dan menyucikannya.

📌 Peranan dan Tugas Murabbi dalam Tasawuf

1. Membimbing Tazkiyah al-Nafs

Menunjukkan jalan untuk menyucikan hati dari penyakit seperti riya', ujub, takabbur, hasad dan cinta dunia.

2. Mendidik dengan Hikmah dan Kasih Sayang

Seorang murabbi menggunakan pendekatan yang halus, berhemah dan penuh kasih sayang dalam menasihati.

3. Memimpin Bai'ah atau Zikir

Dalam tarekat sufi, murabbi memimpin bai'ah dan menetapkan wirid atau zikir yang sesuai dengan keadaan rohani murid.

4. Menjadi Teladan (Uswah Hasanah)

Murabbi hidup dalam akhlak Rasulullah SAW, menjadi contoh hidup dalam ibadah, kesederhanaan dan keikhlasan.

5. Mengarahkan ke Makrifatullah

Membimbing salik untuk mengenal Allah melalui pengalaman ruhani seperti muraqabah, muhasabah, dan kasyaf.

🌿 Sifat-Sifat Murabbi Sejati

Memiliki sanad (rantaian guru) yang bersambung hingga Rasulullah SAW.

Seorang yang alim dalam syariat, bukan hanya ilmu batin.

Amanah dan ikhlas, tidak menjadikan murid sebagai sumber dunia.

Membimbing bukan mengawal — memberi ruang murid berkembang dengan panduan, bukan mengongkong.

📖 Contoh Murabbi dalam Sejarah Tasawuf

1. Imam Junaid al-Baghdadi – Mendidik murid dengan ilmu dan pengalaman rohani mendalam.


2. Syeikh Abdul Qadir al-Jailani – Tokoh besar dalam Tarekat Qadiriyyah, membimbing ribuan murid ke jalan tawaduk dan zuhud.


3. Rabi'ah al-'Adawiyyah – Murabbi wanita yang menekankan cinta sejati kepada Allah.

✍️ Penutup

Dalam tasawuf, murabbi ibarat cahaya dalam kegelapan, membawa murid menelusuri perjalanan diri, dari cinta kepada dunia kepada cinta kepada Allah. Peranan murabbi sangat mulia kerana ia menyambung kerja para nabi dalam membimbing hati manusia.

• Pengalaman Imam Ahmad al-Badawi dalam mencari ilmu tarekat dan tasawuf adalah suatu perjalanan rohani yang sangat mendalam, penuh mujahadah (kesungguhan) dan pengembaraan yang mencerminkan pencarian kebenaran hakiki dalam hidup. Beliau bukan sahaja seorang wali besar dalam Islam, tetapi juga pengasas Tarekat Ahmadiyyah al-Badawiyyah, yang berakar kuat dalam tradisi tasawuf Ahlus Sunnah wal Jamaah.

🌍 Latar Belakang Ringkas Imam Ahmad al-Badawi

Nama penuh: Ahmad bin Ali al-Badawi

Lahir: Tahun 596H / 1200M di Fez, Maghribi (Morocco)

Keturunan: Seorang Sayyid, keturunan Rasulullah SAW melalui Sayyidina Husain

Wafat: Tahun 675H / 1276M di Tanta, Mesir

🛤️ Perjalanan Mencari Ilmu dan Tarekat

1. Pengembaraan Ilmu Lahir dan Batin

Imam al-Badawi mengembara ke banyak tempat menuntut ilmu:

Hijrah ke Mekah bersama keluarganya pada usia muda.

Di Mekah, beliau belajar ilmu fiqh, tafsir, hadis, dan tasawuf.

Beliau belajar daripada para wali Allah, guru-guru sufi, dan ulama besar di Haramain.

> Diriwayatkan bahawa ketika di Mekah, beliau mengalami kasyaf dan ilham yang membimbingnya dalam perjalanan rohaninya.

2. Khalwat dan Mujahadah di Mekah

Beliau melakukan uzlah (pengasingan diri) di Gua Hira dan tempat-tempat sunyi sekitar Mekah.

Mengamalkan zikir dan wirid secara intensif sehingga mencapai maqam-maqam tinggi dalam tasawuf.

Banyak berpuasa dan bermalam dalam qiyamullail.

Beliau mengalami hal-hal ghaib, termasuk pandangan rohani yang mendalam dan komunikasi hati dengan wali-wali ghaib.

3. Perjalanan ke Iraq dan Syam

Imam al-Badawi mengembara ke Iraq dan Syam (Syria) untuk menimba pengalaman tarekat dari guru-guru besar di sana.

Di Iraq, beliau bertemu dengan beberapa tokoh tarekat Qadiriyyah dan Shadhiliyyah.

Di sinilah beliau dipercayai mencapai maqam Wali Qutub, iaitu wali agung yang menjadi kutub kepada para wali lain di zamannya.

4. Kembalinya ke Mesir dan Kemunculan Sebagai Murabbi

Akhirnya Imam Ahmad al-Badawi menetap di Tanta, Mesir, dan mula membimbing para murid dalam tarekat dan akhlak sufi.

Beliau tidak banyak bercakap, tetapi pengaruh rohaninya sangat kuat — cukup hanya dengan pandangan untuk menggugah hati murid.


Di sinilah muncul Tarekat Badawiyyah, yang terkenal dengan zikir yang kuat, semangat, dan keberanian, serta menekankan kasih kepada Rasulullah SAW.

🌿 Ciri-Ciri Perjalanan Sufi Imam Badawi

Aspek Perjalanan Imam al-Badawi

Ilmu Mendalam dalam syariat dan tasawuf
Zuhud Meninggalkan dunia demi cinta Allah
Khalwat Mengasingkan diri untuk tazkiyah al-nafs
Wali Qutub Diakui sebagai pemimpin rohani zamannya
Kasih kepada Nabi Sangat kuat dalam mahabbah kepada Rasulullah SAW

💬 Kata-Kata dan Pengaruh

Walaupun beliau tidak banyak meninggalkan karya tulisan, ajaran dan pengaruhnya tersebar luas melalui murid-murid dan tarekat yang beliau asaskan. Hari ini, maqam beliau di Tanta menjadi tempat ziarah jutaan orang setiap tahun.

✨ Kesimpulan

Perjalanan Imam Ahmad al-Badawi bukan sahaja menggambarkan pencarian ilmu tarekat, tetapi juga contoh penyucian jiwa secara total, yang akhirnya mengangkat beliau ke maqam kewalian yang tinggi. Beliau menekankan kepasrahan kepada Allah, cinta Rasul, dan perjuangan batin yang sungguh-sungguh.

• Perbandingan antara Rasulullah SAW dan para wali Allah perlu dilihat dengan hikmah dan adab, kerana ia menyentuh soal martabat tertinggi dalam Islam berbanding hamba-hamba yang dipilih Allah SWT selepas kenabian. Berikut adalah perbandingan dari segi konsep, darjat, peranan, dan sifat rohani mereka — dengan tetap menegaskan bahawa Rasulullah SAW adalah penghulu segala makhluk, tiada yang setanding dengannya.

🕌 Kata Ulama Tasawuf Mengenai Nabi dan Wali

> "Setinggi mana pun maqam seorang wali, dia tetap di bawah tapak kaki seorang nabi."
– Syaikh Ahmad Zarruq (rahimahullah)

> "Wali adalah waris nabi, tetapi tidak boleh sama dengan nabi. Rasulullah adalah matahari, para wali hanyalah cahaya bulan yang memantulkan sinar baginda."
– Imam al-Qushayri

✨ Kenapa Wali Dihormati Tetapi Tidak Disamakan

1. Nabi SAW diangkat oleh wahyu dan perintah langsung dari Allah – para wali hanya mencontohi.

2. Tauhid Uluhiyyah melarang kita mengangkat sesiapa ke taraf kenabian kecuali mereka yang benar-benar diangkat oleh Allah.

3. Wali hanya benar jika mengikuti Nabi. Jika seseorang wali menyimpang dari sunnah, maka dia tidak benar.

📌 Penutup

Rasulullah SAW adalah puncak ketinggian manusia, rahmat bagi sekalian alam, dan sumber cahaya semua wali Allah. Para wali pula adalah waris rohani baginda — mereka menyebarkan, menghidupkan, dan mempertahankan ajaran Rasulullah SAW, bukan menggantikannya. Maka, sesiapa yang mencintai wali dengan benar, pasti hatinya lebih besar cinta kepada Rasulullah SAW.

• Dalam tasawuf, nafsu manusia (al-nafs) adalah satu aspek paling kritikal dalam perjalanan mendekatkan diri kepada Allah SWT (taqarrub ila Allah). Nafsu bukan semata-mata musuh dalaman, tetapi ia juga merupakan ladang mujahadah – tempat ujian, pembersihan, dan pendakian rohani.

🌿 Apakah Nafsu dalam Tasawuf?

Dalam bahasa Arab, nafs bermaksud jiwa diri atau diri batin manusia. Ia memiliki dorongan yang boleh membawa manusia kepada:

Keburukan (syahwat, takabbur, riya')

Atau jika disucikan, menjadi pendorong menuju Allah SWT


Tasawuf membahagikan nafs kepada beberapa maqam (tahap):

Tahap Nafsu Sifat Kaitan dengan Allah

1. Nafsu Ammarah Mengajak kepada kejahatan (Surah Yusuf: 53) Menjauhkan dari Allah, penuh dorongan dunia
2. Nafsu Lawwamah Sering menyesal dan sedar Permulaan kesedaran untuk kembali kepada Allah
3. Nafsu Mulhamah Menerima ilham kebaikan Mula mengenal cita rasa ruhani dan taqarrub
4. Nafsu Mutmainnah Jiwa yang tenang (Surah al-Fajr: 27) Dekat kepada Allah, penuh redha
5. Nafsu Radhiyah Redha dengan segala ketentuan Allah Jiwa telah menyerah sepenuhnya
6. Nafsu Mardhiyyah Diredhai Allah Jiwa suci yang telah kembali sepenuhnya kepada Allah
7. Nafsu Kamilah Jiwa sempurna (maqam para wali agung) Hanya wujud untuk Allah, fana' dari kehendak diri

🔄 Hubungan Nafsu dan Perjalanan Menuju Allah

1. Nafsu adalah penghalang dan juga jalan

> Nafsu pada awalnya adalah tabir (penghalang), tetapi bila dimurnikan ia menjadi kenderaan menuju Allah.

2. Mujahadah nafs – langkah pertama tasawuf

> Sesiapa yang tidak melawan nafsu, tidak akan mampu melalui jalan tasawuf.

"Dan orang yang bersungguh-sungguh dalam (mencari keredhaan) Kami, nescaya Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan Kami."
(Surah al-'Ankabut: 69)

3. Tazkiyah al-nafs – penyucian untuk taqarrub

> Tasawuf adalah jalan tazkiyah, iaitu menyucikan nafsu daripada penyakit seperti:

Hasad, takabbur, riya', cintakan dunia, ujub

> Penyucian ini membuka ruang untuk tajalli (penzahiran sifat-sifat Allah) dalam hati.

🕊️ Kata-Kata Hikmah Para Sufi

> "Musuhmu yang sebenar adalah nafsumu; jika engkau kalahkan dia, maka engkau akan mengenal Tuhanmu."
– Syaikh Abdul Qadir al-Jailani

> "Nafsu itu seperti seekor binatang liar. Jika engkau lemah, ia akan membahammu. Jika engkau kuat, ia akan tunduk padamu dan membawamu kepada Tuhanmu."
– Imam Al-Ghazali

> "Tiada jalan menuju Allah kecuali dengan mematahkan keinginan nafsu, dan menggantikannya dengan kehendak Allah."
– Ibn Ata'illah al-Iskandari

🌸 Penutup: Nafsu Sebagai Medan Cinta dan Ujian

Dalam tasawuf, nafsu bukan untuk dimusuhi secara mutlak, tetapi untuk dididik dan disucikan. Ia adalah medan jihad batin yang paling agung, dan sesiapa yang menang dalam mujahadah nafs, dia telah membuka pintu taqarrub ila Allah.

> "Sesungguhnya berjaya orang yang menyucikan jiwanya, dan rugilah orang yang mengotorinya."
(Surah al-Syams: 9–10)

• Dalam tasawuf, ego atau nafsu diri (kadang disebut "ana" atau "ujub") adalah antara rintangan terbesar yang menghalang seseorang daripada mendekatkan diri kepada Allah SWT. Tasawuf bukan sahaja mengajar zikir dan wirid, tetapi juga fokus kepada mengenal, melawan dan meleburkan ego, demi mencapai ikhlas dan fana' (lenyapnya kehendak diri dalam kehendak Allah).

🪞 Apakah Ego dalam Tasawuf?

Dalam konteks tasawuf, ego merujuk kepada:

Perasaan diri lebih baik (takabbur)

Keinginan dikenali, dipuji (riya' dan ujub)

Rasa diri memiliki dan mampu sendiri

Cinta kepada kehendak sendiri, bukan kehendak Allah


Ego ini sering tersembunyi di sebalik amal ibadah:

> "Kadang orang berzikir bukan kerana Allah, tetapi kerana dia merasa 'aku orang suci' – itulah ego yang halus."
– Syaikh Ahmad Zarruq

📌 Tanda-Tanda Ego Menurut Ahli Tasawuf

Tanda Ego Keterangan

Suka dipuji Tidak tenang jika tidak dihargai
Mudah marah bila ditegur Hatinya belum tunduk
Merasa amalannya hebat Ujub, merasa dirinya dekat dengan Allah
Membandingkan diri dengan orang lain Merasa dirinya lebih soleh
Sukar reda dengan takdir Masih mempertuhankan kehendak diri

🔥 Ego vs. Tazkiyah dalam Tasawuf

Tasawuf mengajar bahawa pembersihan ego (tazkiyah) adalah syarat untuk masuk ke dalam maqam-maqam rohani:

> "Kamu tidak akan masuk ke dalam hakikat tauhid selagi masih ada 'aku' dalam hatimu."
– Ibn 'Arabi

Perjalanan tasawuf adalah dari:

Anaa (aku) ➝ ke ➝ Anta (Engkau ya Allah) ➝ ke ➝ La ana illa anta (tiada aku, hanya Engkau)

✨ Fana' – Melebur Ego dalam Cinta Allah

Antara kemuncak dalam tasawuf ialah maqam fana' – iaitu:

Lenyap rasa keakuan (ego)

Tiada kehendak selain kehendak Allah

Segala amal, cinta, hidup dan mati adalah untuk Allah semata

> "Katakanlah: Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah."
(Surah al-An'am: 162)

📖 Kata-Kata Hikmah Para Sufi tentang Ego

> "Segala musibah berasal dari satu akar – iaitu 'aku'."
– Imam al-Ghazali

> "Orang yang paling jauh dari Allah ialah yang masih melihat kehebatannya sendiri."
– Ibn Ata'illah al-Iskandari

> "Jangan engkau sangka engkau sufi kerana berjubah lusuh, tapi egomu masih menuntut dipuji."
– Syaikh Abdul Qadir al-Jailani

🌿 Penutup: Jalan Tasawuf adalah Jalan Mematahkan Ego

Tasawuf mengajar bahawa ego adalah tirai tebal antara hamba dan Tuhannya. Siapa yang tidak membersihkannya, akan tertipu dengan amalannya sendiri. Tetapi siapa yang merendahkan dirinya, mengosongkan hatinya dari 'aku', dia akan diisi dengan cahaya Allah.

• Wassalam









 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Shamsuddin 090809