Ustaz Farid Subang 230220

Kuliah Maghrib

✓ Allah SWT menganugerahkan nikmat kepada hambaNYA. Berbagai nikmat. Rasulullah SAW menyatakan bahawa disebalik nikmat yang sesaorang hamba menikmati pasti ada orang yang akan memusuhi kamu.

✓ Maka tidaklah perlu diwar warkan nikmat tersebut. Lebih baik berdiam. Supaya tiada dimusuhi.

✓ Sekiranya orang yang memusuhi kita berdepan dengan kita itu tidaklah menjadi isu sangat. Tetapi yang bermusuh kita secara berdiam.

✓ Para sahabat tanya Baginda SAW, siapakah yang memusuhi kita? Baginda menyatakan orang yang memusuhi kita adalah mereka yang didalam hatinya ada penyakit hasad dan dengki.

✓ Kisah Qabil membunuh saudaranya Habil kerana dengki. Allah SWT menerima qurban Habil. Menolak qurban Qabil. Sakit hati Qabil kepada saudaranya. Sehingga sanggup membunuh Habil.

✓ Iblis dihalau keluar daripada syurga kerana enggan sujud hormat kepada Adam. Sikap sombong dang dengkinya kepada Adam sehingga dia sanggup bersanggah dengan perintah Allah SWT.

✓ Kerana sifat hasad dan dengki telah menyebabkan ramai orang bermusuh. Ada yang sanggup menyakiti adik beradik kerana sikap dengki.

✓ Abulis Samarkhan menyatakan orang berdengki mendapat musibah...

• Amalanya tidak diterima Allah SWT. Rasulullah SAW menyatakan bersikap dengki akan memakan setiap amalan didunia.

• Akan terhalang semua kebaikan kepadanya. Maka dia melakukan kejahatan berlanjutan. Rasulullah SAW menyatakan kamu tidak akan jadi orang baik jika ada hasad dan dengki.

• Akan dimasukkan ke dalam neraka tanpa dihisab. Orang yang berilmu tetapi didalam jiwanya ada sifat dengki.

✓ Mudah mudahan Allah SWT menjauhi kita dari sifat dengki
 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914