Ustaz Rahmatullah 060611

Ustaz Rahmatullah 060611
Kuliah Maghrib

1. Berdoa memasuki masjid

Ketika hendak masuk ke dalam masjid dan ketika hendak keluar darinya . Nabi s.aw bersabda : " Apabila seseorang kamu masuk ke dalam masjid , maka hendaklah ia membaca salam kepadaku ( selawat dan salam ). Sesudah itu berdoa : Wahai Tuhanku , bukakanlah untukku segala pintu rahmat-Mu . Dan apabila ia hendak keluar hendaklah berdoa : Wahai Tuhanku , aku memohon kepadamu limpahan rahmat-Mu ." ( Hadis Riwayat Abu Daud )

Aku berlindung kepada Allah, Tuhan yang Maha Agung dengan zatNya yang mulia dan kekuasaanNya yang azali, daripada syaitan yang direjam.
Segala puji bagi Allah. Ya Allah! Cucurilah selawat dan salamMu ke atas Nabi Muhammad, dan ke atas keluarga Nabi Muhammad.
Ya Allah! Ampunilah bagiku segala dosaku dan bukakanlah bagiku pintu-pintu rahmatMu, dan mudahkanlah bagiku pintu-pintu rezekiMu.

2. Apabila keluar daripada masjid

Artinya : Aku berlindung kepada Allah, Tuhan yang Maha Agung, dengan zatNya yang mulia, dan kekuasaanNya yang azali, daripada syaitan yang direjam.
Segala puji bagi Allah. Ya Allah, cucurilah selawat dan salamMu atas (Nabi) Muhammad, dan ke atas keluarga Nabi Muhammad. Ya Allah! Ampunilah segala dosaku dan bukakanlah bagiku pintu-pintu rezekiMu, lindungilah aku daripada syaitan dan askar-askarnya.

3. Sesiapa yang membaca " Aku berlindung kepada Allah, Tuhan yang Maha Agung dengan zatNya yang mulia dan kekuasaanNya yang azali, daripada syaitan yang direjam" iblis dan syaitan tidak menggangunya sepanjang hari.

4. Bacaan didalam masjid. Disunatkan membaca Al Quraan, Hadith, zikrullah, bermesyuarat, mengajar, belajar.

5. Adab didalam Masjid
- melangkah masuk dengan kaki kanan
- Sembahyang sunat tahyatul masjid
- Jangan menaikkan suara didalam masjid, dikhuatiri menggangu orang lain.

Saib bin Yazid berkata, "Aku sedang berdiri di masjid, lalu ada seorang laki-laki melempariku dengan beberapa batu kecil. Aku melihat ke arahnya, ternyata orang itu adalah Umar ibnul Khaththab. Ia berkata, 'Pergilah, kemudian bawalah kedua orang itu ke sini!' Aku membawa kedua orang itu kepadanya. Umar berkata, 'Siapakah Anda berdua ini?' Atau, ia berkata, 'Dari manakah Anda berdua ini?' Mereka menjawab, 'Kami penduduk Thaif.' Umar berkata, 'Seandainya Anda berdua penduduk negeri ini niscaya aku pukul Anda. Pantaskah Anda berdua mengeraskan suara di masjid Rasulullah saw.?'"

6. Beriktikaf didalam masjid
- Orang yang beriktikaf hendaklah melakukan amru maaruf nahi mungkar.
- Sesiapa yang memasuki masjid, tidak dapat bersembahyang sunat tahyatulmasjid hendaklah membaca,
- subhanallah
- walhamdulillah
- walaillahhaillallah
- wallahuakbar
Sebanyak empat kali. Ini bukanlah hadis khusus tetapi para ulama mengambil daripada hadis hadis yang berkaitan

Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914