Ustaz Dr Ali 100823

Kuliah Maghrib

• Orang yang beriman diseru supaya mereka selalu membaca Al Quran•

• Surah 96:5
عَلَّمَ الْاِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْۗ
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

• Quran dapat menyelamatkan manusia daripada kesesatan. Agar menjadikan pengamalnya selamat diakhirat kelak.

• Menghabiskan masa untuk mempelajari maksud ayat-ayat yang dibaca. Supaya mesej yang disampaikan dapat diamalkan didalam kehidupan sesaorang.

• Sebaiknya sesaorang itu dapat memahami bahasa Arab sepertimana yang diturunkan.

• Kejadian yang dilalui oleh Saidina Omar Al Khatab ketika mendengar bacaan Al Quran. Dia telah menerima risalah Islam selepas itu.

• وَاللّٰهُ اَخْرَجَكُمْ مِّنْۢ بُطُوْنِ اُمَّهٰتِكُمْ لَا تَعْلَمُوْنَ شَيْـًٔاۙ وَّجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْاَبْصَارَ وَالْاَفْـِٕدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْنَ

Surah 16:78. Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun; dan dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran); supaya kamu bersyukur

• Surah Ali Imran 3:191 الَّذِيْنَ يَذْكُرُوْنَ اللّٰهَ قِيَامًا وَّقُعُوْدًا وَّعَلٰى جُنُوْبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُوْنَ فِيْ خَلْقِ السَّمٰوٰتِ وَالْاَرْضِۚ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلًاۚ سُبْحٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.

• Bagi sesaorang yang selalu membaca dan memahami ayat-ayat Al Quran maka rahmat Allah SWT pasti dirasainya merupakan ketenangan dan kesihatan yang baik. Ini pengalaman ramai guru Al Quran.

• Surah Al Baqarah ayat 18:
صُمٌّ ۢ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُوْنَۙ
Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

• Ayat diatas diturunkan memberi amaran kepada orang-orang yang munafiq. Yang menentang risalah yang dibawa oleh Baginda Rasulullah SAW. Mereka mempermain-mainkan ayat- ayat Al Quran.

• Surah Al Baqarah Ayat 17 - 20 menjelaskan, perilaku buruk orang-orang munafik itu ibarat orang yang kehilangan cahaya sehingga tidak bisa melihat dan berbuat apa-apa. Atau seperti orang yang berada dalam hujan lebat yang disertai gelap gulita dan petir. Saking takutnya pada petir, ia masukkan anak jarinya ke dalam telinganya. Mereka (kaum munafik) itu adalah orang-orang yang pekak, buta dan bisu terhadap kebenaran Al-Qur'an sehingga selalu curiga dan takut pada Al-Qur'an, Islam, dan kaum muslimin.

• Surah Al Baqarah ayat 7:
خَتَمَ اللّٰهُ عَلٰى قُلُوْبِهِمْ وَعَلٰى سَمْعِهِمْ ۗ وَعَلٰٓى اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَّلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيْمٌ ࣖ

Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.

• Surah Al Baqarah Ayat 6 dan 7 menjelaskan sikap keras kepala orang-orang kafir yang tidak mau menerima kebenaran Al-Qur'an dan Islam sehingga Allah kunci mati hati, pendengaran, dan penglihatan mereka.

• Surah Al Khafi ayat 57:
وَمَنْ اَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِاٰيٰتِ رَبِّهٖ فَاَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُۗ اِنَّا جَعَلْنَا عَلٰى قُلُوْبِهِمْ اَكِنَّةً اَنْ يَّفْقَهُوْهُ وَفِيْٓ اٰذَانِهِمْ وَقْرًاۗ وَاِنْ تَدْعُهُمْ اِلَى الْهُدٰى فَلَنْ يَّهْتَدُوْٓا اِذًا اَبَدًا

Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu ia berpaling daripadanya dan lupa akan apa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya; sesungguhnya (disebabkan bawaan

• Surah Al-Kahfi Ayat 54-61

Allah telah membuat semua perumpamaan baik dan buruk, hak dan bathil, syirik dan iman dan sebagainya dalam Al-Qur'an. Namun demikian, kebanyakan manusia selalu mendebat kebenaran Allah dan kebenaran kitab-Nya, Al-Qur'an.

Jika manusia tidak beriman kepada Allah setelah Al-Qur'an diturunkan-Nya dan meninta ampun kepada-Nya atas dosa yang dilakukan, maka tunggulah azab Allah seperti yang terjadi pada umat-umat terdahulu.

Semua Rasul diutus Allah sebagai pemberi kabar gembira bagi orang yang beriman dan beramal saleh dan kabar takut bagi orang yang kafir pada-Nya dan pada rasul-Nya.

Orang-orang kafir membantah para rasul itu dengan cara bathil dengan tujuan melenyapkan wahyu yang mereka terima dari Allah. Mereka juga memperolok-olok ayat-ayat Allah tersebut.

Orang yang paling zalim ialah orang yang menghindar apabila diingatkan kepada ayat-ayat Allah dan melupakan dosa yang dilakukannya. Sikap tersebut menyebabkan Allah menutup hatinya agar tidak bisa memahami ayat-ayat-Nya dan menyumbat telinganya agar tidak dapat mendengar ayat-ayat-Nya.
Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Kalau tidak, pastilah Dia menyiksa setiap dosa yang dilakukan hamba-Nya. Allah berikan tangguh agar mereka kembali kepada-Nya. Jika tidak, mereka akan dihancurkan sebagaimana Dia menghancurkan umat-umat terdahulu.

• Wassalam


 

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914