Ustaz Adri 151219

Kuliah Subuh

✓ Ramai manusia tidak memikirkan tentang mati. Mereka rasa yang kematian itu lama lagi masanya. Hinggakan bila masanya sudah sampai dia masih ingatkan dia hanyalah bermimpi.

✓ Kematian itu datang pada bila-bila sahaja. Maka bagi orang yang beriman hendaklah selalu memohon ampun akan dosanya kepada Allah SWT. Bertaubat nasuha.

✓ Orang yang tahu dia akan mati. Maka dihabiskan hayatnya dengan solat dan doa meminta ampun atas dosa- dosa yang dia telah lakukan.

✓ Mohonlah ampun daripada Allah SWT seakan akan hari ini adalah hari terakhir hidup kita didunia ini. Agar apabila kita kembali kelak tidak membawa dosa dosa apabila dia berjumpa Allah SWT.

✓ Begitu jugalah solat kita, jika kita tahu itulah solat terakhir kita. Mestilah solat itu dilakukan dengan sebaik mungkin, penuh kusyuk.

✓ Disaat diakhir hayat, sesaorang itu tidak lagi menghirau akan hal-hal keduniaan. Yang berfikir adalah bagaimana hendak bertemu dengan Allah SWT kelak.

✓ Walaupun kematian itu ramai yang tidak tahu masanya. Maka perlulah setiap mukmin sentiasa memikirkan tentang kematian. Mengharap yang diakhirat kelak dipermudahkan hisab yang mudah. Diampunkan segala dosa dosa.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914