Ustaz Yusof 011219

Kuliah Subuh

✓ Sesaorang mukmin akan selalu mendoakan kebaikan keatas saudara seislam. Inilah akhlak muslim. Para malaikat juga akan mendoakan keatas mukmin.

✓ Seorang mukmin hendaklah berusaha untuk mengadakan satu suasana kedamaian didalam masyarakat. Menjauhi daripada perkara-perkara yang negatif yang berkesudahan dengan perpecahan didalam masyarakat. Seperti isu isu rasis.

✓ Didalam Islam, diajarkan umat mukmin menyebarkan salam. Wajib dibalaskan salam sesaorang mukmin. Didalam salam itu juga terdapat doa untuk kesejahteraan. Islam juga tidak mengamalkan diskriminasi berdasarkan warna kulit dan keturunan.

✓ Sesaorang mukmin diingatkan selalu agar bertakwa kepada Allah SWT. Menjalankan segala perintah NYA serta menjauhi segala larangan NYA.

✓ Sikap orang yang beriman sentiasa mencari penyelesaian akan segala masalah didalam masyarakat. Islam itu agama yang inginkan keamanan. Doktrin yang mendidik umatnya supaya tidak menghina sesama manusia yang berbeza daripadanya. Hormat menghormati akan perbezaan.

✓ Islam juga tidak mengamalkan sistem yang korupsi. Perkara ini dicubakan oleh musuh musuh Islam dari dahulu lagi. Sesiapa yang mengamalkan hendaklah dihukum. Jika dibiarkan akan merosakkan masyarakat.

✓ Keharmonian didalam masyarakat hendaklah dicapai melalui mengikuti ajaran Islam.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914