Ustaz Fazrul 111219

Kuliah Subuh

✓ Surah Al Baqorah 127. Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.

✓ Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail membina Baitullah atas suruhan Allah SWT. Projek besar untuk menegak amalan yang membesarkan syiar Allah SWT.

✓ Bagi membina Baitullah Nabi Ibrahim telah banyak berkorban. Ada perintah yang bagi akal manusia tidak munasabah. Tetapi perancangan Allah SWT itu diluar jangkaan manusia.

✓ Dari satu bangunan yang berada di tempat yang tidak ada nilai lansung kepada tempat jutaan manusia berpusu-pusu hari ini. Satu agama yang besar yang merubah sejarah kemanusiaan.

✓ Baginda Nabi Ibrahim mendidik keluarganya untuk patuh kepada perintah Allah SWT. Dia tidak penat beramal dan meminta pertolongan Illahi. Pendidikan baginda kepada Nabi Ismail sampai kepada seluruh pelusuk dunia beribu-ribu tahun.

✓ Pembinaan Kaabah ini tidak mungkin tercapai tanpa pengorbanan Siti Hajar isteri Nabi Ibrahim. Ibu kepada Nabi Ismail.

✓ Pengorbanan Siti Hajar memberi kepada umat manusia nikmat Islam. Walaupun namanya tidak tersebut didalam Quran. Tetapi Allah SWT memuliakannya hingga ke hari ini setiap orang mukmin yang pergi mengerjakan haji atau umrah difardukan menunaikan sa'i.

✓ Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah SWT. Dan doa baginda termaktub didalam Al Quran. Maka ambillah pengajaran dari ini supaya kita juga selalu berdoa, memohon kesejahteraan

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914