Ustaz Jihad 230319

Kuliah Subuh

✓ Orang orang yang beriman tenang hatinya apabila berzikir kepada Allah SWT. Bagaikan baja bagi pokok.

✓ Allah SWT adalah zat yang paling agung. Orang yang beriman cinta kepada NYA. Oleh kerana itu dengan mengingati Allah SWT jiwa akan tenang.

✓ Majlis ilmu adalah satu daripada majlis zikir. Berada didalam majlis ilmu samalah dengan berzikir.

✓ Oleh kerana itu perlulah dimasjid masjid memperbanyakkan majlis ilmu. Agar mesyarakat akan lebih dekat dengan Allah SWT dan mencintai akan agama NYA.

✓ Dengan berzikir akan diberi ganjaran dihari pembalasan kelak . "Barangsiapa mengucapkan; Subhanallahi wa bihamdihi - Mahasuci Allah dan segala puji hanya bagi-Nya, sebanyak seratus kali dalam sehari, maka Allah SWT akan mengampuni dosanya, meskipun sebanyak buih di lautan." (HR. Imam al-Bukhari dan Imam Muslim)

✓ Berselawat keatas Baginda Rasulullah SAW juga merupakan sama dengan amalan berzikir. Dari Abu Hurairah, r.a. bahawa Nabi s.a.w., bersabda: "Sesiapa yang berselawat kepada-ku sekali selawat nescaya Allah limpahkan sepuluh rahmat kepadanya dengan sebab sekali selawat itu."

(Muslim, Tirmizi, Abu Daud,  Nasa'i, Imam Ahmad dan Ibn Hibban)


✓ Dari Ibn Mas'ud, r.a. bahawa Nabi s.a.w., bersabda: "Orang yang lebih berhak mendapat syafaatku pada hari qiamat ialah orang yang lebih banyak selawatnya kepadaku."

(Tirmizi)

✓ Rasulullah SAW sentiasa mengingati umatnya. Baginda sentiasa berdoa kebaikan akan umat mukmin. Maka padanlah kita mengingati akan baginda. Dan berselawat apabila nama baginda disebut.

✓ Diriwayatkan secara hasan oleh Imam at-Tirmidzi, Jabir bin 'Abdillah mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda, "Dzikir yang paling utama adalah (Laa ilaha ilallah-Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah)."

✓ Beristighfar juga merupakan amalan zikir yang dituntut... Astaghfirullahal-ladzi la ilaha illa huwal-hayyul-qayyum, wa atubu ilaih, bermaksud, "Aku memohon ampun kepada Allah, Yang tiada Tuhan yang berhak disembah selain Dia, Yang Maha Hidup, Yang Maha Mengurus, dan aku bertaubat kepada-Nya." (Riwayat al-Hakim dari Ibnu Mas'ud dan At-Tirmidzi dari Bilal bin Yasar bin Zaid)

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809

Evernote:Ustaz Ismail Al Fatoni 210914