Ustaz Hasmi 290919

Kuliah Subuh

✓ Diakhirat nanti manusia akan meminta kepada Allah SWT untuk dikembalikan kedunia. Yang kafir  akan meminta. Yang beriman pun meminta.

✓ Orang yang beriman hendaklah berazam untuk memperbaiki iman dan amalan. Agar ada perubahan yang membawa kebaikan.

✓ Bercakap benar adalah satu amalan yang boleh diperbaiki oleh orang yang beriman. Jika bercakap benar dapat dijadikan tabiat maka amalan yang lain akan menjadi senang. Perlulah usaha yang bersungguh-sungguh, kerana bercakap benar ini sukar.

✓ Jangan bercakap yang kita tidak mempunyai ilmu didalamnya. Ulama' menyatakan bahawa perkara ini samalah dengan berdusta.

✓ Menipu ini hukumnya adalah haram. Adakala dibenarkan semasa keadaan peranan, memperbaiki perhubungan diantara dua orang, menjaga keharmonian rumah tangga.

✓ Allah SWT memberi ingat kepada manusia didalam AL Quran, bahawa segala apa yang diucapkan oleh sesorang akan dicatatkan oleh para Malaikat.

✓ Orang yang bercakap benar Allah SWT akan memberi pertunjuk untuk dipermudahkan amalan yang baik. Sesaorang yang bercakap benar akan digolongkan bersama Sidiqin diakhirat kelak.

✓ Sebaliknya orang yang selalu bercakap dusta akan membawanya melakukan maksiat kepada Allah SWT.

✓ Kisah Nabi Yusuf AS boleh menjadi teladan kepada orang yang beriman. Saudara-saudara nya menipu kepada bapanya bahawa Yusuf dimakan serigala. Kemudian ditipu atas tipu lagi. Akhirnya penipuan mereka dibuka oleh Allah SWT.

✓ Peniaga-peniaga juga diminta untuk bercakap benar. Walaupun susah untuk melakukan. Kerana ada kesan didalam untung rugi perniagaan mereka. Diakhirat nanti peniaga yang bercakap benar akan ditempatkan bersama para nabi.

✓ Orang beriman hendaklah berjaga-jaga akan apa yang diucapkan. Hendaklah berusaha untuk bercakap benar...

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809