Ustaz Ramadhan 080919

Kuliah Maghrib

✓ Ditahan baru hijrah ini hendaklah kita menambah akan amalan. Terutama amalan solat.

✓ Azam yang pada tahun hijrah ini kita menambahkan solat sunnat. Memperbanyakkan solat Qabliyah, Ba'diyah, Dhuha dan Witir. Kemudian kuatkan diri bangun malam untuk bersolat tahajud.

✓ Hijrah merupakan titik kejayaan penyebaran agama Islam. Sebelum ke Madinah Rasulullah SAW pernah ke Taif. Tetapi orang Taif mencaci dan menolak dakwah baginda. Peristiwa ini satu ujian besar yang dipikul oleh Baginda.

✓ Pada permulaan dakwah Baginda kurang mendapat sambutan. Tetapi baginda tetap beristiqamah menyebar risalah agama Islam. Insan yang membantu baginda diawal dakwahnya adalah isterinya Khadijah, sepupunya Ali, dan sahabatnya Abu Bakar.

✓ Baginda walaupun dicaci dan ditekan oleh kaum kafir khuraish di Mekah tetapi dia tetap berlembut dan berdakwah dengan penuh kebijaksanaan. Baginda menunjukkan akhlaq yang mulia.

✓ Atas kesabaran baginda, akhirnya dakwah Islam berjaya mendapat sambutan diseluruh Jizyah Arab dan hari ini Islam berkembang keseluruh dunia. Walaupun berbagai bangsa dan bahasa tetapi mereka tetap bersatu didalam akidah yang dibawa baginda Rasulullah SAW.

✓ Wassalam

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809