Ustaz Rahmatullah 090919

Kuliah Maghrib

✓ Orang beriman yang bangun malam untuk beribadat merupakan satu rahmat Allah SWT. Mereka merupakan manusia yang istimewa, pilihan dan rahmat.

✓ Mengelakkan diri daripada melakukan maksiat disiang hari membolehkan seseorang mukmin untuk bangun beribadat malam.

✓ Rasulullah SAW sebelum tidur membaca surah surah tiga Qul. Kemudian menghembuskan kedua tapak kanannya serta menyapukan badannya. Bermula dari kepada hinggalah ke kaki. Diulangi tiga kali.

✓ Para sahabat sebelum tidur mereka memastikan yang mereka telah mengerjakan solat isya'. Sebelum tidur mereka memastikan ada wudhuk. Berzikir sebelum pejamkan mata. Ayatul kursi, tiga ayat akhir surah al-Baqarah.

✓ Imam Ghazali menyatakan  waktu pilihan.
• Sepanjang malam. Ada para sahabat yang beribadat sepanjang malam.
• Separuh malam. Bermula satu pertiga malam.
• Sepertiga malam
• Dua pertiga malam
• Empat atau dua rakaat sebelum fajar

✓ Solat malam yang dipaksa akan menimbul stress. Tetapi jika dilakukan dengan secara sukarela akan membawa kebaikan keatas kesihatan emosi.

✓ Beribadat diwaktu malam memberi banyak kelebihan. Ketenangan dan kenikmatan yang dirasa tidak dapat didapati semasa beribadat diawal malam. Rasa kemuliaan yang cukup hebat di waktu lewat malam atau awal pagi.

✓ Solat sunat yang dilakukan oleh Baginda Rasulullah SAW adalah dirumah masing-masing. Beginilah cara sunnah. Jadi yang paling afdal bersembahyang sunat dirumah. Tetapi sembahyang fardu yang afdal adalah dimasjid bagi kaum lelaki.

✓ Baginda Rasulullah SAW bangun sepertiga malam. Membaca doa dahulu sebelum bersugi. Kemudian Baginda menunaikan solat tahajud.

✓ Wassalam
      

Comments

Popular posts from this blog

Ustaz Ghazali Omar 020912

Ustaz Shamsuddin 090809